گزارش اختصاصی نصر از اکسپو ارس ۲۰۲۳؛

اکسپو ارس فرصتی برای نمایش فرصت‌ها در ارس

1401/11/25 - 22:38 - کد خبر: 87297 نسخه چاپی

نصر: نمایشگاه دستاوردها، توانمندی‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ارس، ظهر امروز سه شنبه (۲۵ بهمن ماه) در نمایشگاه بین‌المللی تبریز، با حضور مسئولین استانی افتتاح شد. 

به گزارشنصر، در این نمایشگاه بیش از ۶۰ شرکت صنعتی، کشاورزی، دانش‌بنیان، تجاری، تامین سرمایه و انجمن‌های فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حضور یافته‌اند و تا ۲۸ بهمن ماه پذیرای عموم بازدیدکنندگان خواهند بود.‌‌
برگزاری پنل‌های تخصصی با حضور اساتید، صاحب‌نظران و مسئولین در حوزه‌های متنوع، رونمایی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری، طرح‌های دانش‌بنیان و محصولات جدید تولیدی ارس از محورهای اصلی این نمایشگاه به شمار می‌رود.
 "مجید کیانی" در آیین افتتاحیه نمایشگاه دستاوردها، توانمندی‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ارس گفت: نمایشگاه ارس اکسپو فرصتی برای نمایش توانمندی‌ها و دستاوردهای منطقه آزاد ارس است. 
وی ادامه داد: شهرستان جلفا قبل از تاسیس منطقه آزاد ارس فراز و نشیب‌هایی داشت و توسعه پایداری در این منطقه نداشتیم ولی اکنون این منطقه آزاد موهبت نظام برای استان است. 
کیانی گفت: تاکنون ۴.۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این منطقه در حوزه های مختلف زیرساختی، صنعتی، تجاری و گردشگری انجام شده است. 
مدیر عامل منطقه آزاد ارس اظهار داشت: در مقایسه با سایر شهرها رشد چشمگیری اتفاق افتاده و آثار دستاوردها مشهود و ملموس است و این به دلیل ایجاد منطقه آزاد بوده است. 
وی افزود: باید این موضوع را در نظر داشت که این منطقه بدون نفت و بدون بودجه دولتی پیشرفت‌های مطلوبی داشته است.
وی اضافه کرد: در حوزه صنعت ۱۲ خوشه صنعتی در هفت زون در ارس شکل گرفته که ۲۴۰ واحد صنعتی فعال و ۱۵۰ در حال احداث داریم. 
وی ادامه داد: ارس قطب گلخانه‌های هیدروپونیک کشور است و ۳۰ هزار هکتار زمین در این منطقه به بخش کشاورزی اختصاص یافته است. 
کیانی گفت: بر اساس آمار منطقه آزاد ارس یکی از مهم‌ترین مقاصد مهم گردشگری شمال غرب کشور بوده و پنج میلیون گردشگر غیربومی ثبت شده است.
وی افزود: اغلب بناهای تاریخی در این منطقه مرمت شده است و در حوزه تجارت جلفا اکنون ۲۸ بازار فعال و ۵۲ مجتمع در حال احداث است.
مدیر عامل منطقه آزاد ارس با اشاره به آمار اشتغال در منطقه آزاد ارس گفت: آمار اشتغال از سه هزار و ۷۰۰ نفر به ۱۹ هزار افزایش یافته ولی با این وجود الان کمبود نیروی کار داریم. 
کیانی گفت: در حال حاضر از ظرفیت فرودگاه تبریز استفاده می‌شود ولی ایحاد یک فرودگاه در منطقه آزاد مطالبه عمومی است. 
وی با اشاره به منابع معدنی منطقه آزاد ارس گفت: در حوزه معدن ذخایر خوبی در مواد معدنی طلا و مس و بسیار از مواد معدنی داریم و امیدواریم بتوانیم با اقداماتی که در حال انجام است صنایع پایین دستی نیز در این منطقه ایجاد شود.
وی خاطرنشان کرد: این نمایشگاه اولین نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌ها است و با توجه به این که گاهی اوقات مردم و حتی برخی از مسئولان از اقدامات و پیشرفت های انجام شده در این منطقه اطلاع نداشتند بنابراین این موضوع باعث شد تا با استفاده از این بستر اقدامات و دستاوردهای منطقه آزاد اطلاع رسانی شود‌.
کیانی اضافه کرد: ۱۱۰ فرصت سرمایه گذاری جدید در این نمایشگاه رونمایی شده است و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در این نمایشگاه در صورت امکان شرایطی ایجاد خواهد شد تا روند معرفی و جذب سرمایه گذار بدون معطلی و با کمترین زمان انجام شود.
انتهای پیام/
 اکسپو ارس فرصتی برای نمایش فرصت‌ها در ارس محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   علی   سال پیش  

واقعا متاسفم از اینکه سطح برنامه واقعا پایین بود و نمایشگاه نیز از اهمیت زیادی برخودار نبود . حضور گلخانه در نمایشگاه که در بازار روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس حضور دارند زیاد نیاز نبود . چون شرکت کنندگان ایرانی بودند . از شرکتهای خدماتی حمل و نقل و انبار اصلا نبودند . بنظر من اینیک شوی سیاسی مدیر فعالی بود . دبیر مناطق آزاد هم گزارشی دادند که همه از محتوی آن دهن کج نمودند. گزارشی که کارشناسان قبول ندارد زیاد برای سیستم مناسب نیست
پژوهشیار