مشاور اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت:

زیرساخت‌های مددکاری اجتماعی تقویت می‌شود/یک مددکار به ازای ۷۴ تخت بیمارستانی

1401/11/24 - 16:04 - کد خبر: 87204 نسخه چاپی

نصر: مشاور اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به جایگاه مهم مددکاری در سنجه‌های اعتباربخشی بیمارستان‌ها، گفت: اکنون به ازای ۷۴ تخت بیمارستانی یک مددکار فعالیت می‌کند که باید زیرساخت‌های مددکاری اجتماعی در معاونت درمان تقویت می‌شود.

به گزارش نصر، محمدمهدی فروزانفر در مراسم روز ملی و جهانی مددکاری اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: مددکاران در مهار آسیب‌های اجتماعی بسیار اثرگذار هستند و نقش آنان در کنار خدمات درمانی بسیار مهم و تکمیل کننده کار درمان بیماران است.
وی با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی به مددکاری اجتماعی و سلامت روان تاکید دارد، افزود: مددکاری اجتماعی از نیازهای اصلی بیمارستان هاست و به جامعه امنیت و ایمنی می‌بخشد. آسیب‌های اجتماعی بسیار زیاد بوده و مددکاران به عنوان سنگ صبور آسیب‌دیدگان، نقش مهمی در مهار آسیب‌ها ایفا می‌کنند.
مشاور اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت با اشاره به نقش مهم مددکاران اجتماعی در کمک رسانی به بیماران با هویت مجهول، افراد بی‌بضاعت و سایر بیماران مراکز درمانی که مشکلاتی مانند این مسائل دارند، اظهارداشت: در سال‌های اخیر معاونت درمان فعالیت‌های خوبی در حیطه مددکاری اجتماعی انجام داده است.
فروزانفر با بیان اینکه مددکاری اجتماعی از حالت سنتی خارج و به استانداردهای علمی روز مجهز شده است، افزود: تدوین شیوه‌نامه‌ها و به‌روزرسانی استانداردهای مددکاری و خودمراقبتی با روش‌های علمی از اقدامات موفق این حوزه بوده است.
وی ادامه داد: جامعه همیشه با آسیب‌های اجتماعی مواجه و کمک به آسیب دیدگان به عهده مددکاران اجتماعی است؛ بنابراین باید در سطوح درمان و بهداشت به مددکاری توجه ویژه‌ای شود.
مشاور اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تقویت زیرساخت های مددکاری و پرورش و جذب مددکار متخصص با کمک نهادهای علمی داخلی و جهانی اقدام لازمی است که باید انجام شود.
رئیس اداره مددکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این مراسم اظهارداشت: بر اساس طرح کارسنجی که در ۶۰ بیمارستان کشور انجام شد، از یک مددکار اجتماعی به ازای هر ۲۰۰ تخت بیمارستانی در کشور، اکنون به استاندارد یک مددکار به ازای ۷۴ تخت بیمارستانی رسیده‌ایم.
محمدحسین جوادی افزود: ارتقای کیفیت خدمات و تدوین شاخص‌ها و پایش مداوم خدمات مددکاری، آموزش و ارتقای سطح دانش و آگاهی و توجه به مباحث انگیزشی مددکاران، پیگیری جایگاه و مزایای شغلی آنان و توسعه کمی و کیفی مددکاری، اقدامات دیگر اداره مددکاری در سال های اخیر بوده است.
وی افزایش میزان آگاهی مدیران بیمارستان‌ها نسبت به مددکاری، توسعه همکاری درون بخشی و بین بخشی و ارتباط با نهادهای بین المللی و تفاهم‌نامه با صندوق کودکان سازمان ملل، افزایش مهارت‌های مددکاران در کنار آموزش را دیگر اقدامات این اداره معرفی کرد.
جوادی با اشاره به تلاش مددکاران در همه‌گیری کرونا، گفت: تعریف شیوه‌نامه‌ها در زمینه‌های مختلف و استانداردسازی خدمات مددکاری، تألیف و ترجمه کتاب‌های تخصصی مددکاری و برگزاری دوره‌های آموزشی مستمر نیز در سال‌های اخیر انجام شده است. ‌
وی با بیان اینکه از ابتدای امسال ۵۵ هزار نفر شب همراهان بیماران را در هفت همراه سرا با کمک ۹۰ هزار مددکار اسکان دادیم، اظهارداشت: طرح سلامت یار در ۶۴ دانشگاه علوم پزشکی اجرا شد که امروز از برگزیدگان آن در ۲۰ دانشگاه تقدیر می‌شود.
جوادی افزود: تلاش می کنیم جذب نیروی مددکاری را سالانه ۱۵ درصد افزایش دهیم همچنین بازدیدهای مستمری از مراکز درمانی انجام دهیم.
وی از راه‌اندازی دوره کارشناسی و ارشد مددکاری اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد و گفت: مترصد راه اندازی این رشته‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و تهران هم هستیم.
رئیس اداره مددکاری خواستار ارائه خدمات مددکاری در شبکه بهداشت شد و گفت: اگر اثربخشی مددکاری در مراکز درمانی ۲۰ درصد باشد، این اثربخشی در شبکه بهداشت تا ۸۰ درصد قابل افزایش است.
جوادی با اعلام اینکه تعرفه گذاری خدمات مددکاری اجتماعی در حال انجام و محتواهای آموزشی در حال تدوین است، افزود: در حال پیگیری سختی کار شغل مددکاری هستیم و سند خدمات مددکاری اجتماعی را از طریق شورای عالی امنیت غذایی، پیگیری می‌کنیم.
وی اضافه کرد: همچنین در حال پیگیری توسعه خدمات مددکاری در اورژانس و توجه به پژوهش‌ها و پروانه دار شدن حرفه مددکاری هستیم.
رئیس اداره مددکاری وزارت بهداشت با بیان اینکه مددکاران به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و اقشار آسیب پذیر کمک شایانی می‌کنند، افزود: در سال ۱۴۰۰ به همت مددکاران ۱۵ هزار مورد بیمار با هویت مجهول، ۲۳ هزار مورد بیمار بی‌خانمان در مراکز درمانی ساماندهی شدند.
جوادی با تاکید بر اینکه شبکه بهداشت می‌تواند به غربالگری این موارد کمک کند، گفت: در پنج سال اخیر، باز تعریف مجدد از مددکاری اجتماعی در وزارت بهداشت انجام و شرح وظایف مددکاران تدوین شد.
وی افزود: نقش مددکاری متحول شده و تغییرات اجتماعی جامعه هم در این بازتعریف اثر داشته است. شناسه شغلی برای مددکاران اجتماعی و استانداردها و شیوه‌نامه‌ها تعریف شده و ساختار جدید آن ایجاد شده است.
جوادی گفت: ارتقای سطح مددکاری در نظام سلامت، توسعه ضریب نفود آن، افزایش ظرفیت مددکاری و کار روی سنجه‌های اثربخشی مددکاری توسط اداره مددکاری پیگیری و انجام شده است. ‌
در این مراسم با اهدای لوح تقدیر از «سلامت یاران» برگزیده دانشگاه های علوم پزشکی کشور تقدیر و کتاب های «خودمراقبتی اجتماعی بیمار و خانواده» و «راهنمای مداخلات تخصصی مددکاری اجتماعی در حیطه توانبخشی اجتماعی» رونمایی شد.
انتهای پیام/
زیرساخت‌های مددکاری اجتماعی تقویت می‌شود/یک مددکار به ازای ۷۴ تخت بیمارستانی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار