مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی:

فعالیت‌های قرآنی باید برحسب ذائقه نسل جوان برنامه‌ریزی شود

1401/11/24 - 11:40 - کد خبر: 87171 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه نسل جدید مطالبات دیگری از حوزه قرآنی دارد و باید برحسب ذائقه آنان حرکت کنیم، گفت: با گسترش فضای مجازی ذائقه‌ها متناسب با اقتضائات زمان پیش می‌رود و برای جذب نسل جدید باید برنامه‌ریزی متفاوت‌تری انجام گیرد.

به گزارش نصر، سید محمدحسین بلاغی، دوشنبه ۲۴ بهمن‌ماه، در نشست مدیران مؤسسات قرآنی استان، با اشاره به اینکه در سالیان گذشته برنامه‌هایی که در حوزه علوم قرآنی ایجاد شده غالباً مسابقه، جشنواره و یا محفل قرآنی بوده، اظهار کرد: به نظر می‌رسد در دنیای کنونی و گسترش فضای مجازی این فعالیت‌ها و برنامه‌ها کافی نیست و می‌بایست یکسری کارها در حوزه قرآن، اندیشه‌محور بوده و مبتنی بر گفتمان‌سازی قرآنی شکل گیرد.
وی افزود: نسل جدید مطالبات دیگری از حوزه قرآنی دارد و باید برحسب ذائقه آنان حرکت کنیم و اهتمام جدی برای تقویت امر آموزش قرآنی و به رزورسانی این آموزش‌ها داشته باشیم. با گسترش فضای مجازی ذائقه‌ها متناسب با اقتضائات زمان پیش می‌رود و برای جذب نسل جدید باید برنامه‌ریزی متفاوت‌تری انجام گیرد.
بلاغی، تولید آثار فرهنگی و هنری بر محور قرآن را از نیازهای جامعه امروز برشمرد و گفت: در حوزه فعالیت‌های قرآنی توسعه تفکر نوین مدیریت فعالیت‌های قرآنی یکی از مهمترین مقوله‌هاست که باید مدنظر مدیران موسسات قرآنی باشد.
وی همچنین توانمندسازی فکری و ذهنی و تقویت جریان فعالیت‌های قرآنی در این حوزه را حائز اهمیت برشمرد و تصریح کرد: فعالیت‌های قرآنی به خوبی و در سطح وسیعی در استان در حال انجام است و این بدان معنی نیست که کار قرآنی نشده است اما کافی نیست و باید ارتقاء یابد و نباید در فعالیت‌های قرآنی بر یک نوع روش متمرکز شویم، چرا که فعالیت‌های فعلی کافی نیستند و باید تغییر یافته و به روز شوند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، مدیران مؤسسات قرآنی را افسران میدان فعالیت‌های قرآنی عنوان کرد و گفت: هر گره ای که در مسیر فعالیت این مؤسسات وجود دارد باید شناسایی و گشوده شود و با ایجاد انسجام در فعالیت‌های قرآنی، موسسات به نقش آفرینی بپردازند.
وی بر لزوم احصاء نیازهای مؤسسات قرآنی و همچنین احصاء نیازها و اولویت‌های حوزه قرآنی تاکید کرد.
بلاغی درباره وابستگی فعالیت‌های قرآنی به بودجه‌های دولتی گفت: مؤسسات قرآنی پیش تر از اینکه به اعتبار نیاز داشته باشند به توانمندسازی اندیشگانی و تفکری نیاز دارند. نهادهای دولتی به عنوان باغبانان این عرصه فعالیت می‌کنند و رشد و ثمردهی فعالیت‌های قرآنی بر عهده موسسات مردمی قرآنی است.
وی همچنین مردمی سازی فعالیت‌های قرآنی را از دیگر اولویت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در دور جدید عنوان کرد و گفت: تقویت فعالیت مؤسسات قرآنی در شهرستانها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
بلاغی با اشاره به جدول ۱۷ و تخصیص اعتبار برای مؤسسات جهت حمایت از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و دینی تاکید کرد: با انتشار این فراخوان بیش از ۱۶۰ طرح فرهنگی، هنری و قرآنی ارائه شده که الویت ما در برنامه‌ها و طرحهای مردمی حوزه فرهنگ،‌ هنر و قرآن است و امیدواریم با انتخاب بهترین طرحها بخشی از مسئله مردمی کردن برنامه‌های فرهنگی و قرانی محقق شود.
در این دیدار همچنین مدیران موسسات قرآنی به تبیین مسائل پیش روی فعالیتها و موسسات قرآنی پرداختند.
انتهای پیام/
فعالیت‌های قرآنی باید برحسب ذائقه نسل جوان برنامه‌ریزی شود خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار