متفکرآزاد؛ در مصاحبه اختصاصی با سردبیر نصر:

به رسمیت شناختن دیالوگ اعتراض در کشور / مردم به تورم و بی عدالتی اعتراض دارند

1401/11/24 - 08:37 - کد خبر: 87151 نسخه چاپی

نصر: نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: در این مدت سعی کردیم گره ها را پیدا کنیم و به دنبال راه حلی برای بازکردن آن باشیم و هم اکنون در مجلس اصل 27 قانون اساسی که به رسمیت شناختن دیالوگ اعتراضی است.

 به گزارش نصر، روح الله متفکر آزاد، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در گفتگوی اختصاصی با نصر در خصوص اتفاقات اخیر کشور گفت: از نظر من اتفاقات و نا آرامی ها اخیر کشور بستر های متفاوتی داشت؛ از جمله نارضایتی های اقتصادی و معیشتی که بر ذهنیت مردم تاثیر گذار است و مردم را ناراحت و عصبانی می کند اما نوع و جنس اتفاقات اجتماعی و فرهنگی بود. بنابراین این اتفاقات قدرت بسیج کردن مردم را نداشت و اقشاری که به یک نوع سبک زندگی خاص علاقه مند بودند، به این اعتراضات پیوستند.
وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم تحلیل واقع بینانه از این اعتراضات داشته باشیم، بستر های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در این اتفاقات دخیل بودند و استمرار آن نشان دهنده این است که بیشتر در بخش اجتماعی و فرهنگی اتفاق افتاده است.
متفکر آزاد با بیان دیدگاهی متفاوت به اتفاقات اخیر جامعه خاطر نشان کرد: در حال حاضر ما با نسلی روبه رو هستیم که ساده و رک هستند و نفاق را نمی پذیرند لذا با این نسل بهتر می توان گفت و گو کرد چراکه منطق پذیر و طالب صداقت هستند. البته به شرطی که تاخیر در گفتگو صورت نگیرد چراکه باعث تبدیل این صفت به  عقده و فریاد خواهد شد. همچنین نباید گفت که تمام افراد این نسل به این شکل هستند ولی نسلی که پرسشگر است بایستی برای آنها جواب منطقی داشته باشیم چرا که دوست دارند ورود عقلانی به موضوعات روز جامعه داشته باشند و این اتفاق مبارکی است اما چون احساسات جوانی نیز با آن آمیخته است، انتقاداتی که آنها را متقاعد نکند منجر به هیجانات خواهد شد.


رفع مطالبات جوانان
متفکر آزاد در خصوص رفع مطالبات جوانان در ماه های اخیر اظهار داشت: در ماه های اخیر که تب و تاب حوادث فروکش کرده است، افراد هوشمند کسانی هستند که در دوران کاهش حوادث روی آنها وقت بگذارند. در این مدت سعی کردیم گره ها را پیدا کنیم و به دنبال راه حلی برای بازکردن آن باشیم و هم اکنون در مجلس اصل 27 قانون اساسی که به رسمیت شناختن دیالوگ اعتراضی است، این موضوع را بررسی می کنیم. خوشبختانه اتفاقی که در مجلس رخ داد این بود که در جلو مجلس مکانی وجود دارد که برای اجتماع در نظر گرفته شده  و هفته ای وجود نداشته است که در آنجا گروهی اجتماع نکند. ما نیز از مجلس با گروه های مختلف صحبت می کردیم و اعتراضاتشان را می شنیدیم که این اعتراضات به صورت مسالمت آمیز بود.
وی افزود: امیر المومنین علی (ع) می فرمایند: وقتی مردم مطالبه دارند،  مقابلشان نایستید و نباید با صدای لرزان مطالبه کنند. بنابراین نمونه کوچکی از اصل 27 را بارها در مجلس تجربه کردیم و در تلاش هستیم آنرا تبدیل به نمونه بزرگتر کنیم.
 
 
اعتراض مردم به تورم و بی عدالتی
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با بیان اینکه نبود مردم در خیابان ها به معنی پایان اعتراضات نیست، خاطر نشان کرد: مردم به تورم سنگین در کشور و بی عدالتی هایی که در درآمد ها وجود دارد، اعتراض دارند و مسائل دیگری همچون مشکلات معیشتی بر مردم فشار می آورد و باید به عنوان واقعیت های جامعه آنرا پذیرفت. مردم ایران هم بسیار فهیم و باشعور هستند و لزومی نمی بینند که هر اعتراضی را به خیابان ها بیاورند ولی ماهم باید بدانیم که مردم اعتراض دارند و سعی ما در مجلس این است که صدای مردم باشیم. وقتی مردم می بینند نماینده شان صحبت شان را بیان و مطالبه  می کنند، نیازی نمی بینند که به خیابان ها بیایند. در اعترضات مربوط به دریاچه ارومیه هم صدای مردم را با مبانی علمی و به صورت رسا به گوش مسئولان رساندیم و همین موضوع سبب شد مردم ساکن در اطراف این دریاچه این اقدامات را مشاهده کردند. البته حرفی که مردم به صورت صحیح بیان می کنند بایستی گفته شود و این اتفاق باید در همه حوزه ها رخ دهد. لذا مطالبه ای سازنده است که راه حلی برای آن داشته باشیم و وقتی در مجلس مطالبه می کنم، باید راه حلی هم برای حل مشکل داشته باشم. برنامه ریزی درست و اجرای درست در دولتی رخ خواهد داد که سرمایه اجتماعی و اعتماد هم داشته باشد. بنابراین بایستی توجه کنیم اعتماد عمومی خدشه دار نشود و دولت با آمار های اشتباه اعتماد را از بین ببرد. توجه به اعداد و ارقام در بستر سازی اعتماد آینده نقش مهمی دارد و به این موضوع بایستی توجه ویژه ای شود.

قانون شفافیت در مجلس
روح الله متفکر آزاد در پاسخ به عملکرد ضعیف نمایندگان مجلس در زمینه شفافیت گفت: نباید از طرف نمایندگان دیگر صحبت کنم اما اولین طرحی که در مجلس این دوره تصویب شد شفافیت آرا بود و با نامه ای که به ریاست مجلس زده شد درخواست کردیم در حوزه خودمان این طرح شروع شود و خودمان هم رای خود را اعلام می کنیم.
وی در خصوص اقدامات انجام شده برای احیای دریاچه ارومیه بیان داشت: مزاحی که در برنامه تلوزیونی مبنی بر شنا در دریاچه ارومیه در سال های آتی داشتم باعث خوشحالی بسیاری از مردم شدکه پیرو صحبت های مجری پشت صحنه بود و بیشتر شوخی بود اما امیدوارم این شوخی تبدیل به واقعیت شود. دولت ها نیز بیشتر ازینکه اقدامات داشته باشند، اقدامی نکرده اند و مطالبه ما هم از دولت فعلی و قبلی این بوده است. موضوع این دریاچه هم زیست محیطی است نه سیاسی و اگر کم کاری صورت گیرد فجایع انسانی خواهد داشت. با فشارهایی که به دولت فعلی وارد شده است اقداماتی انجام شده است و اجازه نخواهیم داد تصمیماتی که برای دریاچه ارومیه گرفته شده است، درجاهای دیگر به کار گرفته شود. امیدواریم اقداماتی که انجام می شود تاثیر گذار باشد و ترک فعل هایی که صورت گرفته است، برخورد شود. خوشبختانه در استان آذربایجان شرقی در موضوعات کشاورزی اقدامات لازم انجام شده است اما در سایر استان ها تخلفات همچنان ادامه دارد و بایستی برخورد ها بیشتر شود.

مشی سیاسی در تدوین برنامه ها
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مورد سند چشم اندازگفت: برنامه ها و چشم انداز ها نباید با مشی سیاسی تداخل داشته باشد و کاری که امروز در زمینه حکم رانی علمی بر عهده دارم، توجه به برنامه های محوری است و در برخی شاخص های چشم انداز مانند فناوری ها پیشرفت داشتیم و در برخی شاخص ها رتبه اول منطقه را داریم. بدنه دانشگاهی هم باوجود فشارها و ضرباتی که داشته است به دلیل محکم بودن بدنه مقاومت کرده است و در حال حاضر سرپا است. امسال نیز تمدید برنامه ششم داشتیم و در برنامه هفتم هم تلاش داشتیم پیش از اختصاص بودجه به مجلس ارائه دهیم. در دهه گذشته ضربات متعددی دریافت کردیم و الان در حال ترمیم هستیم که یکی از دلایل مشکلات معیشتی مردم وجود چنین ضرباتی است و به واسطه چنین ضربات از سند چشم انداز دور ماندیم اما اگر برنامه ای با مشخصه های اعلام شده بسته شود، قطعا می توان به بخشی از آن رسید.
متفکر آزاد در خصوص برجام و تاثیرات آن تصریح کرد: مذاکره تاکتیک هستند نه راهبرد و بالاتر از ایدئولوژی نیستند. برای رسیدن به اهداف گاهی باید مذاکره و گاهی هم اخم کرد و تقدس دادن و نجس دانستن مذاکرات نباید صورت گیرد. مذاکره خوب یا بد باید مورد نقد قرار گیرد و برای رسیدن به هدف گاهی باید مذاکره صورت گیرد و گاهی نباید وارد مذاکره شد. بنابراین مذاکره باوجود اینکه اصل نیست اما ابزار قدرتمند است و مبادلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به وسیله آن صورت می گیرد اما متاسفانه نباید سبد یک ملت در مقابل مذاکره قرار می گرفت. مذاکره ای موفق است که بسته کاملی از سیاست ها در اطراف آن باشد و نباید دست خالی در آن باشد.

دخالت در انتصابات استانی
این نماینده مجلس در پایان در خصوص دخالت های نمایندگان در انتصابات استانی گفت: نمایندگان نباید در انتصاب فشار بیاورند و شخص مقام معظم رهبری هم به این موضوع تاکید داشتند بنابراین این موضوع از طرف من رعایت شده است. البته مشورت اشکال ندارد ولی نباید اصرار کند اما برخی تمایل دارند همه را به کیش خود پندارند و فکر می کنند به واسطه جایگاهی که در دو دولت داشتم از موقعیتم استفاده می کنم. خوشبختانه روابط گسترده ای با مردم دارم و نیازی نیست کسی را در جایگاهی قرار بدهم و اگر فردی روایط دوستانه با من نداشته باشد بهتر می توانم مطالبه کنم. در شهرداری هم چنین چیزی وجود ندارد و ربطی به من ندارد و این موضوع با پیگیری از اعضای شورای شهر روشن خواهد شد.

مصاحبه از امیر کریم زاد شریفی
 
انتهای پیام/
به رسمیت شناختن دیالوگ اعتراض در کشور / مردم به تورم و بی عدالتی اعتراض دارند حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار