مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در مصاحبه اختصاصی با نصر:

آغاز ساخت 67 هزار واحد مسکونی در آذربایجان شرقی / 275 هزار متقاضی مسکن ملی در استان + فیلم

1401/11/24 - 08:23 - کد خبر: 87150 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل راه و شهر سازی استان گفت: دولت در ابتدا اعلام کرده بود در سال 4 میلیون واحد ساختمانی تحویل خواهد داد که بر اساس این آمار بایستی در ده دقیقه یک واحد تحویل دهیم که این امکان وجود ندارد و به نظر می رسد منظور دولت به خوبی منعکس نشده است و همین موضوع باعث ناکامی دولت در گام اول شده است.

به گزارش نصر، امیر بخشی زاده، مدیر کل راه و شهر سازی استان در گفتگوی اختصاصی با نصر، ابتدا در خصوص حوزه فعالیت های این اداره گفت: اداره کل راه و شهرسازی با اداغام مجموعه ای از ادارات مسکن، شهرسازی و راه و ترابری تشکیل شده است و مدیر این اداره به عنوان مسئول شورای هماهنگ سازی اداراتی همچون فرودگاه و هواپیمایی، راه آهن، آزمایشگاه مکانیک و خاک، بنیاد مسکن و هواشناسی عمل می کند. همچنین پنج معاونت زیر نظر این اداره وجود دارد که در کل یک مجموعه بزرگ را تشکیل می دهد.
وی در ادامه افزود: طرح های توسعه شهری در کشور های پیشرفته منسوخ و از طرح های راهبردی و ساختاری استفاده می شود. باتوجه به اینکه این طرح ها معمولا ناموفق هستند بنابراین در زمان قبول مسئولیت سعی خواهیم کرد این ساختار را تغییر دهیم.
بخشی زاده در خصوص محورهای این طرح گفت: طرح های راهبردی و ساختاری معمولا مردم نهاد بوده و مشارکت مردم در آنها زیاد است. به عنوان مثال پروژه هایی در حال حاضر وجود دارد که سال هاست تعطیل شده و پیشرفتی ندارد بنابراین در این طرح چنین اتفاقاتی نمی افتد و پروژه ها به سرعت پیشرفت می کند.
مدیر کل راه و شهرسازی استان در مورد فعالیت های این مجموعه در حوزه نهضت ملی مسکن تصریح کرد: دولت در ابتدا اعلام کرده بود در سال 4 میلیون واحد ساختمانی تحویل خواهد داد که بر اساس این آمار بایستی در ده دقیقه یک واحد تحویل دهیم که این امکان وجود ندارد و به نظر می رسد منظور دولت به خوبی منعکس نشده است که همین موضوع باعث ناکامی دولت در گام اول شده است؛ در حالی که امروزه گرفتن پروانه یک ساختمان معمولی حدود یک سال زمان می برد.
وی افزود: در این طرح وظیفه دولت تامین و تحویل زمین رایگان و معرفی به بانک ها برای دریافت تسهیلات است و هزینه های ساخت آن به عهده مردم است که این طرح کمک بزرگی برای مردم در تامین مسکن می کند.
بخشی زاده با بیان اینکه در استان 275 هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن شرکت کردند، تصریح کرد: از کل تعداد ثبت نام کنندگان حدود 40 هزار نفر تایید شدند و حدود 15 هزار نفر متقاضی موثر وجود دارد که هزینه را پرداخت کرده اند. با توجه به قانون نهضت ملی مسکن، هزینه ساخت باید یک سوم قیمت زمین باشد که در کلانشهر ها این امکان وجود ندارد و در مراکز استان ها این طرح اجرا نمی شود بنابراین این طرح در تبریز به شهر جدید سهند منتقل شده است. البته پروژه شهر جدید شهریار هم منتفی شده است چراکه این شهر یک شهر خصوصی و غیر دولتی است.
این مقام استانی در خصوص اختصاص زمین ها گفت: در اوایل سال جاری 852 هکتار زمین تعیین شده بود که 250 هکتار آن مشکل دار بود و تنها 600 هکتار زمین در اختیار داشتیم که این مقدار در حال حاضر 11 برابر شده و به بیش از هفت هزار هکتار رسیده است که اگر کارهای شهرسازی آن انجام شود امکان ساخت 500 هزار واحد مسکونی را داریم. در حال حاضر نیز پروژه ساخت بیش از 67 هزار واحد شروع شده است و در آینده تحویل داده خواهد شد.

وی در پاسخ به تعداد واحد های افتتاح شده امسال در استان بیان کرد: با توجه به طولانی بودن پروسه های تامین مسکن تاخیری در روند کارها ایجاد شده بود ولی هم اکنون 40 واحد در استان در ایام دهه فجر افتتاح خواهد شد. البته نباید از شرایط جوی استان به راحتی عبور کرد چراکه در این شرایط تنها هفت ماه امکان ساخت و ساز وجود دارد. همچنین در آینده نزدیک در شهرستان های اهر، مراغه، مرند و سهند تحویل واحد خواهیم داشت  که به علت سردی هوا امکان تحویل وجود نداشت و در اوایل سال آینده تکمیل می شود. در استان هم اقدامات لازم انجام شده است ولی با توجه به توپوگرافی منطقه زمین هایی که در اختیار منابع طبیعی است به ما داده شده می شود و در برخی مناطق مانند سهند مشکلاتی همچون نیاز به خاکبرداری 30 متری وجود داشت که خوشبختانه حل شده است.
مدیر کل راه وشهرسازی استان از تاکید دولت بر تحویل قطعات تک واحدی خبر داد و گفت: بر اساس سیاست های دولت اعلام می شود که قطعات تحویلی به صورت ویلایی باشد اما استان آذربایجان شرقی منطقه کویری نیست و محدودیت زمین داریم. بنابراین قطعات تک واحدی در برخی شهر ها امکان پذیر است و برای تعادل بخشی به برخی مناطق در شهرهایی که ظرفیت های مناسبی دارند، شهر نشینی را گسترش دهیم. در شهرستان شبستر جمعیت از 6 هزار به 30 هزار نفر رسیده است که اگر با این روش پیش بروند قطعا با مشکلاتی روبه رو خواهند شد. متاسفانه مسکن مهر نواقصاتی داشت که اگر بخواهیم به آن اشاره کنیم باید اعلام کرد1500 میلیارد تومان هزینه زیر ساخت دارد که بایستی آنرا هم ما پرداخت کنیم در حالی که تامین آن بسیار مشکل است.
وی افزود: 1876 متقاضی دارای سه فرزند داریم که 57 قطعه زمین و 22 واحد ساختمانی در12 شهرستان تحویل داده شده است. بر اساس مصوبات از سال 1400 به بعد اگر خانواده ای فرزند سوم خود را به دنیا آورد، دولت از آن حمایت می کند که در همین زمینه فروش اقساطی صورت می گیرد و اقساط زمین بر اساس قیمت کارشناسی پس از دو سال شروع می شود. در اطراف شهرهای بزرگ تسهیلات بانکی 400 میلیون تومان و در شهرهای بزرگ غیر از کلانشهر 300 میلیون و در روستا ها 250 میلیون تومان می باشد.
 انتهای پیام/
آغاز ساخت 67 هزار واحد مسکونی در آذربایجان شرقی / 275 هزار متقاضی مسکن ملی در استان + فیلم حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   امیر رادمرد   سال پیش  

بهتر نبود فقط به شنونده بودن بسنده نمیکردید و سوالاتی هم از جناب بخشی زاده میپرسیدید ؟
اگه قرار بود که متقضیان نهضت ملی مسکن شهریار در سهند مسکن بگیرن خب خودشان در همان زمان ثبتنام یک سال پیش سهند ثبت نام میکردن تا الان هم تخصیص پروژه شده بودند.
این کار کاملا کلاه برداری هست که یک سال بعد از ثبت نام و واریز اورده اولیه بدون هیچ اطلاع رسانی شهر رو تغییر بدن. تا همین ماه قبل مشکل زمین در شهریار حل شده بودن الان در یک ماه چه اتفاقی افتاد که منتفی شد ؟
پژوهشیار