خبر/

معاون وزیر جهاد کشاورزی بر تکمیل طرح‌های آبی کشاورزی تاکید کرد

1401/11/23 - 21:26 - کد خبر: 87145 نسخه چاپی

نصر: معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی از تعلل وزارت نیرو در تکمیل طرح‌های آبی کشاورزی انتقاد کرد و گفت: این وزارتخانه باید در اجرای این طرح ها تسریع کند.

به گزارش نصر، صفدر نیازی شهرکی عصر یکشنبه در بازدید از سدهای قیزقلعه‌سی و خداآفرین و زمین‌های پایاب این دو سد، اضافه کرد: باید توجه داشت که طولانی شدن زمان اجرای طرح‌های مربوط به وزارت نیرو برای تامین و انتقال آب‌ به زمین‌های کشاورزی، موجب فرسودگی شبکه‌های فرعی آبیاری و اتلاف منابع کشور شده است.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون حدود ۶ هزار هکتار از زمین‌های پایاب سد خداآفرین در آذربایجان‌شرقی با سرمایه‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی به سیستم جدید آبیاری تحت فشار مجهز شده‌ است، اظهار کرد: اما برای بهره‌برداری کامل از این همه سرمایه گذاری منتظر تکمیل سد قیزقلعه‌سی و کانال‌های انتقال آب هستیم.
نیازی شهرکی ادامه داد: خداآفرین ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه اراضی کشاورزی هم در پایاب و هم در فراآب سد دارد به گونه‌ای که در پایاب این سد زیرساخت اجرای شبکه فرعی آبیاری در سطح ۱۲ هزار هکتاری ایجاد شده است و چنان‌چه آب مورد نیاز از سوی شرکت منابع آب کشور تامین شود، محدودیتی برای توسعه اراضی جدید در این شهرستان نخواهیم داشت.
وی از شناسایی دو هزار و ۷۰۰ هکتار زمین قابل کشت جدید در فراآب سد خداآفرین خبر داد و گفت: این اراضی وسیع در روستاهای دریلو، قاقالو و حیدرکانلو در بخش مینجوان شهرستان خداآفرین و پایین‌تر از تراز یکصد متر قرار دارند که هزینه پمپاژ و انتقال آب در مقایسه با ترازهای بالا پایین تر است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: با اجرای شبکه فرعی آبیاری، این زمین‌های ملی به کشاورزی تبدیل می‌ شود.
به گزارش ایرنا، شهرستان خداآفرین در ۲۸ اسفند سال ۱۳۸۹ با منفک شدن از کلیبر، از بخش به شهرستان ارتقا یافت.
این شهرستان با جمعیت ۳۴ هزار نفری در نوار مرزی رود ارس و در فاصله ۲۴۰ کیلومتری شمال تبریز قرار دارد که از شمال با رودخانه ارس و جمهوری آذربایجان، از جنوب با کلیبر، از شرق با استان اردبیل و از غرب با جلفا همسایه است و دارای سه بخش، هفت دهستان، یک شهر و ۲۰۴پارچه روستا است.
سد خداآفرین بر روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان در فاصله ۱۹۶ کیلومتری پایین دست سد ارس و در محدوده شهرستان خداآفرین استان آذربایجان شرقی در ۲۴۰ کیلومتری شمال شرقی شهر تبریز بین پل خداآفرین و روستای ساریجالو قرار دارد.
سد تنظیمی و انحرافی «قیز قلعه سی» خداآفرین نیز بر روی رودخانه مرزی ارس ساخته شده است که در ۱۲ کیلومتری سد خداآفرین و ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز واقع شدهاست.
طول تاج آن ۸۴۳ متر، ارتفاع از پی ۳۷ متر و گنجایش مخزن آن ۶۲ میلیون مترمکعب است.
انتهای پیام/
معاون وزیر جهاد کشاورزی بر تکمیل طرح‌های آبی کشاورزی تاکید کرد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار