رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

ایران یکی از بهترین سیستم‌های شبکه بهداشت دنیا را داراست

1401/11/19 - 14:01 - کد خبر: 86908 نسخه چاپی

نصر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این‌که ایران دارای یکی از بهترین سیستم‌های شبکه بهداشت در دنیا است، گفت: بر اساس اذعان سازمان بهداشت جهانی، گسنردگی شبکه بهداشت ایران و دسترسی طبقات مختلف مردمی به خدمات بهداشتی (به خصوص خدمات رایگان ) در ایران حتی بهتر از کشورهایی چون آمریکا بوده که فاصله طبقاتی در دریافت خدمات بهداشت و درمان در آن‌ها بسیار بالا است.

به گزارش نصر، دکتر بهمن نقی‌پور، چهارشنبه، 19 بهمن ماه، با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنای آذربایجان شرقی، با اشاره به دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی تبریز در طول ۴۴ سال انقلاب اسلامی، اظهار کرد: پیش از انقلاب اسلامی تنها تعداد سه دانشکده در حیطه پزشکی در تبریز وجود داشت اما اکنون ۱۵ دانشکده در ذیل دانشگاه علوم پزشکی تبریز فعالیت دارند؛ هم‌چنین تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه طی ۴۴ سال گذشته نیز از ۶۴ نفر به ۹۰۰ نفر رسیده است.
به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد چهار رشته تحصیلی در حیطه پزشکی وجود داشت اما اکنون بالغ بر ۲۰۰ رشته در دانشگاه علوم پزشکی تبریز تدریس می‌شود، افزود: تعداد دانشجویان دانشگاه از ۶۰۰ نفر به ۹۰۰۰ نفر رسیده و دانشجویان در سطح بالای علمی و زیر نظر استانداردهای فدراسیون جهانی آموزش پزشکی تحصیل می‌کنند. 
وی ادامه داد: اکنون تعداد ۴۰۰ دانشجوی خارجی از عراق، لبنان، سوریه، آذربایجان، ترکیه، هندوستان و منطقه قفقاز در دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بالاترین درجه علمی تخصصی و فوق تخصصی تحصیل کرده و دانشجویان بومی و غیربومی تمامی آموزش‌های تخصصی خود را در این دانشگاه دریافت می‌کنند.
نقی پور خاطرنشان کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ۲۶ مرکز بهداشت بهداشت در استان وجود داشت و تنها در مناطق معدودی از کشور پزشک ایرانی داشتیم و اغلب پزشکان نیز با سطوح علمی پایین و بدون دانستن زبان فارسی از کشورهای بنگلادش و هندوستان و پاکستان در ایران به طبابت مشغول بودند اما امروز با گسترش سیستم شبکه بهداشت در کشور، بالای ۱۰۰۰ خانه بهداشت در استان فعالیت می‌کنند.
وی افزود: بعد از انقلاب بیش از ۱۶۰۰ بهورز در سطح استان آموزش دیده‌ و در نقاط محروم روستاهای استان به خدمت رسانی به مردم مشغول هستند.
وی با بیان این‌که درصد واکسیناسیون در استان طی ۴۴ سال گذشته از ۳۳ درصد به حدود ۱۰۰ درصد رسیده است، اظهار کرد: پیش از انقلاب اسلامی تنها ۲۹ درصد از سرویس‌های توالت در کشور بهداشتی بودند اما الان این رقم به بالای ۹۰ درصد رسیده است؛ هم‌چنین قبلا تنها ۳۰ درصد مردم به آب آشامیدنی سالم دسترسی داشتند اما اکنون این رقم به حدود ۱۰۰ درصد رسیده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این‌که تعداد زایمان‌هایی که توسط افراد دوره ندیده انجام می‌گرفت از ۴۹ نفر در ۱۰۰۰ نفر به ۰.۷ نفر در ۱۰۰۰ نفر رسیده است، افزود: مرگ و میر نوزادان از ۶۰ نفر در ۱۰۰۰ نفر به شش نفر در ۱۰۰۰ نفر، مرگ و میر کودکان زیر یک سال از ۳۱ نفر در ۱۰۰۰ نفر به زیر ۱۰ نفر در ۱۰۰۰ نفر و مرگ و میر کودکان زیر پنج سال از ۶۰ نفر در ۱۰۰۰ نفر به کمتر از ۱۰ نفر در ۱۰۰۰ نفر رسیده است.
وی با اشاره به راه اندازی نخستین بانک شیر مادر کشور در تبریز، خاطرنشان کرد: اکنون بالغ بر ۲۳ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز جزو دانشمندان یک درصد برتر جهان هستند و سه مرکز رشد نیز در ذیل این دانشگاه فعالیت می‌کنند.
وی تاکید کرد: زمانی برای درمان ساده‌ترین بیماری‌ها باید بیمار را به خارج اعزام می‌کردیم اما اکنون اغلب بیماری‌ها مگر در چند مورد خاص، خدمات درمانی خود را در تبریز دریافت می‌کنند و حتی نیازی به اعزام به سایر شهرها نیست.
نقی‌پور با اشاره به ارتقای تجهیزات درمانی در سطح استان و وجود ۱۳ دستگاه ام آر آی در استان، گفت: بیش از ۱۳ بیمارستان از زمان پیروزی انقلاب تاکنون در سطح استان احداث شده است.
وی افزود: زمانی ما حتی یک تخت دیالیز هم در استان نداشتیم اما اکنون ۴۰۰ تخت دیالیز و بیش از ۱۰۲۰ تخت ویژه در استان وجود دارد و انواع پیوند اعضا در سطح جهانی‌ در تبریز انجام می‌گیرد.

دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز دارای رتبه ۵۰ جهانی
وی تاکید کرد: دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز رتبه نخست دانشکده‌های داروسازی خاورمیانه و رتبه ۵۰ جهانی را به خود اختصاص داده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه با تاکید بر این‌که دهه فجر یادآور ایستادگی مردم پای آرمان‌های خود در برابر استکبار جهانی است، افزود: برای دستیابی به موفقیت باید ابتدا به گذشته‌ها و داشته‌های خود توجه کنیم و با شناسایی کمبودها و طرح یک راه ایده آل، به سمت آن حرکت کنیم.
وی تاکید کرد: متاسفانه امروزه بزرگترین مشکل ادارات و سازمان‌ها، مشکلات موجود در همکاری‌های بین بخشی است. هر مجموعه و نهادی در حیطه خود فعالیت‌هایی انجام می‌دهد و همکاران مجموعه زحماتی متحمل می‌شوند اما اگر بتوانند حلقه گمشده همکاری بین بخشی را نیز به مجموعه خود بیفزایند، کارهای ارزشمندی را شاهد خواهیم بود.
وی گفت: معتقد هستیم که مشکلات مردم نه توسط یک گروه و یا یک نهاد بلکه با همکاری همه گروه‌ها و نهادها و سازمان‌ها می‌تواند حل شود و برای این امر بایستی همه ما دست به دست هم بدهیم و مشکلات را حل کنیم.
نقی پور در ادامه با بیان این‌که رسانه، پل ارتباط بین نهادها و مردم است، اظهار کرد: دانشگاه‌ علوم پزشکی دریایی از علم و اساتید بسیار مجرب در سطح جهانی است و این اطلاعات و علم زمانی به درد می‌خورد که با همکاری رسانه در اختیار اذهان عمومی و آحاد مردم قرار بگیرد.
وی تاکید کرد: اگر ارتباط مسئولان با رسانه کامل و خوب باشد و رسانه بتواند به وظایف اخلاقی و تعهد کار حرفه‌ای خود عمل کند می‌توان مشکلات کشور را با تبادل یکدیگر حل‌ کرد.
وی افزود: رسانه می‌تواند باعث سوق دادن پژوهش‌ها به مسیر صحیح و مسئله محور (نه صرف پژوهش‌های نوشتاری) شود تا گرهی از مشکلات باز شود؛ هم‌چنین رسانه می‌تواند در گسترش نحوه صحیح زندگی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها نقش آفرین باشد. 

نقش پررنگ رسانه در پیشرفت بهداشت
نقی پور گفت: اگر امروز توانسته‌ایم در حوزه بهداشت پیشرفت کنیم، قطعا یکی از عناصر تاثیر گذار این امر مهم، رسانه بوده است.
وی افزود: رسانه هم‌چنین وظیفه تبیین خدمات پیشگیری و حوزه سلامت را برای تزریق روحیه امیدواری به مردم دارد و بایستی در کنار این امر، مشکلات و درخواست مردم را از مسئولان مطالبه کنند و به معنای واقعی کلمه جهاد تبیین انجام دهند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خاتمه خاطرنشان کرد: رسانه‌ها در جبهه امروز همگام با رزمندگان و ایثارگران واقعی صحنه هستند.

محرومیت زدایی علمی در دستور کار جهاددانشگاهی
مهندس علی اصغر فاتحی فر، سرپرست سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، نیز در این دیدار با اشاره به فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف و هم‌چنین نقش آفرینی آن در دفاع مقدس، اظهار کرد: جهاددانشگاهی از همان اوایل شکل‌گیری در دانشگاه به عنوان یک نهاد انقلابی با بهره‌گیری از دانشجویان انقلابی اقدام به راه اندازی کارگاه تولید مهمات در یکی از کارگاه‌های دانشکده فنی دانشگاه تبریز نمود که متاسفانه با شناسایی این کارگاه توسط رژیم بعثی و بمباران آن در ۲۷ دیماه سال ۱۳۶۵ تعداد ۲۲ نفر از دانشجویان و مسئول فرهنگی جهاددانشگاهی به شهادت رسیدند.
وی با بیان این‌که امروز فعالیت‌های آموزشی جهاددانشگاهی در حیطه اشتغال محوری است، افزود: جهاددانشگاهی استان، آموزش‌های کوتاه مدت خود را در بخش‌هایی چون صنعت، پزشکی، کشاورزی، هنر و ... در پنج مرکز واقع در تبریز و سه شهرستان مراغه، میانه و مرند ارائه می‌دهد.
وی  با اشاره به این‌که یکی از اهداف این سازمان گسترش ارتباطات با دانشگاه‌های استان و به خصوص دانشگاه‌های مناطق محروم است، ادامه داد: یکی از اهداف مهم سازمان جهاددانشگاهی در سالجاری گام نهادن در مسیر محرومیت زدایی علمی است و اعتقاد داریم که هر روستا می‌تواند یک شرکت دانش بنیان باشد. 
فاتحی فر در ادامه به فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی استان در حوزه خبرگزاری‌های ایسنا، ایکنا و مرکز افکارسنجی ایسپا، فعالیت‌های پژوهشی در حوزه پژوهشکده برنامه ریزی و توسعه و انرژی‌های تجدیدپذیر و مرکز درمان ناباروری و طب کار این سازمان اشاره کرد. 
انتهای پیام/
ایران یکی از بهترین سیستم‌های شبکه بهداشت دنیا را داراست خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار