معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه ازاد ارس مطرح کرد:

منطقه آزاد ارس، نمونه موفق توسعه برمبنای اقتصاد بدون نفت/ ۹.۴ همت میزان تولید ناخالص منطقه

1401/11/19 - 16:11 - کد خبر: 86854 نسخه چاپی

نصر: معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه ازاد ارس، گفت:  با بیان اینکه منطقه آزاد ارس نمونه موفق توسعه بر پایه اقتصاد بدون نفت و تکیه بر بخش خصوصی است، افزود: کل این مبلغ توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است و هیچ بودجه دولتی صرف نشده است و رشد و پیشرفتی که در این منطقه از صفر اتفاق افتاد زبان زد است.

به گزارش نصر، علی نوید در نشست با اصحاب رسانه ضمن اشاره به اینکه منطقه ازاد ارس یکی از ۷ منطقه ازاد کشور است و از نظر توسعه به موفقیت های بسیاری دست یافته است، گفت: در طی ۲۰ سال فعالیت صنعتی در این منطقه بیش از  ۴.۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه های مختلف از زیرساخت های شهری تا ایجاد فرصت های سرمایه گذاری صورت گرفته است. 
وی با بیان اینکه منطقه آزاد ارس نمونه موفق توسعه بر پایه اقتصاد بدون نفت و تکیه بر بخش خصوصی است، افزود: کل این مبلغ توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است و هیچ بودجه دولتی صرف نشده است و رشد و پیشرفتی که در این منطقه از صفر اتفاق افتاد زبان زد است.
 

وی اضافه کرد: میزان تولید ناخالص داخلی منطقه ۹.۴ هزار میلیارد تومان است که بخش قابل توجهی از این تولیدات صادر می شود و مثبت ترین تراز تجاری در بین مناطق آزاد کشور داریم به طوری که تراز تجاری کل مناطق کشور در سال ۱۴۰۰ منفی ۱۰ هزار دلار بوده اما این عدد برای منطقه آزاد ارس مثبت ۳۷۴ میلیون دلار است که یکی از دلایل آن سرریز فعالیت های تجاری تبریز به منطقه در کنار موقعیت استراتژیک ارس است.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه ازاد ارس با اشاره به وجود ۲۴۰ واحد صنعتی فعال و ۱۴۰ در آستانه بهره برداری، ادامه داد: این واحدها در خوشه های مختلف صنعت وجود دارند، همچنین منطقه آزاد ارس علاوه بر اینکه صنعتی ترین منطقه ازاد در کشور است، جز کشاورزی ترین منطقع با قدرت توسعه حوزه کشاورزی و شیلات بالا نیز هست.
 

وی با بیان اینکه در محدوده جلفا ۴۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی و ۲۴۰۰ هکتار زمین کشت و صنعت، زراعت و باغداری وجود دارد، گفت: یکی از مناطق موفق در عرصه  اراضی فلی بیگلو است.
وی در ادامه به ذخیار موجود در سد های ارس اشاره کرد و گفت: مجموعه ذخیره این سدها بالغ بر ۳میلیارد متر مکعب است که این حجم از منابع آبی امنیت سرمایه گذاری و تامین اب حوزه کشاورزی را تامین کند.
نوید با اشاره به اینکه این حق آبه و نورگیری عالی منطقه فرصتی بی نظیر برای توسعه کشاورزی در منطقه است، افزود: منطقه آزاد ارس، قطب گلخانه های هیدروپنیک و شیشه ای در کشور است و یکی از این گلخانه ها جز ده  گلخانه بزرگ در دنیا  است.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۵۰۵ هکتار گلخانه هیدروپونیک در جلفا وجود دارد که ۲۲۰ هکتار آن در دست بهره برداری و ۲۸۵ هکتار در مرحله ساخت هستند و علاوه بر این ۴۵۵ هکتار نیز در حال آماده سازی زمین برای واگذاری به سرمایه‌گذار است و با توجه به میزان نورگیری مناسب روزانه و منابع آبی علاوه بر مزیت‌های ذاتی منطقه تلاش داریم ارس را به قطب گلخانه‌ای خاورمیانه تبدیل کنیم.
وی با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی منطقه ازاد ارس به روسیه، اروپا، انگلیس و سایر کشورهای cis، ادامه داد: بیش از صدهزار تن با کیفیت و استاندارهای جهانی در سال های اتی تولید می شود و اکنون نیز نزدیک به ۳۰۰ هزار تن تولیدات کشاورزی منطقه به کشورها صادر و در کشور پخش می شود. 
وی با بیان اینکه با رفع موانع تولید و کمک به واحدهای تولیدی، ۱۵ درصد در تولید رشد داشتیم و حجم صادرات را دو برابر شده است، ادامه داد: امسال ۹ شرکت به مدار صادرات اضافه شده است و طی ده ماه گذشته ۱۰۰ درصد افزایش صادرات داشتیم.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه ازاد ارس با اشاره به اینکه از اهداف شکل گیری واحدهای تولیدی، رشد تولید و ارز اوری است، گفت: لجستیک و حمل و نقل موضوع مهمی می باشد که متاسفانه در رشد آن ضعیف عمل کرده ایم.
وی با بیان اینکه گمرک جلفا سابقه ۱۰۰ ساله دارد و ۶۳ درصد واردات کشور از این مرز وارد شده است، افزود: به دلیل تحولات منطقه ای این حوزه به فراموشی سپرده شده است این در حالی است که رقابت بین المللی برای سهم احمل و نقل جهانی نقش دارد.
وی با اشاره به اینکه سه گره کریدور کشور از منطقه آزاد ارس می گذرد، افزود: جلفا ظرفیتی بی بدیلی برای تبادلات ریلی و جاده ای دارد، مرز نخجوان دروازه به سمت اروپا  و مرز نوردوز دروازه اوراسیا به شرق و در راستای تکمیل ذنجیره تولید، صادرات و واردات و احیا حمل و نقل نیاز داریم.
این مقام مسئول راه اندازی باند هواپیمایی سبک زیر ده نفر برای تردد بین شهری را از دیگر اقدامات آتی برای توسعه صنعت لجستیک خواند.
وی  خدماتی که در منطقه ازاد ارائه می کند را بر مبنای تکمیل ذنجیره های ارزش خواند و گفت: یکی از دغدغه های واحدهای تولیدی جدید تامین نیروی کار برای واحدهای صنعتی است که انشالله نمایشگاه ارس امسپو مکانی برای معرفی ظرفیت ها و جذب سرمایه ونیرو نیز می شود.
نوید حوزه اقتصاد دیجیتال را از دیگر محورهای توسعه‌ای منطقه آزاد ارس اعلام و تصریح کرد: در این حوزه سه بخش اکوسیستم بلاکچین، توسعه خدمات ارتباطی (ICT) و پرداختی (PAYMENT) مورد توجه هستند و افق سال ۱۴۰۸ منطقه آزاد ارس را نیز با برش های سالانه ترسیم کرده ایم و برگزاری نمایشگاهی برای برندینگ و هویت سازی منطقه ای با این مختصات ضروری است و برپایی نمایشگاه ارس اکسپو ۲۰۲۳ نیز با این هدف و ارائه هویت واحد از منطقه صورت می‌گیرد.
شایان ذکر است، نمایشگاه  ارس اکسپو ۲۰۲۳ در راستای ارائه دستاوردها، توانمندی ها و فرصت های سرمایه گذاری منطقه آزاد ارس و رونمایی از چندین طرح صنعتی و دانش بنیان، ۲۵ لغایت ۲۸ بهمن ماه در نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار می شود.
انتهای پیام/
منطقه آزاد ارس، نمونه موفق توسعه برمبنای اقتصاد بدون نفت/ ۹.۴ همت میزان تولید ناخالص منطقه گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار