یادداشت نصر/ نگاهی به نقش رسانه در انتقال وقایع بلاهای طبیعی

معجزه مجازی تا مصیبت واقعی / بحران بی مدیریت

1401/11/17 - 19:05 - کد خبر: 86796 نسخه چاپی

نصر: وقوع زلزله های پیاپی در روزهای اخیر، بار دیگر نقش ارتباطات در شناسایی مناطق اسیب دیده، نجات افراد زیر آوار، امدادرسانی و اطلاع رسانی را ثابت کرد.

نحوه مدیریت و امدادرسانی از طریق اطلاع رسانی و ارتباطات با شبکه اینترنت و تلفن همراه در زلزله ای که بامداد امروز در کشور ترکیه رخ داد و تا کنون تخریب های بسیاری را به دنبال داشت یکی دیگر از نمونه هایی است که به عین دیده شد.
در ساعات اولیه وقوع این حادثه دلخراش اطلاعیه ای که در حساب رسانه های اجتماعی ریاست سازمان حوادث و فوریت های پزشکی (AFAD) ترکیه منتشر شده است، به اهمیت برقراری ارتباط بی وقفه در بلایا و شرایط اضطراری ضروری اشاره دارد بر  ارتباط از طریق سرویس پیام کوتاه (SMS) و اینترنت تاکید داشته است. 
در متن این پیام امده است که توصیه می شود  برنامه های پیام متنی و پیام رسانی فوری و شبکه های اجتماعی ترجیح داده شوند و دسترسی به ارتباطات بی سیم و اینترنت نیز ممکن باشد. 
می توان گفت، این زلزله بار دیگر اهمیت ارتباط و دسترسی به شبکه های اجتماعی را در بلایای طبیعی آشکار کرد، چراکه حفظ ارتباط بدون وقفه در بلایا و شرایط اضطراری حیاتی است.
ارائه خدمات رایگان از طریق اپراتورها در مکالمات و استفاده از اینترنت موبایل که یکی دیگر از سیاست های سازمان حوادث و فوریت های پزشکی (AFAD) ترکیه در زلزله اخیر است، همچنین در مکان هایی که در جاهایی که نمی توان از مکالمه در تلفن همراه استفاده کرد، شبکه های اجتماعی موبایل محور و نرم افزارهای ارتباطی می توانند گوشی ها را به یک ابزار نجات دهنده تبدیل کنند.
این گزارش می افزاید، فناوری های نظارتی که می توانند بلایایی مانند زلزله را اطلاع رسانی کنند نیز در حال توسعه هستند، سازمان مدیریت بلایا و اضطراری (AFAD) ترکیه نرم افزاری قابل اعتمادی برای انتشار  زمین لرزه در منطقه شما ارائه کرده است که نزدیک ترین سکونتگاه ها به زلزله را نشان می دهد، این برنامه توسعه یافته توسط سیستم اطلاعات زلزله (DBS)، دانشگاه Boğaziçi، رصدخانه Kandilli و موسسه تحقیقات زلزله طراحی شده است و این اپلیکیشن همچنین به کسانی که زلزله را احساس می کنند اجازه می دهد تجربیات خود را به رصدخانه کندیلی و موسسه تحقیقات زلزله گزارش دهند.
نرم افزار AFAD acil çağrı  نیز دیگر برنامه موبایل محوری است که به کاربران اجازه می دهد، در صورت گرفتار شدن در زیر آور با ارسال مکان از روی نقشه موقیع خود را اعلام کنند و درخواست کمک داشته باشند.
اپلیکیشن خارجی 'Earthquake Alert' نیز یکی از برنامه های محبوب نظارت بر حرکت لرزه ای است که کاربران می توانند زمین لرزه ها را با توجه به شدت و فاصله آنها با آنها جستجو کنند، اطلاعات به دست آمده با این اپلیکیشن را می توان از طریق اپلیکیشن پیام رسان موجود در سیستم برای دیگران ارسال کرد.


نقش رسانه در انتقال وقایع بلاهای طبیعی
ارتباط با رسانه های محلی، کشوری و بین المللی یکی از مهمترین نیازها در زمان وقوع زلزله و اتفاقات پس از آن است،در این شرایط تنها رسانه ها هستند که می توانند وقایع، حقیقت ها و نیازها را بی پرده منتشر کنند و  اضطراب ایجاد شده بین مردم را کاهش دهند.

گزارش لحظه به لحظه، تحلیل های دقیق و نیازسنجی  زلزله بامداد امروز ترکیه از طریق رسانه های مختلف نیز نمونه ای موفق از عملکرد رسانه ای این منطقه و ارتباط صحیح مسئولان کشوری با شبکه های خبر و خبرنگاران  است.
این سبک از اطلاع رسانی، از استرس مردم می کاهد، شایعات را کاهش می دهد، انگیزه برای امدادرسانی را افزایش می دهد و عمق فاجعه را به صورت واقعی نشان می دهد.
از لحظه های اول وقوع حادثه نیز، آمار به صورت رسمی از مسئولان متقل می شود، نیازسنجی به چادر، پتو و مواد غذایی در ساعات ابتدایی مشخص شده است و اسکان در مدارس و ساختمان های ایمن برای زلزله زدگان نیز معرفی شده است‌ و بیمارستان ها به خالت آماده باش در آمده اند.
این گزارش حاکی است، تجربه دو زلزله اخیر، ابتدا در شهرستان خوی و سپس در ترکیه ناخوداگاه افکار را به مقایسه می کشاند و در همان بررسی های اولیه نحوه مدیریت بحران در کشور همسایه با وجود اینکه عمق فاجعه و ریشتر زلزله بسیار بیشتر بود به چشم می خورد.
اتفاقی که در منطقه خوی افتاد نشان از وجود بحران مدیریتی در منطقه بود و اگر فقط وضعیت اسکان و ارتباطات زلزدگان در دو منطقه را مقایسه کنیم متوجه این بحران خواهیم شد.
با وجود گذشت چند روز از زلزله خوی، زلزله زدگان فقط در چادر ها امکان استقرار دارند و مکان عایی مثل مدرسه ها، ورزشگاه ها و ساختمان های ایمن به انبار مواد غذایی اختصاص داده شده است.
از طرفی وضعیت ارتباطات در بسیاری از روستاهای شهرستان خوی با مشکل روبرو است و انتن دهی نیز ضعیف است، این در حالی است که اگر دسترسی به اینترنت هم ممکن باشد، فیلترینگ شبکه های اجتماعی مصیبتی است که ارتباطات در شرایط بحرانی را دشوار کرده است.
ارتباط رسانه ها با مدیران نیز، عالمی برای خود دارد و این عدم پاسخ دهی و تاخیر در اطلاع رسانی اخبار، خود بحران های جبران ناپذیری ایجاد می کند که عدم هماهنگی، نیاز سنجی صحیح و ایجاد استرس در مردم زلزله زده تنها تعدادی از این خسارت هاست.
انتهای پیام/
معجزه مجازی تا مصیبت واقعی / بحران بی مدیریت گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار