دکتری مهندسی ژئوفیزیک در گفتگو با «نصر» تاکید کرد؛

زلزله مهیب ترکیه ارتباطی با گسل تبریز و خوی ندارد

1401/11/17 - 18:59 - کد خبر: 86795 نسخه چاپی

نصر: عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص وقوع زلزله مهیب ترکیه و ارتباط آن با گسل تبریز، افزود: زلزله بزرگ 7.7 درجه‌ای که در منطقه شانلی اورفا و قاضی انتپ ترکیه رخ داد در منطقه سایزموتکتونیکی آذربایجان قرار ندارد و بنابراین تاثیر مستقیمی بر آذربایجان خصوصا خوی و تبریز ندارد، بلکه پهنه سایزموتکتونیکی اورفا با پهنه کرمانشاه مرتبط است.

به گزارش نصر، دکتر توحید ملک زاده در خصوص وقوع زلزله مهیب ترکیه و ارتباط آن با گسل تبریز، افزود: زلزله بزرگ 7.7 درجه‌ای که در منطقه شانلی اورفا و قاضی انتپ ترکیه رخ داد در منطقه سایزموتکتونیکی آذربایجان قرار ندارد و بنابراین تاثیر مستقیمی بر آذربایجان خصوصا خوی و تبریز ندارد، بلکه پهنه سایزموتکتونیکی اورفا با پهنه کرمانشاه مرتبط است.
وی افزود: منطقه شانلی اورفای ترکیه متاسفانه در کنار گسل بنیادی زاگرس به طرف ترکیه قرار دارد و دارای پتانسیل بسیار زیادی می‌باشد. هر آن در منطقه انتظار زلزله‌های بزرگ می‌رفت و در زلزله‌های بزرگ انتظار فروریختن سقف و فوتی داریم.
ملک زاده اظهار کرد: فروردین ۱۴۰۱ نیز در منطقه مالاتیا در مجاورت اورفا زلزله بزرگی رخ داد و خسارات زیادی به بار آورد. آذر ۱۴۰۱ نیز منطقه آلازیغ ترکیه با زلزله 6.1 ریشتری مواجه شد.
وی در خصوص ارتباط زلزله مهیب امروز ترکیه با گسل آذربایجان نیز گفت: آذربایجان از نظر سایزموتکتونیکی مستقل است، بطوری که امروزه به جرات می‌توان زلزله‌های آذربایجان را براساس تکتونیک صفحه‌ای تفسیر نمود.
دکتر ملک زاده افزود: زلزله مورد بحث ترکیه در ایالت لرزه‌ای جداگانه قرار دارد و مستقیماً نمی‌تواند به صفحه آذربایجان تاثیری داشته باشد. آنچه که می‌تواند تاثیر ایجاد کند، صفحات توران از شمال و عربستان از جنوب هست که باعث فشردگی گسل آذربایجان و در نتیجه شکستن سنگ‌ها با منشا ماگماتیک زیر زمین باشد.
وی در خصوص برخی پیش‌بینی‌ها در مورد وقوع زلزله بزرگ در منطقه تاکید کرد: هیچ متخصص زلزله ولو در ژاپن نمی‌تواند زمان و مکان دقیق زلزله را پیش‌بینی کوتاه مدت کند، ولی براساس زلزله‌های تاریخی و روابط خاص زلزله شناسی می‌توانیم احتمال شکست یک گسل و تاثیرات آن را بر شهرها محاسبه کنیم. مثلا تمام زلزله شناس‌ها معتقدند حدود دویست سال از زلزله مخرب تبریز گذشته است و من بعید می‌دانم یک آکادمیسینی ادعایی در مورد پیش‌بینی دقیق زلزله داشته باشد.
انتهای پیام/
زلزله مهیب ترکیه ارتباطی با گسل تبریز و خوی ندارد محمد سهرابی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار