سخنگوی وزارت خارجه:

آمادگی ایران برای کمک به زلزله‌زدگان سوریه و ترکیه/ سفر رئیس‌جمهور ایران به چین

1401/11/17 - 12:20 - کد خبر: 86766 نسخه چاپی

نصر: سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست خبری هفتگی، ضمن ابراز همدردی با زلزله‌زدگان سوریه و ترکیه از آمادگی نهادهای امدادرسانی، درمانی و بهداشتی ایران برای کمک به آنها خبر داد.

به گزارش نصر، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، پیش از ظهر امروز( دوشنبه  17 بهمن ۱۴۰۱) در نشست خبری هفتگی، به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.
سخنگوی وزارت خارجه در آغاز نشست امروز، با اشاره به فرا رسیدن چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، فرا رسیدن ایام دهه فجر را تبریک گفت و تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران با خواست و اراده مردم ایران و بدون هیچ گونه  مداخله خارجی به موفقیت رسید.
وی افزود: گفتمان جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جغرافیای پیرامونی به عنوان یک گفتمان غالب مطرح است.
ناصر کنعانی درباره سفر وزیر امور خارجه قطر به کشورمان و ارسال پیام به تهران در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها  اظهار داشت: در این رابطه وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران توضیحات لازم را ارایه کرده اند و من نمی توانم نکاتی را بر نکات پیش گفته آنان اضافه کنم.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حادثه سفارت جمهوری آذربایجان در تهران نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی مراتب تسلیت خود را درباره این حادثه تلخ به دولت و ملت آذربایجان و خانواده دیپلمات از دست رفته در این حادثه ابلاغ کرده و وقوع این حادثه را قویاً محکوم کرده است.
کنعانی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر وظیفه خود در این رابطه در ابتدای حادثه بلافاصله ورود کرد و اقدامات لازم را انجام داد؛ ضارب دستگیر شد و مورد بازجویی و تحقیقات انتظامی و پلیسی و قضایی قرار گرفت؛ تحقیقات و اظهارات ضارب نشان می دهد که این کار شخصی و با انگیزه های شخصی و خانوادگی بوده است.
وی ادامه داد: ضارب معتقد بود که همسرش که تبعه جمهوری آذربایجان بود، چند ماهی به دلایل خانوادگی خانه را ترک کرده و به سفارت آذربایجان در تهران مراجعه کرده و بعد از آن تماس با خانواده خود نگرفته است و سفارت نیز در این زمینه با وی همکاری ندارد و بر اساس اظهاراتش حمله به سفارت با انگیزه آزاد کردن و یا کسب اطلاعات همسرش بوده است که شواهد و قراین هم این موضوع را نشان می دهد.
کنعانی با بیان اینکه تحقیقات اولیه در این زمینه صورت گرفته و مراجع ذیربط نیروهای انتظامی و امنیتی و قضایی با دقت در حال بررسی ابعاد این رخداد تلخ هستند؛ خاطر نشان کرد: بلافاصله پس از این حادثه وزیر امور خارجه تماس تلفنی با همتای آذری خود داشت و مراتب همدردی و تسلیت ایران را به وی ابلاغ کرد و برای همکاری مشترک جهت مشخص شدن ابعاد دقیق حادثه اعلام آمادگی کرد.
فضای روابط ایران و آذربایجان از این حادثه تلخ متاثر نشود
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین به تماس تلفنی روسای جمهور ایران و آذربایجان در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: همه تلاش های لازم برای التیام ابعاد این حادثه تلخ از جانب جمهوری اسلامی ایران  صورت گرفته است تا فضای روابط دو کشور از این حادثه تلخ متاثر نشود و فضای مناسبات سیاسی به قوت خود باقی بمانند و دو طرف بتوانند در فضای تو انواع دوستی و همکاری متقابل ابعاد مسئله را دقیق‌تر بررسی کنند و در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.
وی درباره اقدامات صورت گرفته از سوی دولت آذربایجان برای تعلیق فعالیت‌های سفارت این کشور در تهران توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران قاعده ضرورت خویشتنداری و بررسی توأم با معنی نه و آرامش سیاسی بر پرهیز از شتابزدگی و پیش داوری برای قضاوت در خصوص این رخداد در حادثه تلخ است و همچنان بر این موضوع تاکید دارد و همه وظایف و مسئولیت های قانونی خود را در این ارتباط انجام داده و خواهد داد و این روند را تکمیل خواهد کرد.
کنعانی تاکید کرد: ما با در همین چارچوب منطقی و اصولی این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و ادامه خواهیم داد و امیدوار هستیم روابط دوجانبه دو کشور همسایه و دوست که منافع مشترک ناگسستنی که میان دو ملت و دو کشور برقرار است، بیش از این حادثه تلخ و ناگوار متاثر نشود و روابط در ریل دوستی و وحدت و سیاست همسایگی در چارچوب منافع مشترک ادامه پیدا کند.

انقلاب اسلامی ایران بدون مداخله خارجی به موفقیت رسید
کنعانی با اشاره به چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: امروز ملت ها تلاش می کنند استقلال سیاسی و کرامت انسانی خودشان را در نظام بین الملل و مواجهه قدرت ها و مستکبران احیا کنند و هویت ملی و انسانی خود را از تعرض و دست اندازی قدرتهای سلطه طلب محفوظ نگه دارند.
وی ادامه داد: اکنون ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران مقتدر تر از گذشته و همیشه در عرصه های مختلف داخلی و خارجی ظهور و بروز و تجلی پیدا کرده و توطئه گران به در بحران کشاند.
سخنگوی امور خارجه تصریح کرد که انقلاب اسلامی ایران بدون هیچ گونه مداخله خارجی و با خواست و اراده مردم ایران، به پیروزی دست یافت.

ایران مطالبات خود را در بانک‌های کره جنوبی را با جدیت پیگیری می کند
سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی درباره پیگیری حقوقی پرونده بدهی کره جنوبی به ایران گفت: ایران مطالبات مالی موجود در بانک‌های کره جنوبی را با جدیت پیگیری کرده و تا وصول تمامی دارایی‌های ملی پیگیری می‌کند.
کنعانی تصریح کرد که متاسفانه دولت کره اراده لازم را برای حل مسئله از خود نشان نداده است. تلاش می‌کنیم از این منابع برای برخی از مصارف ایران برداشت کنیم. دولت جمهوری اسلامی ایران درباره شکایت تصمیم‌گیر است و گام‌های لازم را برخواهد داشت.
وی در ادامه افزود: خواستار توضیح قانع‌کننده کره جنوبی درباره اظهارات رئیس‌جمهور این کشور علیه ایران شدیم اما توضیح آن‌ها قانع‌کننده نبوده است. چنانچه ما پاسخ روشن و قانع‌کننده‌ای دریافت نکنیم، این را موضوع رسمی دولت کره تلقی می‌کنیم که می‌تواند بر مناسبات دوجانبه تأثیرات منفی بیشتری بگذارد.

سفر شمخانی به روسیه برای شرکت در نشستی درباره افغانستان
ناصر کنعانی در خصوص نشست هفته پیش در مسکو درباره سوریه، تاکید کرد که مشورت‌های دوجانبه و چندجانبه درباره سوریه برقرار است و نشست مشترک با مقامات دولت روسیه در مسکو برگزار شد.
وی سپس درباره سفر «علی شمخانی» دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان به مسکو برای شرکت در نشستی در خصوص افغانستان، گفت که این سفر در آستانه انجام‌شدن است و در چارچوب نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان صورت می‌گیرد.
کنعانی توضیح داد که دبیر شورای امنیت ملی در حاشیه نشست با همتایان خود و مقام‌های روسیه درباره موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو می‌کند.

 احتمال سفر گروسی به ایران
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه تصریح کرد: ارتباطات ایران و آژانس به صورت مستمر برقرار است. با تکمیل روند آماده‌سازی، امکان سفر گروسی به ایران در آینده متصور است. باید زمینه‌سازی فنی آن انجام شود. در چارچوب فنی، گفت‌وگوها ادامه پیدا خواهد کرد.

سفر رئیس‌جمهور ایران به چین
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی در خصوص زمان سفر رئیس‌جمهور  ایران به چین گفت: سفر رئیس‌جمهور ایران  به چین جزو برنامه‌هایی است که بر اساس توافق مشترک دو کشور در حال برنامه‌ریزی است و ان‌شاءالله در زمان مناسب انجام می‌شود.

با تدابیر دفاعی مستحکم ایران، حمله در اصفهان ناکام ماند
کنعانی در پاسخ به سوالی درباره حمله ناکام هشتم بهمن گذشته به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع در استان اصفهان گفت: حمله ناکام در اصفهان، اقدام زبونانه‌ای بود که توسط دشمنان ایران انجام شد که با تدابیر دفاعی مستحکم ایران، حمله ناکامی بود.
وی تصریح کرد که این حمله نشان‌دهنده ناتوانی از پیشرفت روزافزون ملت و کشور در حوزه‌های دفاعی و صنعتی است و چنین اقداماتی تأثیری بر عزم و اراده ملت و کشور ایران برای پیشرفت در حوزه‌های مختلف نخواهد داشت.

زمان دقیقی برای دور دوم گفتگوها با اوکراین مشخص نشده است
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضوع اوکراین و ادعاهای این کشور درباره پهپادهای ایرانی، اظهار داشت: اولین دوره گفتگوهای فنی و کارشناسی میان اعضای دو تیم انجام شده است؛ ما برای ادامه گفتگو ها و برقراری درباره دور جدیدی از گفتگوهای فنی و کارشناسی در این ارتباط مشکل خاصی نداریم و می توانیم در زمان مناسبی این گفتگوها را انجام دهیم اما هنوز زمان دقیقی برای دور دوم گفتگوها انجام نشده است.
کنعانی درباره اتهام زنی مقامات اوکراین به ایران افزود: این موضوع موضوع نشان‌دهنده نفاق و سیاست دوگانه در ارتباط با فضای مهم بین‌المللی از جمله موضوع اوکراین است.
وی با اشاره به حجم بالای کمک های نظامی دولت آمریکا و اروپایی ها به اوکراین در جنگ این کشور با روسیه، این ارقام را «بسیار سنگین» توصیف کرد و افزود:  اگر اندکی از این عدد و رقم ها صرف سرمایه گذاری در اوکراین می شد، ما شاهد این همه ویرانی و خرابی و خسارت و تلفات انسانی در این کشور نبودیم و نیازی هم نبود که اوکراین هر از چند گاهی به جای نگاه کردن به اصل و ریشه بحران، اتهامات سیاسی را متوجه جمهوری اسلامی ایران کند.
کنعانی سیاست جمهوری اسلامی ایران را در موضوع اوکراین را روشن دانست و آن را «عدم حمایت از جنگ و عدم حمایت از یک طرف علیه دیگری» برشمرد و ابراز امیدواری کرد، مقامات اوکراین با نگاه به ریشه بحران و با اتخاذ رویکرد صحیح سیاسی منافع خود و ملتش آن را قربانی سیاست توسعه طلبانه آمریکا و ناتو در منطقه نکنند و با سیاست حکیمانه در سطح رهبران دو کشور مشاهده شکل گیری مذاکرات صلح و پایان یافتن جنگ در این کشور باشیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره موضوع هواپیمای اوکراینی با بیان اینکه این موضوع روند حقوقی و فنی خودش را دارد و در همان چارچوب دنبال می‌شود، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران علاقه ‌مند به حفظ روابط دوجانبه سازنده مبتنی بر منافع متقابل با همه کشورها از جمله اوکراین است و بارها اعلام کرده است که شرایط سخت اوکراین را درک می کند.
وی با ابراز امیدواری به اینکه مناقشه نظامی در این کشور با رویکرد سازنده و سیاسی هر چه سریعتر خاتمه پیدا کند و طرف این نظام و بحران از طریق گفتگو اختلافات خود را حل و فصل کنند، تاکید کرد: امیدواریم کشورهایی که میلیاردها دلار کمک نظامی را به اوکراین روانه می کنند و در عین حال مدعی طرفداری از صلح هستند، رویکرد غیرسازنده خود را کنار بگذارند و با رویکرد سیاسی و کمک به دو طرف برای حل بحران فکر کنند.

هرگونه تجهیزات و پهپاد به جنگ اوکراین را رد می کنیم
کنعانی با رد ارسال هرگونه تجهیزات و پهپاد به جنگ اوکراین، اظهار داشت: بارها اعلام کرده ایم برای رفع سوء تفاهم تفاهم  حاضر به گفتگو هستیم که یک دور از این گفتگوهای تخصصی با هیئت عمانی در عمان انجام شد و در صورت لزوم برای برگزاری دور جدید هم مشکلی نمی‌بینیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه این وزارتخانه ترجیح می دهد که به ادبیات سیاسی که در رسانه ها مطرح می شود، توجه نکند، اظهار داشت: مسیر روابط با کشورها، یک مسیر دو جانبه است که می بایست مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک تعریف شود.

 ابراز آمادگی ایران برای کمک به زلزله‌زدگان سوریه و ترکیه
سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه درباره زلزله مرگبار امروز سوریه و ترکیه گفت: به ملت ترکیه و سوریه تسلیت عرض می‌کنم و مراتب همدردی عمیق ایران را را اعلام می‌کنم. برای روح درگذشتگان رحمت واسعه الهی مسئلت می‌کنم. امیدوارم خداوند به مصدومان، شفای عاجل عنایت کند.
کنعانی ادامه داد: با ارتباط خوبی که با مقام‌های دو کشور برقرار است، در صورت نیاز، نهادهای امدادرسانی، درمانی و یا بهداشتی ایران حتماً به مسئولیت و وظیفه اخلاقی، انسانی و اسلامی خود و در چارچوب حق همسایگی و روابط دوستانه عمل خواهند کرد.

تاکید بر مسیر دیپلماسی در موضوع عربستان
از کنعانی درباره سفر اخیر وزیر امور خارجه عربستان سوال شد که وی پاسخ داد: در موضوع عربستان تاکید ما بر مسیر دیپلماسی است؛ ما برای اصلاح مسیر روابط و برقرار شدن آن در ریل صحیح خود همچنان ملتزم و پایبند هستیم و این رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران است و این مسیر را ادامه می‌دهد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: چنانچه تلاش توأم با حسن نیتی از طرف هر کدام از کشورهای دوست از جمله عراق صورت بگیرد، ایران از آن استقبال می کند.
وی همچنین درباره تغییر در سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف نیز به خبرنگاران توضیح داد: این کار مسیر شناخته شده خود و روندهای مشخصی دارد که در همین چارچوب در دولت سیزدهم انجام می شود و نقل و انتقالات در زمان مقتضی در تعداد قابل توجهی از سفارتخانه ها صورت گرفته است.
کنعانی ادامه داد: در ارتباط با تعداد دیگری از سفارتخانه‌ها این اقدام در حال انجام است و با پایان یافتن ماموریت تعدادی از سفرا سفرهای جایگزین جایگزین تعداد تعیین شده اند و مسیر اداری لازم برای اخذ پذیرش طی شده برخی ها در شرف اعزام هستند تعداد دیگری هم تعیین شده اند منتظر تکمیل روند اداری در داخل و مرحله اخذ پذیرش هستند.
وی افزود: این روند طبیعی چرخه تغییر مدیریتی در سفارتخانه ها همچنان در این دولت هم انجام شده و متناسب با تغییرات دوره این اتفاق صورت گرفته و این روند تکمیل می شود.
انتهای پیام/
آمادگی ایران برای کمک به زلزله‌زدگان سوریه و ترکیه/ سفر رئیس‌جمهور ایران به چین خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار