خبر/

بهره برداری از ۲۱۰ پروژه صنعتی و معدنی آذربایجان شرقی

1401/11/16 - 23:21 - کد خبر: 86728 نسخه چاپی

نصر: آیین بهره برداری از  ۲۱۰ پروژه صنعتی و معدنی با اعتبار بالغ بر سه هزار میلیارد تومان و اشتغال زایی ۴۳۰۰ نفر و همچنین افتتاح ۴۴ پروژه زیرساختی و زیربنایی در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی آذربایجان شرقی با اعتبار بالغ بر ۲۷۱ میلیارد تومان به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در شهرک صنعتی آخولا برگزار شد.

به گزارش نصر، علی حاجی زاده مدیر عامل شرکت استیل الکتریک آذربایجان با اشاره به اینکه  افتتاح فاز یک خط تولید این شرکت صنعتی همزمان با بهره برداری ۲۱۰ پروژه صنعتی و معدنی در استان شد، گفت: پیش از این فعالیت خود را با عنوان شرکت سوزان و تولید لوازم الکتریکی انجام می دادیم، اکنون بعد از گذشت ۲۰ سال با سه شرکت دیگر و سه خط تولید مجزا در شهرک اخولا و رجایی برای تولید لوازم خانگی و برد الکتریکی با اشتغال زایی ۴۰۰ نفر شروع به کار کردیم.
وی با بیان اینکه تولید، مستلزم سرمایه گذاری مداوم است و نقدینگی شرط فعالیت خط تولید، افزود: با شرایط فعلی و  مقررات داخلی بانک ها در تامین سرمایه  دچار مشکل هستیم.
وی با اشاره به اینکه حضور در بازار و تولیدات به روز به تحقیق، توسعه و ارتباط با سطح بین المللی نیاز دارد، ادامه داد:برخی محدودیت ها این توسعه را دشوار کرده است و تجهیز با وجود تحریم ها دشوار شده است که این نیز منجر به رکود کمی و کیفی واحدهای تولیدی شده است، در حالی که کارخانه ها با تولیدات مشابه در کشورهای همسایه رشد خوب و صادرات پایداری دارند.

تمرکززدایی، گامی مهم برای توسعه
این گزارش می افزاید، در ادامه صبحی  مدیرعامل شرکت دانش بنیان صبح پارلار تولید کننده بردهای الکترونیکی لوازم، با بیان اینکه تولیدات این مجموعه محصولی رقابتی با بازارهای خارجی است، افزود: این مجموعه بردهای الکترونیکی اکثر کارخانه های صنعتی لوازم خانگی و نیازمند به برد در سطح کشور را تامین می کند.
وی اضافه کرد: تعداد شرکت های دانش بنیان آذربایجان شرقیدر یک سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است و  ۳ درصد  از شرکت های دانش بنیان کل کشور در این استان مستقر هستند.
وی ضمن اشاره به اهمیت تمرکز زادیی و تفکر جدی در خصوص تامین نیازهای لازم این شرکت ها در سطح کشور، ادامه داد: تمرکز گرایی سبب عدم رشد متعادل و متوازن است و قطعا مهاجرت به شهر و یا کشور دیگر را برای محققین و کارآفرینان به همراه دارد و باید به فکر راه چاره برای تمرکززادیی بود.

تکلیف تجارت در سرزمین باید روشن شود
این گزارش حاکی است، یونس ژاله مدیرعامل شرکت شیرین عسل در این آیین افتتاح با بیان اینکه اقتصاد کشور با بهره برداری از پروژه های صنعتی و تولیدی متحول می شود، گفت: این پروژه ها عموما دانش محور و اشتغال زا هستند و  از جنس بخش خصوصی هستند.
وی با بیان اینکه برای حضور بخش خصوصی و واحدهای تولیدی در صحنه جهادی، یک نقشه راه نیاز است، افزود: تکلیف تجارت در سرزمین باید روشن شود، اگر برای بخش خصوصی برنامه داشته باشیم قطعا همپای دولت در اقتصاد کوشر می تواند نقش ایفا کند.
وی با اشاره به برخی از مشکلات واحدهای تولیدی در آذربایجان شرقی، ادامه داد: با قوانین من درآوردی مانع پیشرفت این واحدها نشویم و به موقعیت استراتژیک منطقه باشیم تا اطمینان لازم برای فضای کسب و کار فراهم شود.
وی با اشاره به این نکته که اگر هر کالا یک برنامه استراتژیک بلند مدت داشته باشد و هر لحظه نیز این برنامه تغییر نکند، قطعا توسعه را خواهد دید، افزود: دیپلماسی اقتصادی مهم است، حمل و نقل ریلی دریایی زمینی و هوایی باید در خدمت بخش خصوصی باشند اما این اتفاق نمی افتد و محدودیت ها بسیار است.
انتهای پیام/
بهره برداری از ۲۱۰ پروژه صنعتی و معدنی آذربایجان شرقی گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار