معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی مطرح کرد:

تصمیمات اشتباه مسئولان وقت در گردش اقتصاد 

1401/11/16 - 16:02 - کد خبر: 86713 نسخه چاپی

نصر: معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی گفت: دوهزار بنای قابل سرمایه گذاری در سطح استان وجود دارد که با تصمیمات اشتباه مسئولین وقت در خصوص بناهای تاریخی و گردشگری گردش اقتصادی از بین رفته است.

به گزارش نصر، وحید نواداد در نشست تخصصی  راهکارهای توسعه گردشگری و حفظ و احیای میراث فرهنگی تاریخی آذربایجان شرقی گفت: نمایشگاه سراسری در تهران از تاریخ 18 الی 21 برگزار می شود که شرکت کننده هایی از سطح استان آذربایجان شرقی در این نمایشگاه شرکت می کنند.
وی ادامه داد: در ایران حوزه گردشگری با زیرساخت ها معنی میگیرد که توریسم گردشگری، ورزشی و پزشکی نیازمند زیرساخت های قوی است 
معاون میراث فرهنگی  گفت: استان های اصفهان و شیراز نسبت به آذربایجان شرقی زیرساخت های قوی را در جذب گردشگر ایجاد کرده اند اما متاسفانه آذربایجان شرقی یا در شناخت فرهنگ گردشگری خود ضعیف عمل کرده یا زیرساخت مناسبی را ایجاد نکرده است که در این زمینه پیشرفت خوبی را نداشته است.
نواداد در خصوص حفاظت از بناهای تاریخی، امارات و مساجد ادامه داد: می توان با تشکیل پرونده و ثبت ملی تمام این بناها را مورد حمایت قرار داد که زیر نظر بخش خصوصی باشند و قسمتی محدود زیرنظر وزارت میراث فرهنگی قرار بگیرد البته ناگفته نماند که در خصوص تامین بودجه با مشکل مواجه هستیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بودجه عمرانی استان در سال 1401 که شامل مرمت و ساخت و نگه داری می شود حدود 25 میلیارد تومان است که تا به امروز فقط هفت میلیارد تومن برای 500 آثار ملی استان دریافت شده است.
نواداد مطرح کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان نیازمند بودجه مالی و فرهنگسازی است و می توان از پتانسیل مراکز آموزشی، دانشجویان و سطح نفوذ دانشگاه ها جهت افزایش فرهنگ عمومی استفاده کرد.
معاون میراث فرهنگی مطرح کرد: در حوزه بافت های تاریخی چالش های زیادی وجود دارد که بعد از مرمت بافت های تاریخی یکی از اصلی ترین معضلات می باشد.
وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی استان و دانشگاه آزاد اسلامی با تمدید تفاهم نامه پنج ساله در حوزه های مختلف و استفاده از نهاد های مردمی اقدامات عملی را پیش رو می گیرد.
نواداد در حوزه باستان شناسی گفت: اطلاعات عمومی شهروندان را افزایش دهیم و با استفاده از ایده های کارشناسان، اساتید، دانشجویان و مسئولان مستند سازی شود تا در آینده مورد استفاده قرار بگیرند و همچنین از بافت های تاریخی،  محلات قدیمی و اماکن ثبت شده در میراث فرهنگی که به عنوان رستوران و ادارات دولتی مورد استفاده قرار میگیرند در حوزه تبریز شناسی مورد بهرهگیری قرار گیرد. موزه باستان شناسی در سطح استان یکی از شاخص های آثار باستانی در سطح کشور است که رتبه دوم را به خود اختصاص داده.
در انتهای سخنان خود به مکتب هنری تبریز اشاره کرد و ادامه داد: میتوان این مکتب هنری را توسط اساتید زنده نگه داشت که یکی از تاثیرگذارترین هنرها است.
انتهای پیام/
تصمیمات اشتباه مسئولان وقت در گردش اقتصاد  نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار