طبق آخرین پیمایش بنیاد ملی بازیهای رایانهای/
ایران ۳۴ میلیون گیمر دارد
نصر: طبق آخرین پیمایش بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال ۱۴۰۰، برآورد شده است از بین ۸۴ میلیون ایرانی، ۳۴ میلیون نفر بر روی مجموع پلتفرمها، بازی رایانهای انجام میدهند. مردان ۵۹ درصد و زنان ۴۱ درصد این جمعیت را تشکیل میدهند. همچنین در میان استانها، «قم» کمترین و «البرز» بیشترین نسبت بازیکنان را دارد.
به گزارش نصر، امروز یکشنبه ـ ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۱ ـ در نشست خبری ارائه نتایج پیمایش کشوری بنیاد ملی بازیهای رایانهای حاضر شد که در جریان آن، محمدامین حاجی هاشمی ـ مدیرعامل این بنیاد ـ آمارهایی از شاخص اطلاعات مصرف بازیهای دیجیتال در ایران به همراه بولتنی در این زمینه ارائه کرد.
بر اساس جداول منتشرشده در این بولتن، آخرین پیمایشی که بنیاد ملی بازیهای رایانهای تا انتهای سال ۱۴۰۰ انجام داده، گویای آن است که از هر یکصد ایرانی، ۴۰ نفر بازی دیجیتال (گیم) انجام میدهند. به این ترتیب، در سال ۱۴۰۰ از هر ۱۰۰ مرد، ۴۶ نفر و از هر یکصد زن ایرانی ۳۵ نفر بازیکن هستند. این در حالی است که در سال ۱۳۹۸ این تعداد در میان بانوان ۲۹ نفر بود.
تعداد گیمرها در ایران در سال ۱۳۸۹ تقریباً ۱۶ میلیون، سال ۱۳۹۲ بیش از ۱۸ میلیون، سال ۱۳۹۴ تقریباً ۲۳ میلیون، سال ۱۳۹۶ ، ۲۸ میلیون، سال ۱۳۹۸ بیش از ۳۲ میلیون و در سال ۱۴۰۰ به ۳۴ میلیون افزایش داشته است.
96 درصد از بازیکنان با پلتفرم موبایل بازی می کنند که از میان آن 96 درصدبا گوشی هوشمند و 14 درصد نیز از تبلت برای بازی کردن استفاده می کنند.
25 درصد از بازیکنان با پلتفرم کنسول بازی میکنند که میان آن ها، 88 درصد از کنسول خانگی و 13 درصد نیز از کنسول های دستی استفاده می کنند.
19 درصد مردم برای بازی کردن از پلتفرم رایانه بهره برده که میان آن ها 59 درصد از رایانه های شخصی و 48 درصد از لپتاپ استفاده می کنند.
یادآور می شود که 33 درصد بازیکنان از بیش از یک پلتفرم برای بازی کردن استفاده می کنند و از همین رو مسلما درصد استفاده کاربران از پلتفرم های بازی بیش از یکصد خواهد شد.
مجموع هزینه کرد بازیکنان ایرانی سخت افزار و نرم افزارهای دیجیتال در سال 1400، 19 هزار و 700 میلیارد تومان ( نوزده هزار و هفتصد میلیارد) برآورد شده است.
در مجموع، از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ تعداد کل بازیکنان ایرانی با نرخ رشد ترکیبی سالیانه تقریباً هفت درصد افزایش یافته است که البته این رشد در سالهای اولیۀ دهه ۹۰ بهدلیل ضریب نفوذ اینترنت و دسترسی گستردهتر به موبایل و اینترنت، بیشتر بوده است.
میانگین سنی بازیکنان ایرانی ۲۳ سال بوده که این افراد بهطور میانگین ۹۵ دقیقه در روز بازی (گیم) میکنند. متوسط مردانِ بازیکن ۱۱۵ دقیقه و متوسط زنانِ بازیکن ۶۴ دقیقه در روز است. تقریباً ۵۸ درصد گیمرها آنلاین و ۵۶ درصد کل آنها هر روز بازی میکنند.
از بین جمعیت کل بازیکنان، سه درصد آنها میانسال، ۱۸ درصد بزرگسال، ۳۴ درصد جوان، ۱۹ درصد نوجوان، ۱۷ درصد کودک، ۹ درصد خردسال هستند.
در بخش پلتفرمهای بازی، ۹۶ درصد بازیکنان با موبایل، ۸۸ درصد با کنسول خانگی، ۵۹ درصد با رایانۀ شخصی، ۴۸ درصد با لپتاپ، ۱۴ درصد با تبلت و ۱۳ درصد با کنسول دستی بازی میکنند. ۳۳ درصد بازیکنان با چند پلتفرم بازی میکنند.
در میان استانها، «قم» کمترین و «البرز» بیشترین نسبت بازیکنان را دارد. استان فارس بعد از البرز در رتبۀ دوم بیشترین تعداد گیمر را نسبت به جمعیت دارد. «سیستانوبلوچستان»، «زنجان» و «خراسان جنوبی» نیز استانهایی با کمترین تعداد بازیکن هستند.
بازیهای «تام، گربۀ سخنگو»، «ماشینبازی» و «آرایشگری» محبوبترین بازیهای رده سنی خردسال و کودکان، «PES»، «FIFA»، «CALL of DUTY» محبوبترین بازیهای رده سنی جوانان، نوجوانان و بزرگسالان و «آمیرزا»، «شطرنج» و «جدول» بازیهای محبوب رده سنی میانسالان است. گروههای سنی خردسال و کودک بازیهای پرطرفدارشان را با عناوینی کلی مانند ماشینبازی، آرایشگری و ... به یاد میآورند.
مجموع هزینهکرد بازیکنان ایرانی برای سختافزار و نرمافزارهای بازیهای دیجیتال در سال ۱۴۰۰ ، ۱۹ میلیارد و ۲۷۹ میلیون تومان برآورد شده است که تقریباً با ۷۳۹ میلیون دلار برابری میکند. همچنین تولید ناخالص داخلی کشور در این عرصه نیز یکهزار میلیارد و ۴۵۷ میلیون تومان تخمین زده میشود. این رقم به تفکیک برای هزینههای نرمافزاری دو میلیارد و ۶۱۲ میلیون تومان و برای هزینههای سختافزاری ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برآورد میشود.
سهم افرادی که در پلتفرمهای مختلف به تماشای بازی دیگران مینشینند (استریمینگ) نیز رقم چشمگیری است. ۳۸ درصد علاقهمندان از یوتوب، ۲۹ درصد از آپارات، ۶ درصد از توییچ و ۲۷ درصد از سایر پلتفرمها بازیها را دنبال میکنند.
تمام آمارها در سال ۱۴۰۰ و پیش از اعمالِ محدودیتهای اینترنت در ششماهۀ اخیرگردآوری شده است.
انتهای پیام/
خبرگزاری ایسنا