نکات مهم خبرنگار نصر با حضور میدانی در خوی

چالش های زلزله زدگان یک هفته پس از زلزله

1401/11/16 - 08:29 - کد خبر: 86671 نسخه چاپی

نصر: مهم ترین نکاتی که در ارسال کمک های مردمی به مناطق زلزله زده خوی بایستی رعایت شود تا حجم بالایی از اقلام ارسال شده حیف و میل نشود.

به گزارش نصر، چند ساعت پس از وقوع زلزله در خوی، سیلی از کمک های مردمی از استان های همجوار تا مناطق دور دست به مناطق زلزله زده خوی ارسال شد و این کمک های به حدی رسیده است که در برخی مناطق مشکلاتی هم ایجاد کرده است. 
مهم ترین مسئله در کمک های ارسالی، حضور خودجوش مردم در منطقه است که علاوه بر تراکم ایجاد شده در خوی باعث عدم توزیع مساوی و اقلام مورد نیاز در مناطق خوی می شود. بطوریکه در برخی از مناطق و روستاهای خوی به دلیل حجم بالای ارسال نان، نانوایانی که مغازه هایشان آسیبی ندیده است، مشتری ندارند و بیکار شده اند و برخی از مردم نیز به دلیل حجم بالای دریافت کمک ها اقدام به فروش اقلام می کنند در حالی که بیشتر مردم کمک های مورد نیاز را دریافت نمی کنند. همچنین ارسال برخی اقلام بدون استعلام از این شهر باعث حیف و میل شدن کمک های مردمی شده است به این صورت که با وجود مشکل شدید در کمبود چادر و اقلام گرمایشی همچون بخاری برقی، مردم اقدام به خرید نان، آب معدنی، مواد غذایی یا ... می کنند درحالی که مغازه ها و کسبه این شهر مشغول به فعالیت هستند و مردم به راحتی می توانند خرید های روزمره خود را انجام دهند.

بزرگترین چالش مردم خوی
 اما بزرگترین چالش مردم خوی، ماندن در خارج از خانه به دلیل ترس از پس لرزه ها و آسیب به بافت های داخلی خانه است که مردم را مجبور به زندگی در خارج از خانه کرده است و همین موضوع باعث کمبود چادر در میان مردم شده است. باتوجه به اینکه مردم بدون اطلاع از وضعیت منطقه اقدام به خرید های خرد می کنند، می توانند با جمع آوری هزینه ها چادر های بزرگ تهیه و آنهارا به این مناطق ارسال کنند که بیشتر به کمک مردم می آید. 
یکی از دیگر از مهم ترین مسائل در توزیع کمک های ارسالی، عدم شناخت کافی از مناطق مورد نیاز کمک است و مردم کمک های خود را در روستاهایی که مسیرشان نزدیک است، توزیع می کنند و یا در مناطقی از شهر که کمک های زیادی به آنجا رسیده است، اجناس خود را تخلیه می کنند که باعث می شود روستاهای دور و همچنین برخی نقاط خوی از کمک های مردمی بی نصیب بمانند.
البته مشکلات دیگری هم در انتقال شخصی کمک های مردمی به مناطق وجود دارد که مهم ترین آنها ایجاد ترافیک در ورودی شهر ها، استفاده از جایگاه های سوخت این شهر که نقش حیاتی در حال حاضر دارند، ایحاد اخلال در درآمد های کسبه این شهر و افزایش سارقان به دلیل ازدحام جمعیت می باشند که بهتر است به جای سفرهای شخصی، از طریق موسسات خیریه نام آشنا کمک های خود را به دست مردم خوی برسانند.
نکته پایانی این است که خوشبختانه هیچ خانه ای در این مناطق به طورکامل تخلیه نشده است و مردمی که بیرون از خانه زندگی می کنند می توانند وسایل مهم خود از جمله لباس های گرم، مواد غذایی و وسایل استراحتی خود را از خانه برداشته و بیرون از منزل استفاده کنند.
انتهای پیام/
چالش های زلزله زدگان یک هفته پس از زلزله حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار