رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران خبر داد:

صدور پروانه مرمت برای خانه های تاریخی

1398/09/14 - 13:34 - کد خبر: 8657 نسخه چاپی

نصر: رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: برای نخستین بار در فرایند صدور پروانه ساختمانی، پروانه مرمت برای خانه های تاریخی ومیراثی پیش بینی شده است.

به گزارش نصر به نقل از مهر، محمدسالاری درگفتگویی در پاسخ به پرسشی در خصوص این که برای حفظ خانه های قدیمی از تخریب و نوسازی برخی کاربری های فرهنگی اجتماعی از جمله ایجاد کافه در آنها تعریف شده که نیاز به حمایت قانونی دارد، شورای شهر برای آن که این بناها با تغییر نگاه مدیریت شهری دچار چالش نشوند چه اقدامی کرده است گفت :  کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر  در این خصوص سلسله جلساتی را با مدیریت بافت های تاریخی و سازمان نوسازی شهرداری تهران برگزار کرده که  نتیجه آن لایحه ای است که در این رابطه از سوی معاونت معماری و شهرسازی تدوین شده است.

 وی ادامه داد: در این لایحه شهرداری تهران ملزم به صدور مجوز مرمت و بهره برداری از اماکن و خانه های تاریخی و میراثی در حوزه های متناسب از جمله ایجاد کافه های گردشگری و تفرجگاهی شده که این روزها مرسوم است.

سالاری با اشاره به این که  برای نخستین بار است که این اتفاق در شهرداری تهران افتاده است گفت : در جلسه نهایی که در ا ین خصوص داشته ایم ایراداتی به برخی از مفاد لایحه وارد شد اما کلیات آن  توسط همه اعضا پذیرفته شده است. در جزئیات یکسری ایراداتی وجود داشت که قرار شد  شهرداری تهران  نسبت به اصلاح آنها و ارائه نسخه نهایی اقدام کندو پس از اصلاحات به فوریت در صحن مطرح خواهد شد.

وی با تاکید براین که  شهرداری در فرایند صدور پروانه، صدور پروانه ای تحت عنوان پروانه مرمت نداشت گفت: در ادبیات صدور پروانه در تاریخ شهرداری ها چنین موضوعی را  نداشته ایم و برای اولین بار برای این که صاحبان خانه های تاریخی بتوانند نسبت به مرمت اقدام کنند  و شهرداری ها و نواحی  جلوی مرمت را نگیرند، (زیرا آنها هم مسئولیت های خود را دارند و هر اقدامی از جمله مرمت و مقاوم سازی و تخریب و نوسازی باید با  مجوز شهرداری باشد در غیر این صورت شهرداری باید مانع آن شود.. 

سالاری با اشاره به  کاربری این خانه های تاریخی توضیح داد: در خصوص کاربری ها دو بحث مطرح است. نخست آن که  بیایم برای بناهای تاریخی طیفی از کاربری ها را مشخص کنیم . اما به دلیل آن که کاربری هایی که در خانه های تاریخی تعریف می شود ذیل  پهنه کار و فعالیت یعنی پهنه S  است و این تغییر کاربری می تواند این وسوسه را برای صاحبان برخی از این املاک، ایجاد کند که با نگاه درآمدزایی  به شکلی این بنای میراثی و تاریخی را از ارزش انداخته  و به سمت تخریب و نوسازی بروند.این نگاه از سوی مدیریت شهری دنبال نشد . 

وی اضافه کرد:  نگاه دوم ارائه بسته تشویقی به صاحبان املاک  و ایفای نقش تسهیل‌گری است. اگر شهرداری بخواهد از این بناها عوارض بگیرد، رقم قابل توجهی می شود و مالک هم انگیزه ای برای حفظ این بنای تاریخی و قدیمی نخواهد داشت. بنابراین به یک راه میانه رسیده‌ایم و آن هم این است که  بر اساس  نوع بهره برداری صاحبان این بناهای تاریخی از ملک عوارض تعریف شود.اگر این فعالیت‌ها متناسب با حوزه‌های تاریخی و میراثی باشد، مثل همین کافه‌ها و یا مسائلی از این دست،   بدون پرداخت هیچ‌گونه عوارضی فعالیت کنند  و تا زمانی که همین فعالیت در آن مکان انجام شود، این معافیت ادامه دارد و اگر خواست تغییر فعالیت دهد می تواند درخواست جدید ارائه شود. این راهکار میانه پس از تصویب در صحن قانونی است و این لایحه در فرایند نهایی شدن است. که یک تحول بسیار قابل توجه و یک بسته تشویقی بسیار موثر برای بالابردن انگیزه صاحبان املاک تاریخی و خانه های تاریخی برای حفظ این بناها می شود.

به گفته سالاری این تصمیم  درصیانت، حفاظت، مرمت و بهره برداری این  فضاهای میراثی و تاریخی بسیار موثر است و می توانند این مکان ها را که    معمولا در بافت های   فرسوده و بدمسکنی هستند به فضاهای پرنشاط بدل کرده و حیات شهری را  در آن ساری و جاری کند.  

انتهای پیام/

 صدور پروانه مرمت برای خانه های تاریخی خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار