رییس سازمان اورژانس کشور:

پیش‌بینی ۳۵۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده برای خرید آمبولانس/فعالیت اورژانس دریایی

1401/11/12 - 16:32 - کد خبر: 86535 نسخه چاپی

نصر: رییس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فرسودگی سه هزار دستگاه آمبولانس از مجموع پنج هزار و ۷۰۰ دستگاه آمبولانسی که مشغول خدمت رسانی هستند، گفت: سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده برای خرید آمبولانس پیش‌بینی شده است که امیدواریم تخصیص یابد.

به گزارش نصر، جعفر میعادفر روز چهارشنبه در یک نشست خبری با تشریح عملکرد سازمان اورژانس کشور که در ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، افزود: سه هزار و ۱۷۸ پایگاه اورژانس در کشور وجود دارد که از این تعداد، یکهزار و ۷۹۷ پایگاه جاده‌ای و ۵۲ پایگاه اورژانس هوایی در استان‌های مختلف خدمات ارائه می‌دهند.
رییس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه ۲۰ پایگاه اورژانس قبل از انقلاب وجود داشت، گفت: در ۴۰ سال اخیر این رقم به سه هزار و ۲۷۸ پایگاه اورژانس افزایش یافته است همچنین قبل از انقلاب اورژانس ۴۰۰ پرسنل داشت که اکنون بیش از ۲۶ هزار نفر است و بصورت حرفه ای، مهارت دیده و عملیاتی هستند.
میعادفر گفت: اکنون ۵۱ پایگاه بالگردی، یک پایگاه هواپیمایی برای انتقال بیماران فعال است همچنین پنج هزار و ۷۰۰ آمبولانس در سازمان اورژانس کشور وجود دارد که از این تعداد سه هزار دستگاه آمبولانس فرسوده است.
میعادفر اضافه کرد: ۶۸ دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز در تصادفات و مراسم‌های خاص به عنوان مرکز درمانی سیار و انتقال حدود ۱۵ بیمار به صورت همزمان استفاده می‌شود.
رییس سازمان اورژانس کشور اظهارداشت: اورژانس دریایی در جزایر قشم و هرمز نیز فعالیت دارد همچنین در جزیره ابوموسی نیز به زودی اورژانس دریایی راه‌اندازی می‌شود تا به مردم خدمات درمانی بیشتری ارائه شود.
به گفته میعادفر، در طول دولت سیزدهم، ۲۰۲ پایگاه فیزیکی احداث و ۱۵۷ پایگاه تامین نیروی انسانی شده است و اکنون بیش از ۲۶ هزار نفر نیرو داریم که ۸۷ درصد آنها عملیاتی هستند.

سالیانه ۱۵ میلیون تماس با اورژانس کشور
وی افزود: با توجه به تجمیع سیستم‌های تماس مردم در دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیش از ۱۵ میلیون تماس داریم که پنج میلیون تماس منجر به انجام ماموریت و اقدام درمانی می‌شود.
رییس سازمان اورژانس کشور افزود: برای پنج میلیون تماس نیز خدمات مشاوره‌ای انجام می شود و ۳۰ درصد تماس‌ها نیز غیرمفید هستند و قرار است به زودی در کل کشور موقعیت مکانی نیز به سیستم اورژانس اضافه شود زیرا شهروندی که تماس می‌گیرد به دلیل اضطراب به سختی می‌تواند آدرس را بدهد و نصب موقعیت مکانی باعث مدیریت زمان برای رسیدن بر سر بالین بیمار می‌شود البته اکنون در برخی از استان‌ها به صورت آزمایشی این کار در حال انجام است.

در ۸۴ درصد ماموریت‌های اورژانس، درمان در محل حادثه انجام می‌شود
میعادفر تاکید کرد: ترافیک نیز از معضلات کلانشهرهاست، در این مواقع توصیه به استفاده از اورژانس موتوری است که اکنون ۱۷۰ دستگاه را آماده به خدمت داریم زیرا در ۸۴ درصد ماموریت‌ها، درمان در محل حادثه انجام می‌شود.
وی با اشاره به انتقال ۴۰ عضو برای پیوندگفت: برای انجام پیوند، یک تیم پزشکی از مبدا با هواپیما به مقصد منتقل می شود و برای هر پیوند حدود یک میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت که برای بیماران رایگان است.
رییس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: در سال جاری ۶۰ پایگاه اورژانس هوایی افتتاح و ۲۰ دستگاه آمبولانس به تعداد دستگاه های قبلی اضافه شده است، هوشمند کردن سیستم ارتباطات و ثبت آنلاین اطلاعات نیز در دست اقدام بوده که تا پایان سال همه دانشگاه‌های علوم پزشکی تجهیز می شود.
میعادفر آموزش کارکنان اورژانس را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: در آموزش نیز اولویت‌ بر فوریت‌های پزشکی است و این کار شروع شده است.
وی تاکید کرد: سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده برای خرید آمبولانس پیش بینی شده که امیدواریم تخصیص یابد و باید معافیت گمرکی برای واردات آمبولانس هایی که توسط خیرین انجام می‌شود، صورت گیرد.
میعادفر اضافه کرد: برای سال آینده باید یکهزار تا هزار و ۵۰۰ دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس اضافه شود.
رییس سازمان اورژانس کشور با اشاره به ارائه خدمات اورژانس به زلزله زدگان شهرستان خوی گفت: در زلزله خوی سازمان اورژانس و وزارت بهداشت اولین دقایق زلزله وارد میدان شد و ۴۳ دستگاه آمبولانس به این منطقه اعزام شد و یکهزار و ۴۵۳ نفر نیز خدمات درمانی دریافت کردند.
وی گفت: بیش از ۱۶۹ نفر به بیمارستان همجوار شهرستای خوی اعزام شدند همچنین ۱۱ عمل جراحی در بیمارستان‌ها انجام شده و اکنون حدود ۳۵ بیمار را در بیمارستان خوی تحت نظر داریم.
میعادفر ادامه داد: اکنون همکاران بهداشتی، نظارت در کمپ‌ها در حوزه غذا، آب، واکسیناسیون کودکان و مادران باردار برعهده دارند و وضعیت را از نظر بهداشتی رصد می‌کنند.

افتتاح ۷۲ طرح در ایام دهه فجر
وی ادامه داد: در ایام دهه فجر نیز ۷۲ طرح در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی افتتاح می‌شود همچنین قرار است تا پایان سال جاری تبدیل وضعیت همکاران شرکتی و قراردادی انجام شود و تلاش می‌کنیم مجوز جذب آنها را کسب کنیم؛ این در حالیست که ۱۱ هزار نفر کمبود نیرو داریم.
انتهای پیام/
پیش‌بینی ۳۵۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده برای خرید آمبولانس/فعالیت اورژانس دریایی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار