عضو شورای شهر تبریز؛

ایجاد زمینه سوداگرانه با عملکردکمیسیون ماده 5/ نباید با فرافکنی از پاسخگویی از مردم فرار کنیم

1401/11/11 - 11:56 - کد خبر: 86462 نسخه چاپی

نصر: عضو شورای شهر تبریز گفت: یکی از عوامل تخریب فضای سبز شهر و تراکم مازاد تحمیل‌شده به شهر و... ناشی از عملکرد کمیسیون ماده ۵ بوده که طی آن زمینه سوداگرانه ایجاد شده است. انتظار داریم مرکزیت کمیسیون ماده ۵ که استانداری و دولت است، نسبت به نسل‌های آینده مسئولیت پذیرانه تر عمل کند

به گزارش نصر، روح الله رشیدی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز صبح امروز در جلسه شورای شهر تبریز که با حضور معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی برگزار شد، با اشاره به اظهارات معاون استاندار آذربایجان شرقی در خصوص آلودگی هوای شهر تبریز اظهار داشت: در ماه‌ها و حتی سال‌های گذشته هر زمان که موضوع مازوت سوزی مطرح‌شده، طیفی برای تبرئه و تطهیر نیروگاه حرارتی تبریز سهم منابع متحرک را برجسته کرده و می‌گفتند که ۶۵ تا ۷۰ درصد آلودگی هوای تبریز ناشی از منابع متحرک بوده و مابقی آن مربوط به صنایع است که در آن سهمی هم برای نیروگاه حرارتی اعلام می‌کردند.
وی افزود: در هر حال از مجموع ۷۰۰-۸۰۰ هزار خودروی در حال تردد در سطح شهر تبریز، حدود یک درصد مربوط به خودروهای تحت مدیریت شهرداری در حوزه اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها است که به وسع خودمان در نوسازی این حوزه اقدام کرده‌ایم. بنابراین هم تولید و هم عرضه سوخت مابقی خودروها توسط دولت انجام می‌شود و این‌طور نیست که با فرافکنی از پاسخگویی به مردم فرار کنیم.
رشیدی ادامه داد: انتظار داریم برای مازوت سوزی در سال آتی فکری اساسی شده و با توجه به سودآوری مجموعه، نسبت به فیلتراسیون، بهینه‌سازی و... آن اقدام شود تا مصالح عمومی به مخاطره نیافتد. موضوع مهم دیگر کمیسیون ماده ۵ است. حفظ فضای سبز، ترافیک و آلودگی هوا زنجیره‌ای به هم پیوسته هستند که اکوسیستم شهر را تشکیل می‌دهد. ما شهرداری را ملزم کردیم تا در خصوص کمیسیون ماده ۵ شفاف‌تر عمل کرده و پیشنهادات و مصوبات آن به اطلاع عموم شهروندان برساند.
وی در پایان گفت: این سهم ما در مدیریت شهری بوده اما استانداری به عنوان متولی اصلی کمیسیون ماده ۵ می‌تواند بر این موضوع صحه بگذارد که یکی از عوامل تخریب فضای سبز شهر و تراکم مازاد تحمیل‌شده به شهر و... ناشی از عملکرد کمیسیون ماده ۵ بوده که طی آن زمینه سوداگرانه ایجاد شده است. انتظار داریم مرکزیت کمیسیون ماده ۵ که استانداری و دولت است، نسبت به نسل‌های آینده مسئولیت پذیرانه تر عمل کند و حتی اگر منافع شهرداری در کوتاه‌مدت دچار مشکل شود، ارزش دارد که شهرمان را برای آیندگان حفظ کنیم. بنابراین درخواست داریم راه و شهرسازی به عنوان دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ ملزم به اطلاع‌رسانی شفاف مصوبات و... باشد.
احد صادقی، رئیس کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز هم در ادامه این جلسه اظهار داشت: در بحث ترافیک موضوع رایگان کردن معاینه فنی برای تاکسی‌ها را بررسی کردیم. در خصوص نوسازی نیز اقدامات خوبی انجام‌شده و در این خصوص تکلیفی که بر عهده دولت است، وام ۵۰-۶۰ میلیونی برای رانندگان تاکسی است چرا که با توجه به وضعیت معیشتی این قشر، وام کم‌بهره تخصیص‌یافته از سوی شورا نیز کافی نیست و پروسه وام دولت نیز باعث شده که رانندگان نتوانند از آن استفاده کنند، این موضوع بایستی مدنظر قرار گیرد.
وی افزود: در حوزه محیط‌زیست، فضای سبز و مسیل‌ها نیز ظاهراً در سال‌های گذشته ستاد فضای سبز استان وجود داشته و با ریاست آقای استاندار فعالیت می‌کرده و تمهیداتی در آن اندیشیده شده و به دستگاه‌های مختلف تکلیف می‌شد که از جمله مصوبات خوب آن پارک عباس میرزا و... است. فعالیت این ستاد می‌تواند تداوم پیدا کند چرا که هم به موضوع پدافند کمک می‌کند و هم در حوزه فضای سبز مؤثر خواهد بود.
صادقی  گفت: ۲۶ مسیل از جنوب تبریز وارد شهر می‌شود که ردیف بودجه ثابت برای تکمیل، احداث و نگهداری کانال‌ها ادامه می‌یابد اما تمام رسوبات و لایروبی‌هایی که اتفاق نمی‌افتد، وارد این کانال‌ها شده و شهر تبریز را دچار مشکل می‌کند. لایروبی این مسیل‌ها که خارج از محدوده هستند نیز از تکالیف دولت است.
وی ادامه داد: در رابطه با توسعه شهر تبریز هم باید به تمرکززدایی هم توجه داشته باشیم. معنی تمرکززدایی این نیست که توجه کمتری به شهر مرکز استان داشته باشیم. ضمن اینکه محدودیت‌های ایجاد شده مانند باسمنج و خسروشاه جلوی توسعه شهر تبریز را می‌گیرد. موضوع دیگر نیز عدم تصویب طرح‌های تفضیلی محلات الحاقی که مردم را دچار مشکل کرده به همراه شهرک‌های صنعتی مثل شهید مدنی و کجوار باعث ایجاد مشکل برای مردم شده است که بایستی به این موضوع توجه شود. سهم شهرداری از شهرک طلائیه در خصوص آبدارکردن مهرانه رود نیز باید مدنظر باشد.
پایان پیام/
ایجاد زمینه سوداگرانه با عملکردکمیسیون ماده 5/ نباید با فرافکنی از پاسخگویی از مردم فرار کنیم خبرگزاری فارس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار