مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی:

رویدادهای فرهنگی و هنری شاخص در تبریز احیا می‌شوند

1401/11/11 - 11:32 - کد خبر: 86455 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از احیای دوباره برخی رویدادهای شاخص که در طی چند سال اخیر مسکوت مانده‌اند خبر داد.

به گزارش نصر، سیدمحمدحسین بلاغی، سه شنبه، 11 بهمن ماه، در نشست مشترک با اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تبریز، اظهار کرد: هم‌افزایی و تعامل مثبت در فعالیت‌های نهادهای متولی فرهنگ و هنر، در جهت تاثیربخشی نهادمند آنها در جامعه مسئله‌ای اضطراری و ضروریست.
وی افزود: با تاملی در مسائل اخیر، اهمیت و ارزش فرهنگ بیش از پیش نمود می‌یابد و روشن می‌شود که امروز مواجهه با تهاجمات فرهنگی بیشتر شده است و ضرورت هم‌افزایی فرهنگی  هدفمند و مؤثر، بیش از پیش احساس می شود.
بلاغی تصریح کرد: هم افزایی فرهنگی که از ترکیب و تلفیق رویکردهای فرهنگی نهادهای مختلف حاصل می شود، رویکردی مناسب برای توسعه جامعه محسوب می‌ِشود.
وی افزود:  هم‌افزایی مجموعه‌های مختلف فرهنگی در استان فرصتی طلایی برای آذربایجان‌شرقی فراهم می‌آورد که در سایه آن هنرمندان مستعد نیز فرصت ظهور و بروز پیدا می‌کنند که هدف غائی فعالیت‌های فرهنگی نیز همین امر است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، در ادامه، رویدادمحوری و عملکرد جزیره‌ای را از آسیب‌های حوزه فرهنگ و هنر برشمرد و گفت: یکی از مشکلات حوزه فرهنگ و هنر این است که دستگاه های فرهنگی و هنری به صورت یکپارچه عمل نمی کنند و هر دستگاه با روش سلیقه ای و به صورت جزیره ای اقدام به برنامه‌ریزی و اجرا می کند و مشکل دیگر رویدادمحور بودن بدون توجه به عمق و دامنه‌ی تاثیر برنامه‌هاست.
وی همچنین بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت جریان‌ها و هسته‌های مردمی همچون انجمن‌های فرهنگی و هنری در برنامه‌ها تاکید کرد.
وی افزود: در دوران کنونی مسئولین ادارات و نهادهای فرهنگی استان همسویی فکری و اندیشگانی دارند و این همراهی و همدلی و تضارب توان، باید باعث ایجاد جریان فرهنگی شده و اتفاقات خوب و ماندگاری را در این حوزه رقم بزند.
بلاغی در ادامه با اشاره به برخی مسائل پیش روی فرهنگ و هنر استان، به اهمیت همکاری کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تبریز درخصوص مرجعیت  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در صدور مجوز و نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی،‌هنری و رسانه‌ای استان،‌ تقویت انجمن‌های فرهنگی هنری، بازسازی و تجهیز اماکن و سالن‌ها،‌استفاده از آموزشگاههای آزاد هنری از اماکن مسکونی،‌ایجاد مرکز رشد هنر انقلاب و بنیاد تعالی اندیشه، اختصاص بیلبورد به فعالیت‌های فرهنگی و هنری از طریق انجمن‌ها، امکان تبدیل سالن‌های فرهنگسراها به سالن‌های دومنظوره سینمایی، مشارکت شورای شهر در چاپ کتب مرجع بنیاد فرهنگ،‌هنر و ادب آذربایجان و ... اشاره کرد.
وی همچنین از برگزاری مجدد چندین رویداد مهم فرهنگی و هنری که در طی چند سال اخیر مسکوت مانده، خبر داد و گفت: برخی برنامه‌های شاخص فرهنگی و هنری که در ایام کرونا و یا پیش از آن مسکوت مانده بود دوباره احیا می‌شود.
بلاغی، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب، نمایشگاه قرآن، نمایشگاه مطبوعات، نمایشگاه عفاف و حجاب و جشنواره سراسری خوشنویسی غدیر را از اهم این برنامه‌ها عنوان کرد.
وی همچنین خواستار هم‌اندیشی اصحاب فضل و فرهنگ و همچنین متولیان فرهنگی استان برای اجرای یک برنامه فرهنگی و هنری شاخص  با گستره‌ی جهانی در تبریز شد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز نیز هم‌افزایی نهادهای فرهنگی را مسئله‌ای با اهمیت عنوان کرد و  گفت: در این راستا می‌بایست از ظرفیت‌های تمامی مجموعه های فرهنگی برای اثربخش بودن اقدامات فرهنگی استفاده شود.
غلامرضا احمدی، یادآور شد: اگر بتوانیم در حوزه فرهنگ گام های موثری برداریم و بسترهای لازم را با تمامی نهادهای فرهنگی به منظور هم افزایی در راستای تکمیل کارهای فرهنگی فراهم کنیم شاهد اقدامات بسیار ارزشمند و مطلوبی خواهیم بود.
وی هم‌افزایی را یک امر فرهنگی برشمرد که اگر به گفتمان تبدیل شود محقق می‌گردد.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به لزوم پرهیز از کارهای ویترینی در نهادهای فرهنگی گفت: متولیان فرهنگی می‌بایست فعالیت‌های خود را محدود به مصوبات جلسات نکرده و بر خروجی فعالیت‌های فرهنگی و هنری تاکید داشته باشند.
حکیمه غفوری، افزود: برنامه‌ریزی در این عرصه باید با شناخت مخاطبان علی‌الخصوص قشر جوان و نوجوان ارائه شود تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.
وی همچنین بر لزوم تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در جشن‌های ایام‌الله دهه فجر تاکید کرد.
عضو دیگر کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این نشست پژوهش و اولویت سنجی فعالیت‌های فرهنگی و هنری را از مهمترین موضوعات برای هم‌افزایی نهادهای فرهنگی برشمرد و گفت: پژوهش محور بودن موجب شناسایی چالش‌ها در این عرصه و به تبع آن  برنامه‌ریزی صحیح از سوی متولیان خواهد شد.
حجت الاسلام سیدکاظم زعفرانچی لر، همچنین بر لزوم مشخص شدن راهبردها، استراتژی‌ها و اهداف در این حوزه تاکید کرد.
نائب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز هم در این نشست، طرح مسئله و ارائه برنامه در حوزه فرهنگ و هنر را مهم ارزیابی کرد و گفت: بدون تحقیق و پژوهش در این عرصه نخواهیم توانست راه به جایی ببریم.
روح الله دهقان نژاد، بر لزوم ایجاد هیات اندیشه‌ورز در حوزه فرهنگ و هنر استان تاکید کرد.
وی ایجاد قرار فرهنگی در تبریز را در راستای شناسایی ملزومات این عرصه و تعریف ماموریت‌های مشترک برای نهادهای فرهنگی موثر عنوان کرد.
انتهای پیام/
رویدادهای فرهنگی و هنری شاخص در تبریز احیا می‌شوند خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار