رئیس پلیس راهور استان آذربایجان شرقی در مصاحبه با نصر:

تبریز جاپارک ندارد! / مرگبارترین معابر تبریز؟ / انتقاد از عملکرد آذرپارک

1401/11/12 - 08:49 - کد خبر: 86446 نسخه چاپی

نصر: رئیس پلیس راهور استان آذربایجان شرقی گفت: وقتی جای پارکی برای مردم وجود ندارد و پارکینگی در نظر گرفته نشده است چاره مردم چیست؟

به گزارش نصر، سرهنگ یونس منفرد با حضور در تحریریه نصر در پاسخ به سئوالات خبرنگاران اولین رسانه مجازی شمال غرب کشور در خصوص مراکز درمانی تبریز و ترافیک های ایجاد شده در اطراف آنها تصریح کرد: بیمارستان بهبود در محلی واقع شده است که حتی جای پارکی برای آمبولانس هم وجود ندارد یا در شیخ الرئیس شریان های اصلی بسته می شود که اگر در ساعات ترافیکی 35 دقیقه ای از این منطقه عبور شود، کار بسیار بزرگی انجام شده است. ترافیک نیز باعث از بین رفتن آرامش مردم شده است که اگر از ابتدا فکری به این موضوع نشده است اکنون پلیس چه کاری می تواند انجام دهد؟ وقتی جای پارکی برای مردم وجود ندارد و پارکینگی در نظر گرفته نشده است چاره مردم چیست؟ در تبریز که بیش از 733 هزار خودرو تردد می کنند تنها 7 هزار جای پارک وجود دارد لذا بقیه جای پارکی نخواهند یافت. امسال نیز 400 خودرو با تخلف پارک دوبله جریمه شدند که تاثیری نداشته و این اعمال قانون ها نتیجه ای نداشته است.
سرهنگ یونس منفرد در خصوص تاثیر مجازات سنگین در ترافیک گفت: در قانون زوج و فرد جریمه ای که برای متخلفان در نظر گرفته می شد،  معادل 20 هزار تومان بود که افزایش مبلغ جریمه باعث رعایت این قانون شد اما به مردم هم باید حق بدهیم چراکه حمل و نقل عمومی مناسب برای حضور مردم در برخی مناطق شهر وجود ندارد؛ مردمی که به دلیل نبود جا پارک مجبور به تخلف هستند آیا با برخورد پلیس موضوع حل خواهد شد؟ لذا بایستی پارکینگ های طبقاتی و محلی برای پارک خودرو ها در نظر گرفته شود تا پلیس هم با حل این مشکل با متخلفان برخورد کند. در محل بیمارستان کودکان خاوران اگر توجه کنید پارکینگ مناسبی برای مراجعان در نظر گرفته نشده در حالی که محل مناسبی برای ایجاد پارکینگ در این منطقه  وجود دارد و تنها راه حلی که در این منطقه ارائه می کنند جریمه خودرو ها توسط پلیس در شرایطی است که مراجعان به این بیمارستان جایی برای پارک ندارند.
 
اتوبان پاسداران، اتوبان مرگ

رئیس پلیس راهور استان در خصوص تصادفات شهری گفت: تعداد فوتی های تصادفات شهری در استان حدود 10 درصد کاهش یافته است و این آمار در شهرستان تبریز به دلیل فرهنگ سازی، رعایت مقررات و همچنین تاثیر رسانه ها و اعمال قانون ها 29 درصد فوتی ها کاهش داشته است. همچنین در 9 ماه اول سالجاری 78 نفر جان خود را در تبریز از دست دادند که 43 درصد آن مربوط به عابران پیاده بوده و 27 درصد فوتی ها هم رانندگان خودرو ها بودند. متاسفانه 50 درصد فوتی های استان در تبریز رخ داده است که 21 درصد آنها مربوط به اتوبان پاسداران است. البته آمار های اعلام شده شامل اتوبان شهید کسایی نمی باشد و آمارهای آن باید توسط پلیس راه اعلام شود.
وی ادامه داد: 12 درصد تصادفات  فوتی تبریز در حدفاصل سه راهی اهر تا میدان بسیج بوده که دلیل آن هم برخورد خودروهای عبوری با عابران پیاده بوده است و شهرداری باوجود اینکه در این مسیر نرده کشی کرده بود اما بازهم عابران پیاده از نرده ها عبور و تصادف کردند.
رئیس پلیس راهور استان در خصوص تصادفات اتوبان پاسداران تبریز خاطر نشان کرد: توپوگرافی اتوبان پاسداران به شکلی است که جوابگوی سرعت بالای 70 نیست و اگر با سرعت بالا در این مسیر تردد شود قطعا دچار حادثه خواهند شد. یکی از خطرآفرین ترین نقاط این اتوبان سرازیری اتوبان نصر است که تا روبروی لاله پارک بسیار خطرناک است و روبروی پارک ارم نیز یکی از خطرناک ترین قسمت های اتوبان پاسداران است که به دلیل داشتن موج های فراوان کنترل وسیل نقلیه در سرعت بالا بسیار سخت است. با این وجود 2 هزار دوربین کنترل سرعت به دوربین های شهری اضافه خواهد شد که علاوه بر سرعت لحظه ای میانگین سرعت را  نیز محاسبه خواهند کرد.
این مقام انتظامی همچنین در مورد مشکلات ناشی از تعطیلی مدارس گفت: متاسفانه ضعف شدید در مدیریت سرویس های مدارس، خیابان های تبریز را نابود کرد. سرویس مدارس آئین نامه ای دارد که اسفند ماه با کارگروه ماده 18 نرخ گذاری می شود و شهریور سال آینده ابلاغ می شود اما باوجود اینکه روزها از مهرماه هم می گذرد ولی تصمیم گیری در این زمینه نمی شود. این اتفاق سبب می شود خانواده ها خودشان فرزندشان را به مدرسه منتقل کنند که در این صورت هر دانش آموز از یک خودرو استفاده خواهد کرد درحالی که هر سرویس 4 دانش آموز را حمل می کند و این موضوع باعث بسته شدن خیابان ها می شود.

انتقاد از عملکرد آذرپارک
وی در پاسخ به ابهامات موجود در رابطه با شرکت آذرپارک خاطر نشان کرد: این مدل پارکبانی مورد قبول پلیس نیست و در گذشته این موضوع با رویکرد درآمد زایی ایجاد شده است. در خیابان شریعتی برای تسهیل تردد یک طرفه شده است که با قرار دادن پارکبان در 2 طرف خیابان باعث کاهش 70 درصدی از ظرفیت این مسیر شده است. بخصوص که کسبه هم اول صبح خودرو های خود را در خیابان پارک می کنند و جایی برای پارک دریگران باقی نمی ماند بنابراین رانندگان دیگر بصورت دوبله خودرو خود را پارک می کنند و هزینه جریمه را به هزینه های پارکبانی ترجیح می دهند. البته بایستی اعلام کرد ساختار واقعی این سیستم درست است اما چون قانون رعایت نمی شود و مشکل ایجاد می کند مورد قبول نیست.
سرهنگ منفرد در پایان با تشکر از اصحاب رسانه در خصوص فرهنگ سازی رعایت قوانین گفت: اگر به کلاشهرهای دیگر توجه شود معلوم می شود که 20 درصد تابلو های شهری مربوط به فرهنگ سازی مسائل رانندگی است اما در سال گذشته و نزدیک ایام عید بنر هایی با عنوان هشدارهای رانندگی در سطح شهر نصب شد و شهرداری که یکی از متولیان فرهنگ ترافیک است، این بنرها را باز کرد که امیدواریم با افزایش همکاری ها با چنین ارگان هایی بازهم در مسیر فرهنگ سازی مسائل ترافیکی گام محکمی برداریم.
انتهای پیام/
تبریز جاپارک ندارد! / مرگبارترین معابر تبریز؟ / انتقاد از عملکرد آذرپارک حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 2 نظر

پاسخ   تبریزی   سال پیش  

با سلام و ضمن تشکر از پلیس و رسانه نصر، به نظر من وقتی حداقل 30 درصد بودجه هزاران میلیاردی شهرداری تبریز در حوزه حمل و نقل شهری هزینه می شود و فقط دکانی هست برای پیمانکاران، باید از سیستم های هوشمند مدیریت شهری برای کاهش هزینه ها و بهبود اثربخشی استفاده کرد. چرا به راحتی پیامک جریمه یا موارد دیگر می آید ولیکن هیچ سیستم هوشمندی هشدار ترافیک یا ایمنی به رانندگان و شهروندان نمی دهد. الان دیگه عصر هوشمندی هست با حداقل هزینه ها. متشکرم

پاسخ   رسول   سال پیش  

پارکبان ها در تبریز به زور از رانندگان اخاذی میکنند ، درحالی که پارک کردن در کنار خیابان حق طبیعی رانندگان است، چونکه آنها سالیانه مالیات و عوارض میدهند و دادن پول به پارکبان ها نوعی دزدی و باج دهی و‌اخاذی است و همیشه باعث درگیری شده میشود .
پژوهشیار