مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی خبر داد:

آذربایجان شرقی رتبه چهارم نزاع در کشور/ افزایش 82 درصدی فوتی های گازگرفتگی در استان

1401/11/10 - 16:56 - کد خبر: 86405 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه امسال 40 نفر جان خود را بر اثر مسمومیت ناشی از مونواکسید کربن از دست دادند که از لحاظ رتبه بندی کشور آذربایجان شرقی رتبه سوم را در کشور دارد و اکثر فوتی ها به وسیله آبگرمکن حمام و بخاری جانشان را از دست دادند.

به گزارش نصر، مهرداد ستاره، مدیرکل پزشکی قانونی استان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به مجموعه فعالیت های این مجموعه گفت: استان آذربایجان شرقی از نظر فراوانی معاینات در رده ششم کشور قرار دارد و مهم ترین اقدامات پزشکی قانونی استان در سه بخش معاینات بالینی، معاینات اجساد و برخی آزمایش ها بوده است که در 9 ماه سال جاری بیش از 122 هزار نفر مورد معاینات بالینی قرار گرفتند و این آمار نسبت به سال گذشته 7 درصد افزایش داشته است.
همچنین در این مدت نزدیک 2600 جسد معاینه شده است که این آمار هم 3 درصد افزایش داشت.
وی در ادامه افزود: در 9 ماه گذشته از سال جاری حدود 7800 پرونده جهت انجام آزمایش به این اداره ارجاع داده شده است که در کل 24 هزار نفر مورد آزمایشات قرار گرفته اند.
 

مدیرکل پزشکی قانونی استان با بیان اینکه 44 درصد معاینات بالینی مربوط به پرونده های نزاع بوده است، خاطرنشان کرد: استان آذربایجان شرقی از لحاظ میزان آمار پرونده های مربوط به نزاع رتبه چهارم کشور را دارد که در این زمینه حدود 28 هزار نفر به پزشکی قانونی استان مراجعه کردند. بجز پرونده های نزاع بیشتر مراجعات مربوط به تصادفات رانندگی بوده است که امسال بیش از 14 هزار نفر در تصادفات مصدوم شده اند که این آمار نسبت به سال گذشته 16 درصد افزایش داشته است و رتبه ششم کشور را در اختیار دارد.
وی ادامه داد: امسال تعداد متوفیان تصادفات رانندگی در جاده های استان 709 نفر بوده است که در این زمینه استان آذربایجان شرقی در رده هشتم کشور قرار دارد. همچنین اکثر متوفیان در تصادفات برون شهری جان باختند که اکثر فوتی ها در سنین 25 الی 60 سال بوده است.
دکتر ستاره همچنین با اعلام افزایش 82 درصدی متوفیان گازگرفتگی در استان گفت: متاسفانه امسال 40 نفر جان خود را بر اثر مسمومیت ناشی از مونواکسید کربن از دست دادند که از لحاظ رتبه بندی کشور استان آذربایجان شرقی رتبه سوم را در کشور دارد و اکثر فوتی ها به وسیله آبگرمکن حمام و بخاری جانشان را از دست دادندو بیشتر فوتی ها در تبریز اتفاق افتاده است و نزدیک 45 درصد فوتی ها 40 الی 60 ساله بودند.
 

وی با ارائه سایر آمار های ارجاعی استان اظهار داشت: امسال 1151 نفر به دلیل حوادث کاری به این اداره مراجعه کرده اند که به نسبت مشابه سال گذشته 2 درصد افزایش داشته است. همچنین 15 نفر بر اثر برق گرفتگی جانشان را از دست دادند که با 21 درصد کاهش نسبت به  سال گذشته در رده 15 کشور قرار گرفت. همچنین در موضوع غرق شدگی متاسفانه 19 نفر جانشان را از دست دادند که در این زمینه نیز تعداد فوتی ها 10 درصد کاهش داشته است و بیشتر فوتی ها در سد ها بوده است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان در پایان با گلایه مندی از برخی مشکلات این مجموعه گفت: متاسفانه اداره پزشکی قانونی به دلیل کمبود جا همواره در خدمت رسانی دچار مشکل است و مسئولان ارشد استان هم باوجود اطلاع از این موضوع هیچ اقدامی انجام ندادند که امیدواریم با حل بزرگترین مشکل این مجموعه فرصت برای خدمت گذاری بیشتر برای مراجعه کنندگان را فراهم کنند.
انتهای پیام/
آذربایجان شرقی رتبه چهارم نزاع در کشور/ افزایش 82 درصدی فوتی های گازگرفتگی در استان حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار