رییس کمیته عشایری؛

هشت پروژه‌ عمرانی در مناطق عشایری آذربایجان شرقی آماده بهره برداری است

1401/11/08 - 18:14 - کد خبر: 86281 نسخه چاپی

نصر: رییس کمیته عشایری ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی گفت: همزمان با گرامیداشت دهه فجر، هشت پروژه‌ عمرانی با اعتبار ۷۵ میلیارد ریال در مناطق عشایری این استان به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش نصر، سیدمحمدحسن آل هاشم، روز شنبه در سومین جلسه هماهنگی دهه فجر انقلاب اسلامی افزود: بهره برداری از این پروژه ها موجب تثبیت اشتغال ۱۴۴ نفر در مناطق عشایری این استان می شود.
وی اظهار داشت: علاوه بر افتتاح این پروژه ها، بازی‌های محلی و بومی بین عشایر، دیدار و تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، برگزاری میز خدمت در مناطق عشایری و آئین غبارروبی گلزار شهدای انقلاب اسلامی در این ایام اجرا می شود.
رییس کمیته عشایری ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی، برگزاری جشن انقلاب و ایجاد نشاط اجتماعی، مراسم به صدا در آوردن زنگ انقلاب در مدارس عشایری و حضور عشایر در راهپیمایی ۲۲ بهمن و نماز عبادی سیاسی نماز جمعه را از دیگر برنامه های دهه فجر در این استان اعلام کرد.
آل هاشم، با اشاره به برگزاری دوره آموزشی آسیب شناسی اجتماعی در مناطق عشایری اهر، ادامه داد: این کلاس آموزشی با موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در قشلاق خلفیان این شهرستان برگزار و در آن انواع آسیب‌های اجتماعی به شرکت کنندگان ارایه شد.
وی با اشاره به ضرورت آموزش و یادگیری به منظور پیشگیری از آسیب‌هایی مثل کودک همسری، اعتیاد و طلاق که در مناطق عشایری در حال افزایش است، یادآوری کرد: اهالی قشلاق باید در زمینه تسهیل ازدواج و پیشگیری از مشکلات بعدی قبل از ازدواج با روانشناس و مشاور مستقر در خانه بهداشت و مشاوران اداره بهزیستی مشورت کرده و راهنمایی‌های لازم در زمینه نحوه انتخاب همسر را دریافت کنند.
به گزارش ایرنا، جامعه عشایری آذربایجان شرقی متشکل از دو ایل بزرگ «شاهسون و «ارسباران» با طوایف و تیره‌های مختلف و ۹ طایفه مستقل در دوره ییلاقی و دو ایل (ارسباران و شاهسون )، هفت طایفه مستقل در دوره قشلاقی هستند که درون کوچ بوده، اما هر ساله در فصل ییلاق، این استان، پذیرای عشایر مهمان از استان های اردبیل و زنجان و آذربایجان غربی نیز است.
جامعه عشایری آذربایجان شرقی در بیش از ۲۹۰ آبادی قشلاقی زندگی می‌کنند و به لحاظ جمعیت ۵/۲ درصد از جمعیت استان را شامل می شوند؛ جمعیت آنها در دوره قشلاقی بیش از ۴۴ هزار نفر و در دوره ییلاقی بیش از ۷۱ هزار نفر است که حدود ۵/۱ میلیون راس دام را در مراتع سرسبز استان نگهداری و به روش زندگی کوچ‌رو به تولید محصولات دامی مشغول هستند.
عشایر آذربایجان شرقی از مناطق ییلاقی هاس قدیم، یارالوجا، اینالو، مشک عنبر، چیچکلو، ‌ساری درق، دره یورد، باش یورد، شیور، گونی یورد، پیرسقا، قره داش چراغلو و گچی قران، گویجه بل، ارتفاعات کقالق، انجرد، مزرعه معدن، سامبران، ارتفاعات بزگوش و سهند و… به مناطق عشایری گرمسیر و قشلاقی شهرستان‌های کلیبر، اهر، میانه، بناب، مراغه، ملکان، مرند و سراب و مناطق قشلاقی استان اردبیل، آذربایجان غربی و زنجان کوچ می‌کنند.
انتهای پیام/
هشت پروژه‌ عمرانی در مناطق عشایری آذربایجان شرقی آماده بهره برداری است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار