مشاور وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

اصلاح نظام یارانه ای بهترین راهکار برای کنترل قیمت کالا های اساسی

1401/11/08 - 15:39 - کد خبر: 86266 نسخه چاپی

نصر: مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: دولت با اصلاح نظام یارانه ای وحمایت از تولید کننده و کاهش نهاده ها می تواند قیمت ها را در این بخش کنترل کند.

 به گزارش نصر، علی قاسمی - مشاور وزیر کشاورزی در خصوص این موضوع که تا پایان ماه رمضان  ۱۰ قلم کالای که نشانه گذاری شده بود با دستور رئیس جمهور هیچ افزایش قیمت نداشته باشند بحث وبررسی شد.
سوال: این ده قلم کالایی که تاکید شده تا پایان ماه  رمضان افزایش قیمت نداشته باشند آیا این خبر همین است یا احتیاج به اصلاح دارد؟
قاسمی: در بحث غذایی دغدغه دولتمردان خوب است و قابل تحسین است، بالاخره پیگیر هستند و جزو کالا‌های اساسی هم هست، ناچارا باید مراقبت و محافظت کنند، ولی در کل سیاست دولت‌های ما تا الان بنا براین بوده که بیشتر در بخش حمایت از مصرف کننده بوده است، در صورتی که بسیاری از کشور‌ها برخلاف کشور ما نگاه شان حمایت از تولید کننده هست، بعدا در تنظیم بازار یک کار‌های دیگری انجام می‌دهند، یکی از آن‌ها روش‌های جبرانی هست، برای تحریک تقاضا.
در بحث گوشت ما دپوی خوبی داشتیم، ذخیره سازی کرده بودیم گوشت با کیفیت، ولی ملت خریدار نبودند، چون آن موقع یک کمی ارزان‌تر بود، ولی الان وقتی گران می‌شود تقاضا به این سمت می‌رود.
بیشترین روش باید به نظر من روش‌های جایگزینی باشد و جبران را انجام دهند، آن طوری که اگر بیاید می‌گویند سرکوب کنی قیمت را و هیچ تغییری ایجاد نشود، از آن طرف هم نهاده‌ها گران شود، نیروی انسانی و آب و برق و گاز همه چیز گران شود باز به تولید آسیب می‌زند و مشکل در این بخش است  در گذشته  آن مدت‌هایی که گوشت گران شد قبل از آن، چون نهاده‌ها گران شده  بسیاری  از دام ها رفت به سمت کشتار حتی مولد‌ها رفت و الان دچار کمبود می‌شویم، این باید توازن ایجاد شود و بعضی از کشور‌هایی که دیگر نمی‌شود نام ببریم ۷-۸ تا روش جبرانی دارند.
بهترین روش همین است و گرنه شما قیمت را سرکوب کنی بالاخره بعد از مدتی این فنر در می‌رود یا باید بیایند بخشی از این‌ها را به صورت نظام یارانه‌ای پرداخت کنند، نهاد‌ها را ارزان‌تر تمام کنند نیروی انسانی را جبرانی انجام دهن. بیمه این‌ها، روش‌های مختلفی وجود دارد، ولی این‌ها انتهای زنجیره را نگاه میکنند، مصرف کننده را نگاه می‌کنند و می‌گویند باید این اتفاق نیفتد آن دغدغه خوبی است، ولی قبلش باید در تنظیم تولید باشد.
نکات عقلانی و منطقی است که وقتی قرار است ما قیمتی را ثابت نگه داریم قرار نیست آن قیمت‌ها سرکوب شوند باید طالعی که بر او وجود دارد او باید کنترل شود اگر او کنترل شود به هیچ سرانجامی نمی‌رسیم و می‌شود سرکوب امیدواریم که مراجع تصمیم گیر این را در نظر بگیرند.
انتهای پیام/
اصلاح نظام یارانه ای بهترین راهکار برای کنترل قیمت کالا های اساسی باشگاه خبرنگاران جوان

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار