معاون پژوهش سازمان فنی و حرفه ای کشور خبر داد:

آذربایجان شرقی، میزبان مسابقات مهارت آموزی کشور/ 980 هزار فارغ التحصیل بیکار در کشور

1401/11/08 - 03:25 - کد خبر: 86264 نسخه چاپی

نصر: معاون پژوهش سازمان فنی و حرفه ای کشور گفت: دو میلیون و 300 هزار بیکار در کشور وجود دارد که تعداد فارغ التحصیلان بیکار 980 هزار نفر است که بیشتر از کشور هایی همچون افغانستان و پاکستان می باشد.

به گزارش  نصر، جلسه مسابقات ملی مهارت کشوری در حالی امروز با حضور معاون امور اقتصادی استاندار، معاون پژوهش، هماهنگی و برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان فنی و حرفه ای کشور، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان و مدیران صنایع استان در استانداری آذربایجان شرقی برگزار شد که هدف از این جلسه رایزنی با مدیران صنایع بزرگ استان در خصوص حمایت و برگزاری مسابقات ملی مهارت در تبریز بود.
در ابتدا علی مشایخی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان با بیان اینکه آذربایجان شرقی اسفندماه میزبان مسابقات ملی مهارت خواهد بود، گفت: بیستمین دوره مسابقات ملی مهارت کشوری در شش رشته در استان برگزار خواهد شد که فرصت بزرگی برای استعدادیابی و شناسایی نخبگان بزرگ کشور است.
وی در ادامه افزود: علت تشکیل جلسه اهمیت بالای این مسابقات است که نیازمند حمایت صاحبان صنایع استان است که برگزیدگان این مسابقات به رقابت های جهانی لیون فرانسه اعزام خواهند شد.
مشایخی در پایان اعلام کرد: 20 نفر از شرکت کنندگان نخبه در این مسابقات از تبریز حضور خواهند داشت که فرصت بسیار خوبی برای شناسایی این استعداد ها است. آخرین بار در سال 1383 میزبان مسابقات بود و دوباره پس از سالها این فرصت به تبریز داده شده که امیدواریم از این فرصت به بهترین شکل استفاده شود.
در ادامه این جلسه علی حسین شهریور، معاون پژوهش، هماهنگی و برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان فنی و حرفه ای کشور با اشاره به اهمیت بالای این مسابقات گفت: متاسفانه در سال های اخیر با وجود اینکه بازارکار کشور نیازمند نیروی کار است اما مهارت های کافی در بخش های مورد نیاز وجود ندارد و امار بیکاران افزایش یافته است.
وی با اشاره به میزان نرخ بیکاری در کشور افزود: در سال گذشته سه میلیون و دویست هزار دانشجو در 2500 دانشگاه کشور در حال تحصیل بودند که این آمار نسبت به چند سال قبل 30 درصد کاهش داشته است که 48 درصد دانشجویان را بانوان و 52 درصد را آقایان تشکیل دادند و از این تعداد 980 هزار فارغ التحصیل بیکار در کشور وجود دارد.
شهریور با بیان اینکه 38 درصد بیکاران فارغ التحصیل دانشگاه هستند، تصریح کرد: دو میلیون و 300 هزار بیکار در کشور وجود دارد که تعداد فارغ التحصیلان بیکار ایرانی بیشتر از کشور هایی همچون افغانستان و پاکستان است و بیشتر شاغلان دارای مدرک کاردانی است که میزان آن 94 درصد است لذا این آمار ها نشان می دهد که کشور نیاز مبرم به تکنسین هایی دارد که دارای مهارت باشند.
معاون سازمان فنی و حرفه ای کشور خاطر نشان کرد: آموزش هایی که در دانشگاه ها ارائه می شود به لحاظ دانش عالی است اما از نظر عملی مورد قبول صنعتگران نیست که با این شرایط 40 درصد نیروی کار در مدت 6 ماه مهارت یاد بگیرند. مهارت آموزی کلید اشتغال کشور است و افرادی که هنر داشته باشند مورد نیاز کشور هستند و وظیفه سازمان فنی و حرفه ای تربیت چنین نیروهایی است.
بنابراین سازمان فنی و حرفه ای کشور 19 گروه هدف دارد که تلاش می کند در این گروه ها آموزش های لازم را ارائه دهد
شهریور در پایان گفت: هدف اصلی سازمان فنی و حرفه ای کشور تربیت نیروی کار ماهر، آموزش مهارت آموزی در بخش های دولتی و غیر دولتی، ندوین استاندارد های آموزش شایستگی و ارزشیابی و سنجش صلاحیت حرفه ای و صدور گواهینامه مهارت است.
لذا هدف از این جلسه تشکیل محمع خیرین مهارتی، مهارت آموزی در محیط کار واقعی و حمایت از مسابقات مهارت آموزی است که امیدواریم با حضور صاحبان صنایع شاهد حضور افراد دارای مهارت در شغل های مورد نیاز باشیم.
انتهای پیام/
آذربایجان شرقی، میزبان مسابقات مهارت آموزی کشور/ 980 هزار فارغ التحصیل بیکار در کشور حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار