به بهانه کسب رتبه اول نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهرداری تبریز/

تاثیر توسعه حمل و نقل عمومی بر کاهش ترافیک

1401/11/08 - 14:29 - کد خبر: 86255 نسخه چاپی

نصر: هر صبح روز خود را با خبرهای گوناگون ترافیکی آغاز می کنیم . آلودگی هوا، ترافیک سنگین، حوادث فوتی و جرحی و... خبرهای روزانه ایست که از طرق مختلف به گوشمان می رسد طبیعیست که خودمان نیز روزانه بخش اعظمی از زمان خود را در ترافیک های سنگین سپری می کنیم. 

به گزارش نصر، هر یک از ما به عنوان یک شهرنشین لاجرم روزانه چند سفر درونشهری را تجربه می کنیم. رفت و به تبع آن برگشت از محل کار سفرهای روتین یک شهرنشین شاغل است. به این سفرها می توان سفرهای تفریحی، درمانی، خدماتی و... را هم اضافه کرد.
 اکنون این سفرها را از یک نفر به تعداد کل جمعیت کلانشهر علاوه کنیم رقمی سرسام آور خواهیم داشت.
مدیریت این سفرها، انتخاب صحیح راه و وسیله نقلیه و چگونگی رعایت قوانین عوامل بسیار تاثیرگذاری در کاهش و یا افزایش ترافیک شهرهاست.
توصیه های مسئولین استفاده از حمل و نقل عمومی برای کاهش حجم ترافیک است اما آیا حمل و نقل عمومی کلانشهر تبریز پاسخگوی این حجم از سفرها است یا نه؟ پاسخ این سئوال را باید در عوامل بسیاری جستجو کرد. نحوه ارایه خدمات ناوگان تاکسیرانی، اتوبوسرانی و مترو یک ضلع این مثلث هزار ضلع است چرا که رضایت شهروندان از خدمات این ناوگان مطمئناً موجب افزایش سهم این ناوگان در سفرهای درونشهری است.
همه می دانیم که سیستم های حمل و نقل عمومی شهرها را به حرکت درمی آورد.
با نگاهی جهانی و بر طبق آمار آژانس محیط زیست اروپا جابجایی با سیستمهای حمل و نقل اتوبوس دو برابر و سیستم های ریلی چهار برابر کمتر گاز CO2 به ازای هر مسافر در مقایسه با خودروی شخصی تولید می کند.
تا سال 2020، بخش حمل و نقل عمومی مسافری سالانه 60 میلیارد سفر را در اروپا انجام داده است اکر این تعداد سفر با وسیله نقلیه شخصی انجام می شد میزان ترافیک غیرقابل تصور بود.
اگر به شهر تبریز برگردیم و وضعیت ترافیک و سهم سفرهای درون شهری را طبقه بندی نماییم ،  می بینیم که در سال 1401 بطور متوسط ، روزانه  سه میلیون و چهارصد هزار سفر در کلانشهر تبریز انجام می پذیرد و از میان مدهای سفر ( خودروی شخصی، تاکسی، اتوبوس و مترو ) حمل و نقل عمومی سهم  ۴۴.۳ درصدی را به خود اختصاص می دهد. ۵۵.۳ درصد نیز سهم سفرهای روزانه توسط خودروهای شخصی است.
ترافیک چالشی چندین و چند ساله است که عواقبش به معطلی خلاصه نمی شود و از اتلاف وقت و انرژی گرفته تا تهدید سلامت شهروندان و مخاطرات زیست محیطی را نیز در بر می گیرد. به همین دلیل، گفته یعقوب وحید کیا معاون حمل ونقل شهردار تبریز ، هدف مدیریت ترافیک در سفرهای درونشهری با تاکید بر حمل و نقل عمومی از اولویت برنامه های مجموعه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز است.
شهرداری تبریز در سال جاری موفق به کسب رتبه اول در ثبت نام وام نوسازی ناوگان تاکسیرانی طبق اعلام شورای عالی ترافیک کشور در تهران شد. 
بر اساس اعلام شورای عالی ترافیک کشور، 1200 نفر از مالکان تاکسیهای فرسوده شهر تبریز برای دریافت تسهیلات 120 میلیون تومانی نوسازی ثبت نام کردند که بالاتر از دیگر کلانشهرهای کشور در رتبه اول نوسازی تاکسیرانی می باشد. شهردار تبریز نیز به تسهیلات 50 میلیون تومانی صندوق ملی محیط زیست اشاره کرده است که برای 600 نفر از مالکان تاکسیهای کاربراتوری 50 میلیون تومان تسهیلات با بهره مناسب در نظر گرفته شده است یعنی در مجموع 600 نفر از مالکان تاکسیهای فرسوده از 170 میلیون تومان تسهیلات کم بهره برخوردار می شوند.
در حوزه ناوگان اتوبوسرانی نیز خبرهای خوبی می شنویم در کنار خبر ایجاد و احداث مسیر دوم BRT به طول 18 کیلومتر ( از میدان آذربایجان خیابان 7 تیر تا یوسف آباد به میدان شهید فهمیده) اضافه کردن 234 دستگاه اتوبوس نیز به تعداد این ناوگان جزء برنامه های سال جاری است.
اکنون 678 دستگاه اتوبوس و مینی بوس در این ناوگان فعال است که با اضافه شدن 234 دستگاه دیگر که تا کنون 60 دستگاه آن تحویل ناوگان گردیده است شاهد بهبود ارایه خدمات و کاهش زمان انتظار سفر خواهیم بود.
سرعت بخشیدن به عملیات تکمیل پروژه قطارشهری و تکمیل نواقصات مربوط به ایستگاه های خط یک مترو می تواند مشوق شهروندان در استفاده از حمل ونقل عمومی باشد. چرا که سریع تر رسیدن به مقصد چه با وسیله نقلیه عمومی و یا شخصی مستلزم داشتن سیستم حمل ونقل بهینه و کارآمد است.
اگراین زیرساخت وجود نداشته باشد مردم تمایل به استفاده از اتومبیل شخصی خواهند داشت و این امر موجب افزایش ترافیک، تنش و استرس های دیر رسیدن به مقصد و ناهنجاری های مربوط به آن خواهد گردید.
نیاز امروز جامعه ما تامین آرامش و جابجایی شهروندان با کمترین هزینه و بهترین کیفیت می باشد و این امر تنها با بها دادن به حمل ونقل عمومی و فرهنگسازی امکان پذیر است.
یک شهروند باید به این باور برسد که استفاده از حمل نقل عمومی به لحاظ اقتصادی به صرفه و به لحاظ صرفه جویی در زمان نیز قابل قبول است البته نمی توان کتمان کرد که فرهنگ سازی در قبال ارائه خدمات بهینه می تواند موجب تغییر یک رفتار گردد.
کاهش ناهنجاری های ترافیکی، کاهش تخلفات و چندین و چند اتفاق خوب و مثبت در حوزه ترافیک با عملی شدن شعار مسئولان و همکاری شهروندان تحقق خواهد یافت. 
انتهای پیام/
تاثیر توسعه حمل و نقل عمومی بر کاهش ترافیک نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار