وزیر ارتباطات خبر داد:

برقراری امکان تماس صوتی و تصویری در سه پلتفرم ایرانی

1401/11/07 - 14:58 - کد خبر: 86196 نسخه چاپی

نصر: طبق گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تماس صوتی و تصویری با کیفیت در پلتفرم‌های ایرانی نیز وجود دارد و در طی این مدت نیز افراد زیادی از اعضای کابینه گرفته تا تجار و دوستان و... برای برقراری ارتباط تصویری در سفرهای خارجی، از سرویس تماس تصویری پلتفرم های داخلی استفاده کرده که تجربه آنها نیز رضایت بخش بوده است.

به گزارش نصر، عیسی زارع پور- وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات- با انتشار پستی در یک پیام رسان داخلی در این باره اظهار کرد: "امروز یکی از دوستانم تصویر انتقاد یکی از هموطنان عزیز را با این مضمون که "هموطنان عزیز ساکن خارج از کشور برای ارتباطات با خانواده خود در ایران دچار مشکل هستند" را برایم فرستاد. برقراری یک تماس تصویری باکیفیت برای افرادیکه به علت بعد مسافت امکان دیدار حضوری ندارند بسیار لذت بخش است. راستش را بخواهید خود من هم در زمان تحصیل در خارج از کشور از سرویس های ارتباط تصویری مختلفی برای تماس با خانواده استفاده می کردم و الان دقیقا حس این افراد را درک می کنم.
از آنجاییکه تا قبل از این بخش قابل توجهی از ارتباطات تصویری بر بستر یک پلتفرم خارجی انجام میشد که اکنون با توجه به دستور مراجع ذیصلاح فعالیت آن در کشور محدود شده است، ممکن است برخی از خانواده های عزیز نیز به علت عدم آشنایی با پلتفرم های خارجی و داخلی دیگری که امکان تماس صوتی و تصویری دارند، برای ارتباط با عزیزان خود در خارج از کشور دچار مشکل شده باشند. از فردی هم که این گلایه را منتشر کردند ممنونم. آنطور که معلوم است هنوز همه مردم از امکانات پیام رسان‌های داخلی اطلاع کافی ندارند و از این جهت لازم است مدیران این پلتفرم ها در خصوص معرفی توانمندی و امکانات آنها به عموم مردم تدبیر جدی کنند.
تماس صوتی و تصویری باکیفیت در پلتفرم‌های ایرانی بله، روبیکا و سروش پلاس نیز وجود دارد که امکانات آنها را در تصویر همین پست با شما به اشتراک گذاشته ام. در طی این مدت نیز افراد زیادی از اعضای کابینه گرفته تا تجار و دوستان و... برای برقراری ارتباط تصویری در سفرهای خارجی، از سرویس تماس تصویری پلتفرم های داخلی استفاده کرده که تجربه آنها نیز رضایت بخش بوده است. البته چندین پلتفرم و سرویس خارجی هم مثل ایمو، گوگل میت، اسکایپ و ... برای برقراری تماس تصویری در دسترس هستند".
پ ن: این نوشته به این معنی نیست که پلتفرم های داخلی در وضعیت کاملا ایده آل بوده و هیچ مشکلی ندارند، ان‌شالله با تلاش جوانان عزیز کشورمان، حمایت کاربران و دولت، محصولات وطنی مسیر رسیدن به قله های ایده آل را به سرعت خواهند پیمود.
تماس صوتی (Call Out) نوعی قابلیت تماس بین پیام‌رسان‌ها و اپراتورها فراهم می‌کند و دیگر نیازی نیست که دو طرف تماس، پیام‌رسان مشابه داشته باشند. برای نمونه کاربری که پیام‌رسان گپ یا سروش و دیگر پیام‌رسان‌های داخلی را نصب کرده باشد، می‌تواند از طریق این پیام‌رسان با یک شماره همراه اول، ایرانسل یا رایتل تماس بگیرد.
پس از محدود شدن برخی پیام‌رسان‌های‌ خارجی طی سال‌های گذشته و در چندین مرحله، مهاجرت کاربران ایرانی به پیام‌رسان‌های دیگر از جمله نمونه‌های مشابه خارجی و داخلی آغاز شد؛ اگرچه هنوز تعداد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی با رقبای خارجی‌شان قابل مقایسه نیست، اما برخی افراد استفاده از امکانات ابزارهای بومی را به ابزارهای خارجی ترجیح می‌دهند.
طبق برخی تحلیل‌ها، امکانی چون پرداخت از طریق پیام‌رسان‌های بومی از مواردی است که نسبت به پیام‌رسان‌های خارجی، برای این ابزارهای داخلی برتری ایجاد می‌کند. اکنون برخورداری از امکان تماس صوتی برای پیام‌رسان‌های بومی هم می‌تواند ویژگی دیگری باشد که کاربران را به استفاده از این ابزارها تشویق کند.
در این باره معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت گذشته، با اشاره به مصوبه‌ی شورای عالی فضای مجازی اعلام کرده بود اپراتورها موظف هستند خدمات لازم برای برقراری امکان Call out در پیام‌رسان‌ها را برای آنها فراهم آورند و بر اساس این مصوبه، موضوع اتصال متقابل اپراتورها با پیام‌رسان‌ها با توجه به مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی که اعضای آنها به پنج میلیون کاربر رسیده باشد، فراهم شده بود.
بر این اساس، پس از ابلاغ مصوبه ضوابط و تعرفه اتصال متقابل پیام رسان‌های اجتماعی داخلی به اپراتورهای تلفن همراه، قرار شده بود امکان برقراری تماس صوتی از طریق پیام رسان‌ها با شبکه این اپراتورها برقرار شود؛ در همین راستا در سال جاری و به نقل از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شد که به زودی امکان تماس از سه پیام‌رسان ایرانی با اپراتورهای تلفن ثابت و همراه فراهم می‌شود.
بر این اساس هر پلتفرمی که ضوابط لازم را داشته باشد حتما امکان ارائه سرویس call out برایش فراهم می شود؛ همچنین گفته شده بود سه پلتفرم داخلی ضوابط و شرایط ارائه سرویس را داشته‌اند و برقراری سرویس به اپراتورها ابلاغ شده و این امید وجود دارد تا طی هفته‌های آینده این امکان به شکل عمومی برای مردم فراهم شود.
در همین رابطه پیگیری ایسنا از اپراتور همراه اول درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی تماس صوتی با مشترکان موبایل از طریق پیام‌رسان‌های داخلی به این نتیجه رسیده بود که درحال حاضر اقدامات لازم در این زمینه درحال انجام است و بیشتر این آمادگی باید از سوی پیام‌رسان‌ها وجود داشته باشد و اپراتورهای تلفن همراه کارشان راحت است و خیلی پیچیدگی ندارند؛ به طور مثال همراه اول و یک پیام رسان داخلی مانند روبیکا مشکلی ندارند ولی باید این سرویس را با دو الی سه پیام رسان دیگر ارائه دهیم؛ بنابراین کارهای زیربنایی این موضوع درحال انجام است و نتیجه این موضوع را خود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام می کند زیرا در یک سمت اپراتورها هستند و در سمتی دیگر تعدادی پیام رسان قرار دارند اما اینکه کدام پیام‌رسان‌ها باید باشند و سرویس چگونه خواهد بود را وزارت ارتباطات اعلام می کند.
همچنین اپراتور دوم تلفن همراه (ایرانسل) درباره این موضوع به ایسنا اعلام کرده بود این طرح برای اجرایی شدن نیازمند دو اقدام فراهم شدن زیرساختهای فنی در سمت اپلیکیشنها و تعیین تعرفه اقتصادی که پاسخگوی توسعه مورد نیاز شبکه باشد، است.  
انتهای پیام/
برقراری امکان تماس صوتی و تصویری در سه پلتفرم ایرانی خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار