مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی؛

آذربایجان‌غربی عاری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است

1398/09/14 - 09:58 - کد خبر: 8613 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: در حال حاضر موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

به گزارش نصر به نقل از فارس، کامیار داهیم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار با بیان اینکه استان عاری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است افزود: با وجود اینکه کانون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بخش صنعتی یکی از استان‌های همجوار مشاهده شده، اما آذربایجان‌غربی عاری از این بیماری است.

وی با بیان اینکه مراقبت و پایش‌های مستمر این بیماری با ایجاد پایگاههای دیده وری توسط گروه‌های بررسی و نمونه برداری این اداره کل و شبکه های دامپزشکی استان در تمامی تالابها، حاشیه رودخانه ها، روستاها و مزارع طیور صنعتی و بومی انجام می شود افزود: تنها یک کانون بیماری مهرماه امسال در یکی از روستاها مشاهده شده که بلافاصله این کانون شناسایی و اقدامات پاک سازی انجام شد.

داهیم ادامه داد: از ابتدای سالجاری تا کنون تعداد چهار هزار و ۷۰۶مورد گزارش گیری از واحدهای طیور صنعتی، سه هزار و ۴۵۴مورد واحد های روستایی، ۱۳۱مورد بازدید از زیستگاه ها و تالاب های فعال، ۳۷۹ مورد نظارت بر کشتارگاه های طیور ازنظر  بررسی بیماری انفلوآنزای فوق حاد پرندگان انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی افزود: در این مدت همچنین یک هزار و ۴۲۰ مورد نمونه سوآب و بافت تحت آزمایش ℵcr توسط کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان و شبکه های دامپزشکی اخذ و مورد بررسی بیماری و نمونه برداری و مطالعات آزمایشگاهی مولکولی قرار گرفته است و این فعالیت ها در حال حاضر نیز کماکان و به صورت مستمر ادامه دارد.

وی با اشاره به تشدید نظارت و بازرسی ها عنوان کرد: هم اکنون ستاد پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان و شهرستانها انجام شده است و با توجه به افزایش سرمای هوا و احتمال افزایش بیماری نظارت و بازرسی ها تشدید می شود.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: امسال نیز با شروع فصل سرما اقدامات کنترلی، پیشگیرانه و بهداشتی گسترده‌ای از قبیل تشدید اقدامات کنترلی در مبادی ورودی به استان، تشدید کنترل درکشتارگاه های طیور از جنبه های بررسی گواهی‌های حمل بهداشتی، شستشوی قفس های های حمل مرغ زنده و خودروهای حمل محموله های مرغ زنده اعزامی به کشتارگاه و نیز آمادگی تیم های معدوم سازی با توجه به ضرورت اقدام سریع و همچنین  برگزاری جلسات ستاد آنفلوانزا در استان و شبکه های دامپزشکی  و هماهنگی های لازم با دستگاههای فرابخشی انجام شده است.

انتهای پیام/

آذربایجان‌غربی عاری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است خبرگزاری فارس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار