سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش:

از هر سه دانش آموز ایرانی یکی چاق است/ بودجه تجهیز مدارس برای سال 1402 کمتر شد

1401/11/06 - 10:50 - کد خبر: 86126 نسخه چاپی

نصر: سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت که با توجه به کم شدن بودجه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، امکان تهیه کردن دستگاه اکسیژن ساز برای هر کلاس وجود ندارد.

به گزارش نصر، وزارت آموزش و پرورش، از کلیات بودجه ای که برای سال 1402 برای این وزارتخانه در نظر گرفته شده است راضی نیست. آنچه این بودجه در خود ندارد، کاملا روشن است. برای مثال توجهی به حوزه پرورشی و سلامت دانش آموزان نشده است؛ همچنین، بودجه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس نیز کاهش پیدا کرده است.
در این راستا از صادق ستاری فرد، معاون توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش پرسیدیم که آیا با توجه به تعطیلی های پی در پی مدارس و از طرفی تاکید وزارت آموزش و پرورش بر حضوری بودن آموزش، آیا این وزارتخانه توانایی تامین دستگاه اکسیژن ساز برای هر کلاس یا تامین یک دستگاه کپسول اکسیژن برای هر مدرسه را دارد یا خیر.
او گفت: موضوع سلامت دانش آموزان یک بسته کامل متشکل از سلامت جسمی و روانی است. با توجه به بودجه ای که برای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در بودجه سال 1402 در نظر گرفته شده است و با رقمی کمتر از نسبت به بودجه امسال مواجه هستیم، چنین چیزی ممکن نیست. با این وجود، معتقدیم دانش آموز در منزل، کوچه، کلاس های فوق برنامه و جاهایی که آموزش های غیر رسمی دارد هم از آلودگی هوا مصون نیست؛ لذا اگر آلودگی وجود دارد، همه جا است و به نظر می رسد باید منشا این معضل مرتفع شود. همچنین اگر قرار بر این باشد که محدودیتی اعمال شود، نباید فقط برای مدارس باشد و باید محدودیت کلی در نظر گرفته شود و اجازه دهند کارکنان هم دورکاری داشته باشند.

از هر سه دانش آموز یک نفر چاق است
ستاری فرد همچنین در ادامه در پاسخ به اینکه با توجه به تعطیلی های زیاد مدارس، معضل چاقی دانش آموزان چگونه از طرف این وزارتخانه پیگیری می شود، گفت: از هر سه دانش آموز یک نفر چاق است. طرح های گوناگونی برای تامین سلامت جسمی دانش آموزان پیگیری شده است که یکی از آنها که در آن مقابله با چاقی از سنین پایین و دوران دبستان است؛ چراکه کنترل وزن در سنین بالا بسیار سخت تر است.

7 میلیون دانش آموز معلم ورزش ندارند
وی تاکید کرد: 7 میلیون دانش آموز معلم ورزش ندارند و عمده این کمبود در دوره ابتدایی است. در آزمون استخدامی که سال 1389 برگزار شد، حدود 10 هزار معلم ورزش، برای دوره ابتدایی، استخدام آموزش و پرورش شدند. طی این 12 سال، 3500 نفر از این همکاران، وارد دوره متوسطه و 3 هزار نفر هم تبدیل وضعیت شدند و در حوزه های دیگر مثل دبیری، پرورشی و... ورود کردند. این یعنی فقط 3500 نفر معلم ورزش برای دوره ابتدایی داریم که خیلی کم است.
صادق ستاری فرد با تاکید بر اینکه طرحی در مدارس برای دانش آموزان ابتدایی تحت عنوان «طرح پاک» اجرا می شود، گفت: پاک به معنای پایش آمادگی کودکان است. این یعنی آمادگی جسمانی و حرکتی دانش آموزان از دوره ابتدایی سنجیده می شود و همچنین میزان تغییرات جسمانی دانش آموز در طول سال تحصیلی در دو مرحله رصد می شود. همچنین با تشکیل پرونده سلامت برای دانش آموز، در طول سنوات تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و دوم هم این پرونده پیگیری می شود و به شناسایی دانش آموزان در معرض خطر سلامتی جسمانی بسیار کمک می کند. از سویی دیگر، خانواده ها هم از وضعیت این پرونده مطلع خواهند شد و نسبت به سلامت فرزندشان، آگاه تر و حساس تر می شوند.

امسال 460 کلاس درس تربیت بدنی در مدارس ایجاد شده است
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه صحبت هایش درباره برنامه های وزارت آموزش و پرورش برای پیشگیری از چاقی و اضافه وزن دانش آموزان گفت: توسعه زیرساخت های ورزشی در مدارس ابتدایی، با طرح شهید سلیمانی نیز اجرا شده است و دنبال می شود. در سال جاری، 460 کلاس درس تربیت بدنی در مدارس ایجاد کردیم.
وی افزود: همچنین باید میزان فعالیت دانش آموزان در زنگ ورزش بیشتر شود. نقطه مطلوب جایی است که دانش آموز ابتدایی هر روز در مدرسه ورزش کند. در این راستا، برای رسیدن به چنین وضعیتی، وزارتخانه بخشنامه ای را به مدارس ابلاغ کرد که دو ساعت زنگ ورزش، به دو زنگ ورزش در هفته افزایش یابد. این آغازی است برای رسیدن به نقطه مطلوب که همان داشتن روزانه زنگ ورزش است. که این طرح، نیازمند مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است که امید می رود همکاری لازم در این راستا را داشته باشند.
وی در پاسخ به اینکه آیا این طرح با توجه به مجازی شدن آموزش در کلانشهرها، در راستای عدالت آموزشی خواهد بود یا خیر، گفت: امیدواریم این طرح اجرایی شود و بعد در کلانشهرها، از فضای ورزشی در محیط بسته مثل سالن های ورزشی استفاده می شود.
انتهای پیام/
از هر سه دانش آموز ایرانی یکی چاق است/ بودجه تجهیز مدارس برای سال 1402 کمتر شد پایگاه خبری و اطلاع رسانی رکنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار