خبر/

خطر ابتلا به سرطان پوست با مصرف مکمل‌های ویتامین دی کم می‌شود

1401/11/05 - 12:56 - کد خبر: 86072 نسخه چاپی

نصر: مطالعات متعددی نشان داده است که قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید و آفتاب سوختگی می‌تواند منجر به سرطان شود، اما یافته‌های جدید محققان گویای این حقیقت است که مصرف مکمل‌های ویتامین D می‌تواند از انسان در برابر ابتلا به سرطان پوست محافظت کند.

به گزارش نصر، تیمی از محققان فنلاندی طی مطالعات جدید خود دریافتند: مصرف مکمل‌های ویتامین D با موارد کمتر ملانوم ارتباط دارد.
باید توجه داشت که ویتامین D نقش مهمی در عملکرد بدن ایفا می‌کند و دانشمندان طی مطالعات متعددی ارتباط آن را با شروع و پیشرفت بیماری مطالعه کرده اند. محققان این تیم پژوهشی که از طریق برنامه سرطان پوست نورث ساوو انجام شد، تصمیم گرفتند از زاویه‌ای متفاوت به این موضوع نگاه کند. آن‌ها ۴۹۸ بیمار بزرگسال را از کلینیک سرپایی پوست بیمارستان دانشگاه Kuopio که خطر ابتلا به سرطان‌های پوستی مانند کارسینوم سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی یا ملانوم داشتند، انتخاب کردند.
متخصصان پوست اطلاعات پیشینه و تاریخچه پزشکی هر شرکت کننده را تجزیه و تحلیل کرده و یک معاینه پوست روی آن‌ها انجام دادند. در ادامه آن‌ها بیماران را به گروه‌های کم خطر، متوسط و پرخطر طبقه بندی کردند. سپس تیم تحقیقاتی فوق، گروه‌ها را بر اساس افراد غیر مصرف کننده، مصرف کنندگان گاه به گاه و مصرف کنندگان معمولی مکمل‌های ویتامین D تقسیم کرد. به گزارش سیناپرس، دانشمندان نیمی از سطوح کلسیدیول سرم بیماران را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که این قرائت‌ها با عادات مکمل گزارش شده خودشان مطابقت دارد.
یک یافته اصلی مطالعه فوق این است که موارد ملانوما در بین کاربران معمولی در مقایسه با افراد غیرکاربر به میزان قابل توجهی کمتر بود. علاوه بر این، طبقه بندی خطر سرطان پوست در کاربران عادی به طور قابل ملاحظه‌ای بهتر از افرادی بود که مکمل‌های ویتامین دی استفاده نمی‌کردند.
در واقع، نویسندگان مطالعه دریافتند که خطر ابتلا به ملانوما برای مصرف کنندگان منظم مکمل‌های ویتامین D بیش از نصف کاهش یافته است. شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Melanoma Research منتشر شده است.
انتهای پیام/
خطر ابتلا به سرطان پوست با مصرف مکمل‌های ویتامین دی کم می‌شود خبرگزاری عصرایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار