قائم مقام و دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور:

ایران از نظر محصولات تولید شده بر پایه سلول‌های بنیادی در جایگاه ۶ جهانی قرار دارد

1401/11/05 - 12:14 - کد خبر: 86069 نسخه چاپی

نصر: قائم مقام و دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: ایران از نظر محصولات تولید شده بر پایه سلول‌های بنیادی در جایگاه ۶ جهانی قرار دارد که قابل تحسین است. سازمان غذا و دارو، تاییدیه ۶ محصول را صادر کرده و ۱۳ محصول دیگر در صف اخذ تاییدیه قرار دارند. من از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو که در جلسه اخیر حضور داشتند درخواست می‌کنم که روند صدور تاییدیه را سرعت ببخشند.

به گزارش نصر، دکتر منصور کبگانیان در حاشیه جلسه یکصد و شصت و نهمین جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ضمن اعلام این مطلب ، با بیان بخشی از جلسه اخیر شورای ستاد راهبردی نقشه علمی کشور درباره «سند سلول‌های بنیادی» بود، گفت: این رشته در سطح جهانی از پتانسیل مناسبی برای رشد برخوردار است.
کبگانیان درباره میزان سرمایه در گردش مرتبط با سلول‌های بنیادی در سطح جهان توضیح داد: میزان سرمایه‌گذاری جهانی برای سلول‌های بنیادی در سال ۲۰۲۱ معادل ۲.۷ بیلیون دلار بود. همچنین برآوردها حاکی از آن است که گردش مالی این رشته در سال ۲۰۲۹ به ۱۵۳ بیلیون دلار برسد. 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره جایگاه سلول‌های بنیادی در کشور گفت: سند ملی سلول‌های بنیادی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی  است و در ستاد نقشه جامع علمی کشور رصد می‌شود. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که درمان بر پایه سلول‌های بنیادین باشد و بجای استفاده از داروهای مختلف از خلقت خداوند متعال یعنی سلول‌های بنیادی بهره ببرند.
وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی اهداف متعددی در سند سلول‌های بنیادی لحاظ کرده است، تصریح کرد: این اهداف به صورت تک‌تک و مجزا رصد می‌شود. «رسیدن به استقلال و خودکفایی در بانک‌های سلولی» از اهداف این سند به حساب می‌آید که پیشرفت ۸۰ درصدی در این زمینه حاصل شده است. اگرچه پیشرفت ۸۰ درصدی حاصل شده اما خواهان پیشرفت با سرعت بیشتری هستیم. ایران از منظر تولید علم در جایگاه ۱۳ جهانی قرار دارد.
کبگانیان ادامه داد: مشارکت بخش دولتی و شرکت‌های دانش‌بنیان در زمان نگارش سند ملی سلول‌های بنیادی حدود ۲۰ درصد درنظر گرفته شد که در حال حاضر، این میزان در حال عبور از ۲۰ درصد است.  حدود ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در ارتباط با سلول‌های بنیادی مشارکت دارند. 
وی خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی، گزارش‌های مرتبط با سند ملی سلول‌های بنیادی را دریافت می‌کند و سند نهایی را آماده می‌کند. سند نهایی با حضور سران ۳ قوه در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح می‌شود و به صورت گزارش ملی در می‌آید. 
انتهای پیام/
ایران از نظر محصولات تولید شده بر پایه سلول‌های بنیادی در جایگاه ۶ جهانی قرار دارد خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار