در دیدار دبیرکل «دی ۸»؛

امیرعبداللهیان: سازمان «دی 8» ساز و کار مفید منطقه‌ای است

1401/11/04 - 19:51 - کد خبر: 86041 نسخه چاپی

نصر: وزیر امور خارجه در دیدار دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه، سازمان دی هشت را یک ساز و کار مفید منطقه‌ای توصیف  کرد.

به گزارش نصر، حسین امیرعبداللهیان  وزیر امور خارجه روز سه شنبه در حاشیه ششمین اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو اکو با «ایساکا امام» دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (D۸) دیدار و گفت وگو کرد.
امیرعبداللهیان در این دیدار سازمان دی هشت را یک ساز و کار مفید منطقه‌ای توصیف کرد.
همچنین دبیر کل سازمان دی هشت در این دیدار گزارشی از عملکرد این سازمان ارائه کرد و ضمن اشاره به نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در تحولات و تعاملات درون سازمانی خواستار برگزاری نشست وزرای انرژی کشورهای عضو دی هشت شد. 
وزیر امور خارجه  ضمن تشکر از گزارش ارایه شده، گفت: جمهوری اسلامی ایران از فعالیت‌ها و همکاری‌های بالفعل و بالقوه این سازمان به طور کامل حمایت خواهد کرد.
اجلاس وزرای خارجه اکو از امروز سه شنبه به میزبانی تاشکند ازبکستان آغاز شد؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه برای حضور در این اجلاس شب گذشته وارد تاشکند شده بود.
در اجلاس وزرای خارجه اکو، وزرا و نمایندگان کشورهای عضو از جمله آذربایجان، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، ترکیه، آذربایجان، پاکستان، ایران، ازبکستان حضور دارند.
اجلاس وزرای خارجه اکو هر یکسال یکبار با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو به میزبانی یکی از اعضا برگزار می‌شود.
سازمان همکاری اقتصادی اکو یک سازمان منطقه‌ای است و شامل کشورهای ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان است. طبق اساسنامه این سازمان، اکو برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو تلاش می‌کند و برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت دارد. از دیگر اهداف اکو، تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در این ۱۰ کشور است.
انتهای پیام/
امیرعبداللهیان: سازمان «دی 8» ساز و کار مفید منطقه‌ای است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار