رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران:

معافیت شرکت های دانش بنیان از مالیات/عدم تخصیص اعتبارات سفر ریاست جمهوری

1401/11/04 - 16:57 - کد خبر: 86025 نسخه چاپی

نصر: رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی از تصویت معافیت شرکت های دانش بنیان از مالیات خبر داد و گفت: این امر برآورده شدن آرزوی دیرینه شرکت های دانش بنیان است و بعد از این اظهارنامه مالیاتی ارسال می شود اما مشمول معافیت می شود.

به گزارش نصر، سعید جعفری راد ظهر امروز در نشست رسانه ای پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با خبرنگاران ضمن اشاره به عملکرد این مجموعه در سال ۱۴۰۱ که با شعار «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» آغاز شده بود، گفت: ۲۱ مرکز رشد تخصصی و غیر تخصصی در رشته های فولاد، صنایع غذایی، پتروشیمی و... در استان وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه با توجه به ظرفیت های آذربایجان شرقی در حوزه تولید قطعات صنعتی و خودرو ایجاد مرکز رشد ماشین آلات از برنامه های آتی پارک علم و فناوری استان است، افزود: یک مرکز با عنوان مرکز نوآوری کارآفرینی و مهارآموزی نیز با محوریت پرورش و آموزش نیروهای متخصص در استان راه اندازی خواهد شد.
وی با بیان اینکه ۲۳۰ شرکت و ۶۵ استارت آپ در مراکز رشد استان، مستقر هستند، ادامه داد: ۲۷۲ شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری استان و ۸۱ شرکت در پارک تبریز مستقر هستند و مبلغ حمایتی امسال پارک از شرکت ها تا کنون بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان می باشد.
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، اضافه کرد: ۶ شتاب دهنده به صورت مستمر در استان فعالیت دارند و همچنین دو صندوق پژوهش و فناوری تبریز و جلفا نیز همواره آماده حمایت از طرح های دانش بنیان هستند.
وی افزود: به تازگی صندوق پژوهش و فناوری جلفا به عنوان مرکز صندوق های پژوهش و فناوری مناطق آزاد کشور انتخاب شده است.
جعفری راد با اشاره به گردش مالی و میزان صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان، گفت: ۳۵۹ میلیون دلار معادل ۱۷۰ میلیارد تومان میزان فروش خارجی و صادرات شرکت های دانش بنیان استان بوده است.
وی افزود: شاهراه تولید، صادرات است، اگر بازار تولید داخلی اشباع شود و توانایی صادرات نداشته باشیم محکوم به شکست می شویم، کشور برای توسعه به شرکت های مبتنی بر دانش نیاز دارد.
وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری استان در حوزه الکتروتکنیک موفق است، ادامه داد: ۱۰شرکت بنیان مستقر در پارک نیز با سازمان فاوا شهرداری در راستای توسعه پروژه های هوشمندسازی تبریز وارد مذاکره شدند.
وی با ابراز خوشحالی از اینکه پارک علم و فناوری استان در حوزه تعاملات بین المللی بسیار فعال است، افزود:  در سالروز تاسیس وزارت عطف از این مجموعه به عنوان پارک فعال در حوزه بین المللی و به واسطه تعامل با اروپای شرقی به ویژه رومانی، تعامل با منطقه قفقاز کشور ارمنستان موفق در حوزه ای تی و ای سی تی و کشور اذربایجان، تقدیر شد.
وی اضافه کرد: ارتباط و تعامل با آسیای میانی که جزیی از کشورهایی با زبان ترکی است و مشترکات فرهنگی بسیار با استان دارد از برنامه های آتی پارک علم و فناوری استان است.
وی در ادامه به ارتباط فعالانه با صندوق پژوهش و فناوری کشور در راستای جذب حمایت و تسهیلات برای شرکت های دانش بنیان استان سخن گفت و افزود: به صورت فعالانه به دنبال همکاری با صندوق ها هستیم و در حال حاضر شرکت های دانش بنیان در مبالغ بالا از طریق بانک ها، مبالغ متوسط تهران و مبالغ کم استان می توانند حمایت دریافت کنند.
جعفری راد ادامه داد: از صندوق پژوهش و فناوری کشور درخواست کردیم مبلغی به عنوان تنخواه به  پارک استان تعلق گیرد تا شرکت های دانش بنیان راحت تر برای اخذ سپرده گذاری و ضمایت بانکی اقدام کنند.
وی از تصویت معافیت شرکت های دانش بنیان از مالیات خبر داد و گفت: این امر براورده شدن ارزویی دیرینه برای شرکت های دانش بنیان است و زین پس اظهارنامه مالیاتی ارسال می شود اما مشمول معافیت می شود.
رئیس پارک علم و فناوری استان به احداث فضای کارگاهی در عصر انقلاب در همکاری با شهرداری و معافیت از عوارض اشاره کرد و گفت: ۳۵ هکتار شهرک قاسم سلیمانی برای واحد های تولیدی و کارگاهی که نیاز به فضاهای دو هزار، هزار و 500 متری دارند درخواست کردیم.
وی به برنامه توسعه ۲۰۰ هکتاری برای گسترش پارک در مجوعه عصر انقلاب نیز اشاره کرد و افزود: این اتفاق  قطعی شده است، از سمت تبریز سهند و همچنین احداث رمپ خروجی تبریز سهند به مجموعه عصر انقلاب موضوعی است که به جد پیگیری می کنیم اما در اخرین پیگیری تنها ۲ میلیارد تومان از ۱۸ میلیارد تومان که برای احداث این رمپ نیاز است، تامین شده است.
وی با بیان اینکه عمده ترین مشکل پارک علم و فناوری تامین بودجه در برنامه های حمایتی است، افزود: در سفر ریاست جمهوری به استان مبلغی معادل ۴۵۰ میلیارد تومان به پارک وعده داده شد و مقرر شد در هر سال ۱۵۰ میلیارد تخصیص داده شود اما فعلا در سالی که گذشت و در انتهای آن قرار داریم تنها ۵ میلیارد پرداخت شده است و جواب قابل قبولی از سازمان برنامه و بودجه استان دریافت نکرده ایم.
انتهای پیام/
معافیت شرکت های دانش بنیان از مالیات/عدم تخصیص اعتبارات سفر ریاست جمهوری گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار