رئیس هیات نابینایان و کم بینایان استان خبر داد:

حضور 20 درصد نابینایان در فعالیت های ورزشی

1401/11/03 - 20:59 - کد خبر: 85974 نسخه چاپی

نصر، رئیس هیات نابینایان و کم بینایان استان گفت: این هیات با جذب نابینایان به ورزش های همگانی سعی می کند از خانه نشینی آنها جلوگیری کند اما با وجود مشکلات فراوان تنها 20 درصد این قشر به ورزش روی می آورند.

به گزارش نصر، خسرو سلیمی نیا، رئیس هیات نابینایان و کم بینایان استان که 22 سال رئیس این هیات بوده است، در گفتگو با نصر در خصوص مهم ترین دستاورد هایش در طول سالهای اخیر گفت: با توجه به اینکه سالها دونده تیم ملی بودم، 14 سال تیم دوومیدانی استان قهرمان کشور شد و همواره با اختلاف از سایر رقبا قهرمان می شدیم و عناوین مختلفی در این سالها کسب کردیم.
وی در ادامه افزود: تیم جودو استان 8 سال متوالی موفق به قهرمانی در کشور شده است و شنای بانوان هفت  سال متوالی مقام اول کشور را داشت که اوج فعالیت های ورزشی ما در سالهای گذشته می باشد. هم اکنون نیز در تلاش هستیم تمام رشته های ورزشی را در بخش نابینایان و کم بینایان فعال کنیم ولی فشار های اقتصادی باعث افت عملکرد هیات شده است و نمی توانیم در تمام رشته ها فعالیت کنیم.
سلیمی نیا با بیان اینکه درحال حاضر هیات نابینایان در 10 رشته ورزشی در حال فعالیت است، اظهار داشت: عمده ترین ورزشکاران این هیات در رشته های دوومیدانی، جودو و گلبال فعالیت می کنند و عملکرد قابل قبولی در سطح کشور داریم. البته باتوجه به اینکه تعداد نابینایان در استان پایین است سعی کردیم با انتشار فراخوان هایی از نابینایانی که در هیات حضور نداشتند، به این هیات بیایند و در کنار آن سعی کردیم از ورزشکاران کم بینا هم برای حضور در این هیات دعوت به عمل آوریم. باتوجه به اینکه در سال های اخیر انگیزه جوانان برای حضور در فعالیت های ورزشی کم شده است بنابراین تعداد ورزشکاران هیات هم کاهش یافته است.
رئیس هیات نابینایان و کم بینایان استان با اشاره به تعداد ملی پوشان فعلی هیات گفت: در یک سال اخیر 12 ورزشکار  در تیم ملی حضور داشتند و در رشته های مختلف هم در بخش آقایان و بانوان به تیم ملی دعوت شدند که در تلاش هستیم با افزایش تعداد ورزشکاران، نفرات اعزامی به تیم ملی را افزایش دهیم. در این هیات سعی شده به جای شعار عمل داشته باشیم و سعی کردیم با جذب این قشر از جامعه به ورزش های همگانی از خانه نشینی نابینایان جلوگیری کنیم تا در جامعه حضور داشته باشند چراکه حضور در جامعه باعث می شود فرد اجتماعی شود.
وی با بیان اینکه مشکلات زیادی در این حوزه وجود دارد، خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم ورزشکاران را در رشته های مختلف جذب کنیم، بایستی امکانات اولیه را داشته باشیم. به عنوان مثال اعزام ورزشکاران به مسابقات در تهران با کمترین امکانات 15 میلیون تومان برای ما هزینه دارد و این درحالی است که بودجه سالانه هیات 30 میلیون تومان است. اگر در 10 رشته ورزشی هزینه اعزام را حساب کنیم کمتر از 150 میلیون تومان نخواهد شد و نمی توانیم هزینه های مسابقات را تامین کنیم. البته برخی اسپانسر ها در ظاهر به ما انواع قول ها و وعده ها را می دهند اما بعدا تمامی حرف هایشان را از یاد می برند.
سلیمی نیا افزود: متاسفانه با وجود چنین شرایطی تنها 20 درصد افراد به ورزش روی می آورند و اگر امکانات خود را افزایش دهیم قطعا این آمار هم افزایش خواهد داشت اما متاسفانه امکانات ضعیف اجازه چنین اقداماتی را به ما نمی دهد.
در همین زمینه با رئیس جمهور، وزرا، نمایندگان و اکثر مسئولان صحبت کرده ام که به اعلام کردند مشکلات را حل می کنند اما بعد از پیگیری مشخص می شود هرکدام به همدیگر پاس می دهند و آخر به استان ابلاغ می کنند که می دانیم چنین امکاناتی در استان وجود ندارد. البته بهزیستی هم با هیات همکاری خوبی ندارد و با سلیقه خودشان جلو می روند و اقداماتشان نمادین است که باعث می شود هزینه ها هدر رود.
متاسفانه هزینه های رفت و آمد نابینایان هم بسیار بالاست و اکثر ورزشکاران به همین خاطر از حضور در ورزش صرف نظر می کنند که بایستی در خصوص این مشکلات چاره ای اندیشیده شود.
انتهای پیام/
حضور 20 درصد نابینایان در فعالیت های ورزشی حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار