رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی:

کارشناسان رسمی دادگستری در کاهش اطاله دادرسی‌ها تاثیر دارند

1398/09/13 - 18:58 - کد خبر: 8593 نسخه چاپی

نصر:  آئین اتیان سوگند ۱۸ نفر از کارآموزان کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان آذربایجان شرقی با حضور جمعی از مسئولان دادگستری استان و ارکان کانون به صورت با شکوه در سالن اجتماعات دادگستری استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

به گزارش نصر، رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی در این مراسم با بیان اینکه کارشناسان، پایه قضاوت بوده و زمینه تامین عدالت و امنیت را فراهم می‌کنند، گفت: اطاله دادرسی‌ها از جمله گلایه‌های مردم است که کارشناسان رسمی دادگستری در رفع این مشکل تاثیرگذار هستند. 

 موسی خلیل اللهی با بیان اینکه کار قضاوت دارای ظرافت و اهمیت خاصی است، چرا که با جان و مال و ناموس مردم سروکار دارد، اظهار کرد: مکلف هستیم که در راستای تامین امنیت و حفظ جان و مال مردم و همچنین اجرای عدالت گام برداریم که یکی از زیرساخت‌های تحقق این امر، ارائه نظریات کارشناسی است؛ در تمامی حوزه‌های قضایی(حقوقی و کیفری) نیز ارجاع افراد به کارشناسان حقوقی امری ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه نظارت قانون گذار درخصوص هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری، بحثی تشریفاتی نبوده و آثار مثبت بسیاری دارد، افزود: برخی مواقع تفاوت فاحشی بین نظرات کارشناسان وجود دارد که نشان می‌دهد برخی نظرات، مبنایی نبوده و باعث ایجاد خدشه به جایگاه کارشناسان می‌شود، از این ‌رو باید معیار و ضابطه‌ای در داخل این سیستم وجود داشته باشد. همچنین حق الزحمه کارشناسان باید متناسب با کمیت و کیفیت خدماتشان باشد، برخی کارشناسان اقدام به گرفتن مبلغ اضافی از ارباب رجوع می†کنند که این امر جرم بوده و باید گزارش شود. 

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی در خاتمه هماهنگی مجموعه های دادگستری را لازم دانست و تصریح کرد: کلیه مجموعه‌های دادگستری استان باید دست به دست هم دهند تا به هیچ کس ظلم صورت نگیرد.

رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان شرقی نیز از راه اندازی بخش مشاوره کارشناسی در جهت کاهش پرونده‌های قضایی خبرداد و اظهار کرد: شهروندان می‌توانند قبل از هرگونه اقدام حقوقی مانند خرید املاک و ماشین به صورت رایگان از مشاوره کارشناسان استفاده کنند. 

علی اکبر بالاگر در آئین اتیان سوگند کارآموزان کانون کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان شرقی، از فعالیت  ۱۲۰۰ نفر در کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان خبرداد و گفت: این تعداد با برگزاری آزمون جدید کانون به ۱۵۰۰ نفر نیز خواهد رسید.

وی با اشاره به این‌که کارشناسان در ۶۷ رشته فعالیت دارند، افزود: تعدادی از رشته‌ها که نواقصی داشتند طی آزمون جدید، ترمیم و بازسازی شده و رشته‌هایی که تاکنون در آذربایجان شرقی وجود نداشتند نیز افزوده شده است.

رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان آذربایجان شرقی توضیح داد: در راستای توانمند سازی کارشناسان و به‌روزکردن اطلاعات علمی دوره های مختلف مهارتی تحت عنوان دوره ضمن خدمت مطابق تقویم آموزشی برگزار می‌شود.

بالاگر با اشاره به این‌که آمار تخلفات انتظامی در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است، بیان کرد: از دلایل کاهش این آمار می‌توان به تدبیر و مدیریت صحیح رئیس کل دادگستری، برگزاری دوره‌های آموزشی و عدالت در اجرای کار کارشناسی اشاره کرد.

وی افزود: به واسطه پاکدستی، امانت داری، دقت در انجام کارشناسی و ایجاد مطلوبیت در تنظیم گزارش ها از لحاظ شکل و محتوا، اعتماد مردم به کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان آذربایجان شرقی افزایش یافته و اعتبار آن در جامعه افزایش خواهد یافت.

رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: با توجه به تخصص، تنوع رشته و تعداد کارشناسان دادگستری، آذربایجان شرقی قوی‌ترین بدنه کارشناسی شمال غرب کشور را داراست.

آئین اتیان سوگند کارآموزان کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان آذربایجان شرقی جلوه ای ویژه داشت و  توسط صدا وسیمای مرکز استان آذربایجان شرقی، خبرگزاری ها و جراید استان تحت پوشش خبری قرار گرفت.

انتهای پیام/

کارشناسان رسمی دادگستری در کاهش اطاله دادرسی‌ها تاثیر دارند نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار