عضو شورای شهر تبریز مطرح کرد:

برگزاری همایش زبان مادری در تبریز / زبان مادری یک سرمایه اجتماعی است

1401/11/02 - 11:43 - کد خبر: 85837 نسخه چاپی

نصر: عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در شهر ما میراث های زنده‌ای وجود دارد که یکی از آن‌ها زبان مادری است، زبان مادری یک سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود اما به دلیل وجود موج سلبی به موضوع و عامل سیاسی تبدیل شده است.

به گزارش نصر، در ادامه اولین دستور جلسه علنی شورای شهر تبریز "سید کاظم زعفرانچی" بعد از سخنرانی "محمد حسین بلاغي" مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، گفت: 21 فوریه روز جهانی زبان مادری است و اولین زبانی که یاد می‌گیریم و شروع به حرف زدن می‌کنیم زبان مادری است که هویت ما را شکل می‌دهد و فرهنگ و هویت اصلی ما را به آیندگان انتقال می‌دهد، زبان مادری یکی از ظرفیت های فرهنگی و میراث فرهنگی برای انسان می باشد. 
عضو شورای شهر تبریز گفت: در شهر ما میراث های زنده‌ای وجود دارد که یکی از آن‌ها زبان مادری است، زبان مادری یک سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود اما به دلیل وجود موج سلبی به موضوع و عامل سیاسی تبدیل شده است.
زعفرانچی اضافه کرد: گاهی به دلیل مسائل سیاسی، فضای فرهنگی زبان مادری را به چالش تبدیل کرده اند که این مانعی بر استفاده از زبان مادری شده است.
عضو شورای شهر تبریز گفت: مخالفان و ذهنیت های انحصارگرا به بهانه دفاع از زبان رسمی کشور فضای رشد زبان مادری را محدود کرده اند. بطوری که ورود به موضوع زبان مادری را امنیتی تلقی کرده و با چالش های زیادی روبه رو می‌کنند.
وی افزود: پیشنهادم در این خصوص این است که متعهد بودن در برابر افراد تجزیه طلب و افراد انحصار گرا می‌تواند زمینه ای برای بازگرداندن زبان مادری از حوزه سیاسی به حوزه فرهنگی باشد.
وی پیشنهاد کرد: اگر ما بتوانیم به عنوان شورای شهر و شهرداری برای اولین بار در سطح کشور در زمان روز جهانی زبان مادری حداقل یک جشنواره و یا مراسم در خصوص آثار هنرمندان و یا کتاب های ارزشمند و مقالات نوشته شده در حوزه زبان مادری برگزار کنیم می‌تواند کمکی بر تغییر فضای زبان مادری از حوزه سیاسی به حوزه فرهنگی شود.
انتهای پیام/
برگزاری همایش زبان مادری در تبریز / زبان مادری یک سرمایه اجتماعی است محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار