کره جنوبی سفیر ایران را احضار کرد

1401/10/29 - 13:19 - کد خبر: 85674 نسخه چاپی

نصر: خبرگزاری رویترز مدعی شده که در پی اقدام ایران برای احضار سفیر کره جنوبی به دلیل اظهارات رئیس‌جمهور یون سئوک یول سئول نیز متقابلاً سفیر ایران را احضار کرده است.

به گزارش نصر، یون چند روز پیش هنگامی که در جمع نیروهای کره جنوبی در امارات متحده جنوبی حضور داشت گفت که امارات و کره جنوبی در موقعیت‌ بسیار مشابهی با یکدیگر قرار دارند زیرا که آنها با کره شمالی و ایران به عنوان «بزرگترین تهدید» مواجه هستند.
روابط میان ایران و کره جنوبی طی سال‌های گذشته به دلیل منابع مالی مسدودشده ایران در کره جنوبی درگیر تنش بوده است. دفتر یون در بیانیه‌ای گفته که هدف رئیس‌جمهور کره جنوبی از ان اظهارات ترغیب سربازان این کشور بوده. وزارت خارجه کره جنوبی هم روز پنجشنبه گفت که بارها در خصوص آن توضیحات لازم را به تهران ارائه کرده است.
روز چهارشنبه ایران اعلام کرد سفیر کره جنوبی را احضار کرده است. ایران هشدار داده بود که در صورت عدم حل و فصل موضوع تهران در روابط خود با سئول تجدیدنظر خواهد کرد. رضا نجفی، معاون وزیر خارجه ایران در امور حقوقی به سفیر کره جنوبی گفته بود که ایران روابط ریشه‌دار و دوستانه‌ای با اکثر همسایگانش دارد. آقای نجفی اظهارات رئیس‌‌جمهور کره جنوبی را «مداخله‌جویانه» خوانده و گفته بود که چنین اظهاراتی «صلح و ثبات در منطقه را تضعیف می‌کنند.»
نجفی همچنین کره جنوبی را به دلیل «رویکرد غیردوستانه» در قبال ایران مورد انتقاد قرار داده و به مسئله پولهای بلوکه شده ایران اشاره کرد.
کره جنوبی روز پنجشنبه گفت که سفیر ایران را برای اعتراض به اظهارات نجفی فراخوانده است. وزارت خارجه کره جنوبی تصریح کرد که نجفی ادعایی «کاملا بی‌اساس» مطرح کرده مبنی بر اینکه یون از ساخت سلاح هسته‌ای توسط کره جنوبی صحبت کرده است.
یون هفته گذشته گفته بود که سئول ممکن است برای مهار کره شمالی سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی آمریکا را مجددا مستقر کند و یا اینکه خودش دست به ساخت سلاح اتمی بزند.
انتهای پیام/
کره جنوبی سفیر ایران را احضار کرد خبرگزاری عصرایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار