خبر/

لفاظی های مقام سعودی علیه برنامه هسته ای ایران

1401/10/28 - 23:07 - کد خبر: 85645 نسخه چاپی

نصر: وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی در اظهاراتی مداخله جویانه درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران و ادعاهایی را مطرح کرده است.

به گزارش نصر، عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی روز چهارشنبه در مجمع جهانی اقتصاد در داووس در اظهاراتی مداخله جویانه ادعا کرد: ایران باید برنامه هسته‌ای خود را که ناقض توافق‌های بین‌المللی است، کنار بگذارد.
وی با ادعاهایی فراتر از موقعیت و جایگاه خود و کشورش در منطقه گفت : معتقدم که ایران موظف است از برنامه هسته ای خود دست بردارد. ایران باید مفاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رعایت کند و  اگر این کشور بخواهد عضوی از جامعه بین‌المللی باشد باید به قوانین بین‌المللی و  نظم جهانی  احترام بگذارد.
لفاظی های این مقام سعودی در حالی است که «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان 21 دی ماه در حاشیه مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس بین المللی معادن در ریاض گفته بود: به عنوان بخشی از تلاش‌های عربستان برای هدایت بازار منطقه به سمت انرژی پاک، ریاض به دنبال تولید سوخت هسته‌ای برای مصارف داخلی و صادرات آن است.
 وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی پس از این لفاظی ها ادعا کرد در صورتی که تهران رفتار خود را تغییر دهد، ریاض آماده است تا روابط با تهران  را بهبود بخشد.
وی در تداوم اظهارات مداخله جویانه خود گفت:معتقدیم که اقدامات و سیاست‌های ایران باید تعدیل شود. ما آماده‌ایم از این کشور در جامعه ملت‌ها استقبال کنیم و اگر تهران نیز مایل به چنین کاری باشد، ما آماده ایم به عنوان یک همسایه خوب با آن روابط داشته باشیم.
الجبیر مدعی شد:  کشورها باید به قوانین بین المللی، اصل عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها پایبند باشند و به همسایگان خوب تبدیل شوند.
الجبیر بر لفاظی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران ، از  نفوذ ایران در  منطقه و حمایت تهران از متحدان خود مانند حزب‌الله لبنان ابراز نگرانی کرد.
این مقام سعودی همچنین ادعاهایی درباره کمک ایران به حوثی ها در یمن مطرح کرد.
همچنین «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان روز سه شنبه در سخنانی در جلسه گفت‌وگو در حاشیه نشست مجمع داووس 2023 تحت عنوان «آینده روشن در میان چالش‌های ژئوپولوتیک» در سخنانی که حکایت از سیاست به میخ و به نعل ریاض دارد ، تصریح کرد: « با ایران تماس داشته‌ایم و در تلاش هستیم تا راهی برای گفت‌وگو با ایران پیدا کنیم؛ چراکه گفت‌وگو بهترین راه برای کاهش اختلافات است».
وی در ادامه تأکید کرد که « سعی می‌کنیم تا راهی برای گفت‌وگو با همگان پیدا کنیم و بر توسعه روابط به دور از اختلافات تمرکز کنیم».
بن فرحان در رابطه با روابط عربستان و آمریکا گفت:«ما با آمریکا شراکت راهبردی داریم، هرچند گاهی در برخی مسائل اختلاف نظر داریم».
وی تأکید کرد که «ما شراکت قوی با ایالات متحده داریم، اما این بدان معنا نیست که همیشه موافق (خواسته‌های آمریکا) هستیم».
انتهای پیام/
لفاظی های مقام سعودی علیه برنامه هسته ای ایران خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار