گزارش اختصاصی نصر/

صف های طولانی رادیوتراپی در تبریز!

1401/10/28 - 08:41 - کد خبر: 85569 نسخه چاپی

نصر: تبریز یکی از قطب های بزرگ پزشکی کشور بوده و بیماران زیادی از سراسر شمالغرب کشور و حتی کشورهای همسایه برای درمان به تبریز سفر می کنند که باعث ایجاد برخی مشکلات در خدمت رسانی به بیماران می شود.

به گزارش نصر، یکی از بزرگترین خدمات درمانی که برای بیماران در تبریز ارائه می شود، درمان به وسیله دستگاه های رادیوتراپی است که در بیماران سرطانی به کار می رود اما تعداد زیاد بیماران سبب شده است که زمان های نوبت دهی بسیار طولانی شده و نوبت بیماران برای استفاده از این دستگاه ها ماه ها طول می کشد.
در همین زمینه و برای پیگیری های بیشتر به دو بیمارستان شهید مدنی و ولیعصر(عج) تبریز که تنها بیمارستان های دارای دستگاه رادیوتراپی در استان هستند مراجعه و علت طولانی بودن نوبت ها را جویا شدیم.
در ابتدا مسئول بخش رادیوتراپی بیمارستان شهید مدنی تبریز در گفتگو با نصر با تاکید بر تعداد بالای مراجعان این بیمارستان گفت: روزانه نزدیک به 150 بیمار توسط پزشکان در این بخش ویزیت می شود که در کل سه دستگاه رادیو تراپی در این بیمارستان وجود دارد و یک دستگاه دیگر به زودی راه اندازی می شود.
احمدپور افزود: با توجه به اینکه مرکز رادیوتراپی در استان تنها در بیمارستان شهید مدنی به صورت دولتی وجود دارد و خدمات بصورت رایگان انجام می شود بنابراین باعث طولانی شدن نوبت ها و ایجاد تاخیر در روند درمان می شود.
وی در پایان گفت: باوجودکمبود نیرویی که در این مرکز وجود دارد ولی تمام پرسنل با اضافه کاری ها مانع از کاهش عملکرد این بخش می شوند و پرسنل این بخش باوجود اینکه از نظر بحث های انرژی اتمی بایستی در زمان های معین مشغول خدمت رسانی باشند با فداکاری ها هر لحظه در حال تلاش برای درمان بیماران هستند.
برای تکمیل این گزارش وضعیت بخش رادیوتراپی بیمارستان ولیعصر (عج) تبریز هم بررسی شد که طبق این بررسی ها مشخص شد مشکل تنها دستگاه این بیمارستان رفع شده است و به صورت 24 ساعته در حال خدمت رسانی به بیماران است. همچنین یکی از مسئولین این بیمارستان از راه اندازی دستگاه جدید و پیشرفته در این بیمارستان خبر داد و اعلام کرد در آینده نزدیک دستگاه رادیوتراپی جدید در این بیمارستان بهره برداری خواهد شد.
در پایان اعلام می شود با بررسی های میدانی خبرنگار نصر از وضعیت دستگاه های رادیوتراپی بیمارستان های شهید مدنی و ولیعصر (عج) تبریز، تنها علت طولانی بودن نوبت دهی ناشی از تعداد بالای بیماران بوده و کادر درمانی که در این بخش ها مشغول فعالیت هستند شبانه روز برای درمان بیماران حتی خارج از شیفت در تلاش هستند و در صورت اضافه شدن دستگاه های جدید روند درمان بیماران بهتر خواهد شد.

نیاز رادیوتراپی استان
دکتر جواد احمدیان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص وضعیت دستگاه های رادیوتراپی تبریز گفت: در حال حاضر سه دستگاه رادیوتراپی در بیمارستان شهید مدنی به صورت تخصصی در حال درمان بیماران سرطانی هستند و روزانه 120 نفر از این دستگاه ها استفاده می کنند. این در حالی است که روزانه 250 نفر نیازمند استفاده از این دستگاه هستند.
وی در ادامه افزود: برای اینکه زمان نوبت دهی بیماران کاهش یابد ضروری است که ظرفیت پذیرش مراجعان باید به بیش از 250 بیمار برسد. البته باتوجه به اینکه در دوره ای دستگاه رادیوتراپی بیمارستان ولیعصر(عج) تبریز هم دچار مشکل شده بود، بیماران این بیمارستان به مرکز درمانی شهید مدنی مراجعه کردند که باعث افزایش تعداد مراجعان شده بود و همین موضوع سبب شده بود زمان ها نوبت دهی ماه ها طول بکشد.
احمدیان همچنین با بیان اینکه یک دستگاه دیگر به زودی در بیمارستان شهید مدنی تبریز راه اندازی خواهد شد، خاطر نشان کرد: دستگاه امید که ساخت داخل کشور می باشد به زودی راه اندازی می شود که باعث افزایش 80 نفری ظرفیت پذیرش شده و وضعیت بهتر خواهد شد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: مراحل نصب این دستگاه تا حدودی با اتمام رسیده است و تنها مجوز های اشعه ایکس باقی مانده است که تا فرارسیدن دهه فجر این دستگاه راه اندازی و افتتاح خواهد شد. تمام تلاش ما این است که بتوانیم بازهم چنین دستگاه هایی را به تبریز بیاوریم و در آینده تلاش خواهیم کرد دستگاهی در بیمارستان عالی نسب راه اندازی کنیم تا با هزینه های بسیار پایین بیماران درمان شوند.
احمدیان همچین در خصوص تعداد دستگاه های در نظر گرفته شده برای بیمارستان تخصصی سرطان تبریز که در خاوران در حال احداث است، اعلام کرد: این بیمارستان از نظر سرعت پیشرفت ساخت بسیار عالی است و از الان دستگاه های این بیمارستان درخواست شده است. سه دستگاه رادیوتراپی برای این بیمارستان درخواست شده است که در صورت تحقق این امر قطعا وضعیت بسیار مناسبی در استان خواهیم داشت و نوبت دهی بیماران بهتر خواهد شد.
وی در پایان در مورد کمبود نیرو در این بخش ها گفت: نیروهایی که برای به کارگیری از دستگاه ها به کار گرفته می شود، تخصصی هستند و بایستی آموزش های ویژه فراگرفته باشند بنابراین با حساسیت بالا استخدام نیرو صورت می گیرد و در آینده نزدیک بحث افزایش نیرو خواهیم داشت.
 انتهای پیام/
صف های طولانی رادیوتراپی در تبریز! حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار