محمد جواد ظریف؛

پیوستن ۶ کشور اروپایی به اینستکس اقدام مثبتی بود

1398/09/13 - 14:31 - کد خبر: 8550 نسخه چاپی

نصر: وزیر امور خارجه کشورمان گفت: هفته گذشته ۶ کشور اروپایی به اینستکس پیوستند که این اقدامی مثبت بود.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، محمد جواد ظریف روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در مورد سفر وزیر خارجه عمان به کشورمان اظهار داشت: سفر آقای یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان در چارچوب‌ مشورت‌های همسایگان است. وی نیز از چندین هفته قبل گفته بود که برای مشورت به ایران می آید که آمدند و با وی در مورد مسائل منطقه، طرح صلح هرمز و روابط دوجانبه صحبت کردیم.

وی اظهار داشت: قرار است بعدازظهر جمعه این هفته رئیس کمیسیون مشترک عمانی با بزرگترین هیاتی که تا به حال در روابط ایران و عمان در بخش خصوصی وجود داشته است، به ایران بیاید که ما در این زمینه نیز صحبت کردیم. در مورد تلاش هایی که عمان در حوزه امنیت خلیج فارس داشته نیز گفت و گو کردیم و به طور کلی بحث‌های خوبی را با یوسف بن علوی داشتیم.

ظریف یادآور شد: به عنوان همسایه خوب ما که همیشه با ما مشورت‌هایی را داشته خوب بود که یک دور دیگر هم مشورت‌هایی را داشته باشیم. به اعتقاد من اینگونه سفرها، کم بودن آن باید مورد سوال باشد نه زیاد بودن آن.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر توئیتی درباره اثرگذار نبودن تهدیدها و وعده‌های اروپاییان اظهار داشت: هفته گذشته ما شاهد یک اقدام مثبت از سوی اروپاییان بودیم که ۶ کشور جدید به اینستکس پیوستند و همچنین تهدید بی‌موردی که اروپاییان انجام دادند. آنچه که مهم است و نیاز بود یک بار دیگر به اروپاییان تاکید کنم کاری که در سفر خودم به سوئد به وزیر خارجه کنونی سوئد که در آن زمان وزیر تجارت خارجی سوئد بود، این است که ما از کشوری که ادعای حمایت از برجام می‌کند که توقع نداریم که یک شرکت دارویی این کشور از فروش یک داروی نایاب به ایران خودداری کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تحریم داروی بیماران پروانه‌ای گفت: پانسمان برای کودکان مبتلا به بیماری پروانه‌ای، موضوعی نیست که همه کشورها آن را تولید کنند. ما به لطف خداوند در ایران پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشتیم. اما این موارد بقدری کم است، تعداد کمی از شرکت‌ها این را تولید می‌کنند.

وی افزود: این شرکت‌ سوئدی این کالا را به ما می‌فروخته که الان به دلیل تحریم‌های آمریکا و قلدری و زورگویی آمریکا این را نمی‌فروشد. و لازم بود که ما به آنها یادآوری کنیم که البته اینکه شما می‌خواهید به اینستکس بپیوندید بسیار خوب است اما، همانطور که خود آمریکایی‌ها هم ادعا می‌کنند که موارد دارویی و انسانی جزو تحریم‌ها نیست، اجرا نکنید.

وی در پاسخ به صحبت‌های رییس جمهوری درخصوص ارسال پیام‌های خصوصی از طرف آمریکایی به ایران بیان کرد:  رئیس جمهوری اعلام کردند که پیام‌های خصوصی از طرف آمریکایی‌ها برای ایران ارسال شده است، گفت: من پیام‌های رئیس جمهوری را نشنیده‌ام. البته ما از سوی کشور سوئیس مرتب پیام‌هایی دریافت می‌کنیم. و منظور رئیس جمهوری‌ پیام‌هایی بوده که در زمان مجمع عمومی نیز اعلام می‌کردند که دریافت شده است.

وی در پاسخ به این سوال که وظیفه معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه در شرایط تحریمی تصریح کرد: وظیفه معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه تسهیل است. این وزارت انصافا تا به حال اقداماتی و تلاش‌های گسترده‌ای انجام داده است. ما این تلاش‌ها را ادامه می‌دهیم. اینکه چقدر موفق باشیم یک مقدار بستگی به کشورهای خارجی دارد و مقداری هم بستگی به دستگاه های داخلی دارد که چقدر بتوانند از فرصت‌هایی که ایجاد می‌شود استفاده کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص نشست کمیسیون مشترک روز جمعه در سطح معاونین بیان کرد: این در جلسه دوره‌ای کمیسیون مشترک است نکاتی که ما داشتیم و در نامه‌هایمان آن را مطرح کردیم مطرح خواهد شد. اروپاییان هم نظرات خودشان را مطرح می‌کنند و فکر نمی‌کنم اتفاق جدیدی در جلسه بیفتد.

وی درباره اقدامات ایران بعد از اتفاقات در کنسولگری ایران در عراق عنوان کرد: پیش‌بینی‌های امنیتی شده بود. درباره حضور کارکنان ما در ساختمان های امن از قبل تصمیم‌گیری‌هایی نیز انجام شده بود و به لطف خداوند به هیچکدام از اسناد و همچنین همکاران ما خسارتی وارد نشد. اما کنسولگری خسارت‌های شدیدی را متحمل شد.

ظریف ادامه داد: بعد از اتفاق  وزیر خارجه عراق سریعا با من تماس گرفت و در این خصوص عذرخواهی کرد. ما تاکید کردیم که وظیفه قانونی دولت عراق، حمایت از کنسولگری‌های ما است و دولت عراق برای تامین خسارات مسوولیت دارد.

انتهای پیام/

پیوستن ۶ کشور اروپایی به اینستکس اقدام مثبتی بود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار