خبر/

توسعه گردشگری آذربایجان شرقی نیازمند تغییر نگاه ملی است

1401/10/26 - 18:44 - کد خبر: 85499 نسخه چاپی

نصر: مشاور کمیسیون سرمایه گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی تبریز با اشاره به اینکه نگاه کلان کشور به آذربایجان شرقی، صنعتی و تجاری بوده و گردشگری نیست، خواستار اهتمام مسئولین و فعالان بخش خصوصی در معرفی جاذبه های گردشگری استان شد.

به گزارش نصر، محمدرضا کیهان، روز دوشنبه در جلسه کمیته گردشگری کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان و گردشگری اتاق تبریز با انتقاد از جزیره ای عمل کردن سازمان های متولی گردشگری، تعیین هدف، سیاستگذاری بر اساس هدف و تدوین استراتژی خوب را لازمه تدوین برنامه های گردشگری دانست.
محمد شهداد، رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه با تحلیل عملکرد سال های قبل ، امسال می توانیم غرفه استانی در نمایشگاه ملی گردشگری را به صورت هدفمند و متفاوت با سایر غرفه ها و سایر سالها برگزار کنیم، از جزیره ای عمل کردن سازمان های مرتبط با گردشگری، انتقاد کرد.
وی بر نقش بالقوه اتاق های بازرگانی در صنعت گردشگری اشاره کرد و با ذکر اینکه به دلیل پررنگ بودن صبغه صنعت در استان، به گردشگری احساس نیاز کمتری می شود، خواستار برگزاری تورهای صنعتی توسط اتاق بازرگانی تبریز شد.
رشید رجب پور، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری و زیارتی استان گفت: با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، حضور استان در نمایشگاه ملی گردشگری در قالب یک غرفه و با تمرکز و اجتناب از پراکندگی حضور مشارکت کنندگان استانی انجام خوهد شد.

نگاه تجاری و صنعتی به استان آذربایجان شرقی برای تقویت گردشگری استفاده شود
احمد حمزه زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه گردشگری تاریخی شهر تبریز به واسطه صبغه تجاری شهر و بازار تبریز به وجود آمده است گفت: به استان نه به عنوان کانون گردشگری بلکه به عنوان کانون تجاری و صنعتی نگاه می شود اما می توان از این ظرفیت در راستای تقویت گردشگری استفاده کرد.
وی با اشاره به همگرایی خوب این سازمان با تشکل های بخش خصوصی در اجرای برنامه های سازمان از جمله رویداد اخیر آشناسازی تشکل ها و آژانس داران شاخص کشور با استان و جاذبه های گردشگری آن در راستای رونق این بخش، گفت: تاثیرگذارترین راه معرفی استان و جذب گردشگر، تورهای آشناسازی است.
وی اظهار کرد: هر وسیله ارتباطی، بردی دارد و برد تورهای آشناسازی بالاست و نمایشگاه ها از لحاظ تاثیرگذاری در درجه بعدی هستند.
وی افزود: سال گذشته غرفه استان جزو سه غرفه برتر بود و نواقصی هم داشتیم که از جمله آنها عدم حضور اتاق بازرگانی بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به نقش اتاق بازرگانی در پیشرفت تبریز گفت: اتاق، فعالیت چند وجهی دارد که یک وجه آن هم می تواند گردشگری باشد. می توانیم در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی برای توسعه گردشگری برنامه تدوین کنیم.

جای بخش خصوصی در زیباسازی تبریز خالی است
رئیس کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه در زیباسازی و نمادسازی شهری، جای بخش خصوصی خالی است، گفت: می‌توان از توان ظرفیت بخش خصوصی در زیباسازی شهر در ازای تبلیغات محصولات و خدمات آنها در محل های زیباسازی شده بهره برد.
سونیا اندیش، دغدغه مدیران دولتی و تشکل های خصوصی برای حضور هر چه بهتر در نمایشگاه ملی گردشگری را قابل تقدیر دانست و گفت: حضور در نمایشگاه های گردشگری بخشی از وظایف ما بوده و با معرفی جاذبه ها و ترغیب گردشگران به حضور در استان، کار ما آغاز می شود و اگر نتوانیم دستگاه های مرتبط را با هم هماهنگ کنیم و تعامل، همکاری و هم برنامگی در بحث گردشگری به وجود بیاوریم توفیقی در حوزه گردشگری حاصل نخواهیم شد.
وی گفت: با هماهنگی با مجامع امور صنفی و اقدام از طریق اتحادیه ها می توانیم در همکاری بازاریان برای گردشگرپذیر نمودن هر چه بهتر بازار تبریز اقدام کنیم.
اندیش با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی تدوین برنامه هایی را در فرهنگ سازی، ارائه پتانسیل ها و جاذبه های فرهنگی و گردشگری و به ویژه ارائه وجهه صنعتی و تجاری استان را انجام می دهد، خواستار ارائه نقش های مورد انتظار اداره کل میراث فرهنگی جهت مشارکت اتاق در رویدادهای مرتبط از جمله نمایشگاه های گردشگری شد.
محمدرضا عیوضی سرپرست اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز در خصوص نقش صنوف گردشگری گفت انجمن های صنوف گردشگری لوکوموتیو صنعت گردشگری هستند و گردشگر و جاذبه‌های مقصد را به هم وصل می کنند و تور لیدرهای حرفه ای نقش مهمی در معرفی جاذبه ها به گردشگران دارند.
وی پیشنهاد داد با توجه به وجود مزیت های نسبی استان و ۶ مورد آثار ثبت جهانی شده، مثلث های طلایی گردشگری که راس آنها تبریز باشد را تعریف و گردشگران را با فرایندهای تولید محصولات ویژه استان از جمله فرش، چرم و کفش آشنا کرد.
در این جلسه مقرر گردید معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، ریز اقدامات و نقش های معین هر یک از تشکل های مرتبط بخش خصوصی در نمایشگاه ملی گردشگری را آماده و به این تشکل ها ابلاغ کند تا اقدامات اجرایی انجام پذیرد.
انتهای پیام/
توسعه گردشگری آذربایجان شرقی نیازمند تغییر نگاه ملی است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار