زنگ خطر کاهش تولید در پتروشیمی «شازند» به صدا درآمد/

تبریز هالک پتروشیمی ایران شد

1401/10/26 - 14:56 - کد خبر: 85475 نسخه چاپی

نصر: خبر کوتاه بود، متوسط مصرف بنزین ایران در سردترین روزهای سال بار دیگر از مرز یک صد میلیون لیتر در روز گذشت، آن هم در روزهایی‌که قطع گاز جایگاه‌های «سی.ان.جی»، عطش مصرف بنزین را در کشور دو چندان کرده است!

به گزارش نصر به نقل از انرژی نیوز، زمانی‌که از جهش افسارگسیخته مصرف بنزین در کشور صحبت می‌کنیم و احتمال این مصرف تا شب عید سطوح بالاتر از 120 میلیون لیتر در روز را هم فتح خواهد کرد، همه نگاه‌ها به گزینه‌هایی مثل واردات، تولید بنزین در واحدهای ریفورمیت پتروشیمی‌ها، آلودگی هوا و... معطوف می شود اما جهش مصرف این فرآورده استراتژیک بیشترین آسیب را به صنعت پتروشیمی کشور به ویژه صنایع پلیمری وارد می‌کند.
افزایش مصرف بنزین، یعنی تولید بیشتر و حداثکری بنزین در پالایشگاه‌ها، یعنی خوراک نفتایی که باید راهی واحدهای کراکینگ شود سر از واحدهای ایزومریزاسیون درمی‌آورد و آخر این داستان یعنی وارد آمدن آسیب به واحدهای الفین خوراک مایعی مثل پتروشیمی «شازند»، «تبریز» و حتی «امیرکبیر» در ماهشهر!
با این مقدمه بر خلاف تصور پتروشیمی «تبریز» سرمایه گذاری گسترده‌ای برای متنوع سازی سبد واحدهای کراکر الفین خود کرده است، اتصال به خط اتیلن غرب، اعمال تغییرات فرآیندی برای مصرف بیشتر بوتان دریافتی پالایشگاه تبریز در کوره‌‌ها و تا چند روز آینده با بهره‌برداری از نخستین مخزن ذخیره‌سازی «پروپان» زمینه ورود این خوراک گازی هم به «الفین» تبریز فراهم می‌شود.
در روزهای گذشته که گاز برخی پتروشیمی‌ها در مسیر خط اتیلن غرب قطع و محدود شد، «تبریز» با برداشت ساعتی بیش از 20 تن «اتیلن» مانع کاهش تکلیفی تولید پتروشیمی «کاویان» در عسلویه شد و از سوی دیگر با مدیریت خوب سبد خوراک ورودی موفق به مهار نوسان‌های قیمت و کم و کاستی‌های عرضه نفتای پالایشگاه‌ها هم شده است.
متنوع‌سازی سبد خوراک ورودی «الفین» تبریز نه تنها پایداری تولید در این پتروشیمی را تضمین کرده که منجر به افزایش تولید «پروپیلن» در خروجی این واحد و به تبع آن تامین بیشتر خوراک «پلی‌پروپیلن» پلی‌نار و حتی تبریز شده است.
در سمت مقابل نگاهی به پتروشیمی «شازند» بیاندازیم، مجتمعی که توان مصرف سالانه بیش از 930 هزار تن انواع نفتا را دارد، این پتروشیمی نه تنها تاکنون اقدامی برای متنوع‌سازی واحدهای کراکر نکرده که حتی به دلیل ضعف عملکرد فرآیندی بخشی از خوراک تولیدی آن راهی «تبریز» شده تا با اجرای گام‌زدایی زمینه افزایش تولید «بنزن» در تبریز فراهم شود.
با گذشت حدود 6 ماه از انتصاب «محمدحسن حمیدی‌راد» مدیرعامل پیشین طرح کاغذی «تفتان آریا»، یک پروژه کاغذی تولید متانول در چابهار، این مدیر که با تبلیغات گسترده به‌عنوان مدیرعامل پتروشیمی «شازند» منصوب شده اما تاکنون حتی یک سناریو برای مدیریت تامین نفتای مصرفی ارائه نکرده و با جهش قریب‌الوقوع مصرف بنزین در سال 1402 باید دید این چه تدابیری برای جلوگیری از توقف و کاهش تکلیفی تولید ناشی از کسری «نفتا» در دستور کار قرار می‌گیرد؟

محمدعلی زمان خانی
انتهای پیام/
تبریز هالک پتروشیمی ایران شد نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار