مدیرکل بنیاد شهید آذربایجان‌شرقی:

ایثارگران برخلاف تفکر رایج، با مشکل جدّی بیکاری مواجه هستند

1401/10/26 - 11:54 - کد خبر: 85451 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی، گفت: ایثارگران برخلاف تفکر رایج، با مشکل جدّی بیکاری مواجه هستند و با توجه به محدود بودن ظرفیت اشتغال دولتی، مسئولان بنیاد با راهکارهای مختلف به دنبال رفع این مشکل هستند.

به گزارش نصر، جابر ابوالفتح زاده، دوشنبه، 26 دیماه، در جریان سفر به ورزقان و نشست با مدیر مجتمع مس سونگون با بیان اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران در کنار توجه به رسالت اصلی محوّله به عهده آن دایر بر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا، از رسیدگی به مسایل معیشتی و رفاهی ایثارگران عزیز هم غافل نیست، توضیح داد: در ایام جبهه و جنگ، فرزندانِ اغلب شهدا در سنین خردسالی بودند و اکثر جانبازان و آزادگان به خاطر تجرّد، فرزندی نداشتند اما حالا و پس از گذشت سه دهه از پایان دوران جنگ تحمیلی، علاوه بر رسیدنِ فرزندان شهدا و ایثارگران به سنین بزرگسالی، اغلبِ آنان موفق به گذراندن تحصیلات دانشگاهی شده اند و اینک جویای کار هستند.
وی با بیان اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی در پاسخ به این مطالبۀ بحق، جذب ۲۵ درصد استخدامی جامعه ایثارگری در دستگاه‌های اجرایی را با جدّیت دنبال می کند، ادامه داد: با این حال بخاطر کوچک‌سازی دولت و کاهش جذب نیروها در دستگاه‌های اجرایی نمی‌توان همه ایثارگران بیکار را در نهادهای دولتی استخدام کرد، بنابراین ایجاد اشتغال برای آن‌ها در شرکت‌های غیردولتی و همچنین سوق دادن این قشر معظم به سمت کارآفرینی از دیگر راهکارهای مسئولان بنیاد است.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی از مجتمع معدن مس سونگون که بزرگ ترین بنگاه اقتصادی شمالغرب کشور به حساب می آید، بعنوان یکی از ظرفیت های بزرگ جهت کمک به اشتغالزایی جامعۀ ایثارگری استان یاد کرد و خطاب به مدیر این مجتمع اظهار کرد: ضمن اینکه از همکاری های قبلیِ شما و همکارانتان کمال تشکر را داریم، درخواست می کنیم این همکاری ها همچنان تداوم داشته باشد تا در پرتو این دست به دست هم دادن ها بتوانیم مشکل بیکاری ایثارگران عزیز را حل کنیم.
وی افزود: واقعیت این است که بنیاد شهید و امور ایثارگران به تنهایی نمی تواند مساله اشتغال ایثارگران را حل کند و باید مشکل بیکاری، با مشارکت همه دستگاه های اداری و مجموعه های دولتی و غیردولتی حل و فصل شود تا شاهد توسعه بیش از گذشته آذربایجان شرقی و اشتغالزایی پایدار در استان باشیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر تحقق درخواست تبدیل وضعیت استخدامیی خانواده های شاهد و ایثارگرِ شاغل در مجتمع مس سونگون تاکید کرد و خطاب به مدیر این مجتمع گفت: با روحیه ای که از جنابعالی سراغ داریم اطمینان داریم قانون تبدیل وضعیت خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان شاغل در این مجتمع مراعات خواهد شد و ما هم به عنوان دبیر شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان، مراتب همکاریی شایسته شما در این زمینه را در اولین جلسۀ این شورا و در حضور آقای استاندار که ریاست شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان را بر عهده دارند، اعلام و بابت این همکاری از شما تشکر خواهیم کرد.
ابوالفتح زاده با تاکید بر اینکه هیچ کس نمی تواند منکر این واقعیت باشد که نظام ما و عمومِ مردم ما مدیون ایثار ایثارگران عزیز هستند، خاطرنشان کرد: اگر ایثارگری و گذشت ایثارگران نبود نظام مقدس جمهوری اسلامی استوار نمی‌ماند لذا باید هرگونه تلاشی انجام داد تا ایثارگران معزّز در رفاه و آسایش باشند.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی همچنین خواستار مساعدت مجتمع مس سونگون در نگهداری گلزار شهدای ورزقان شد و ادامه داد: در حاشیه ادای احترامِ صبح امروز به مقام 11 شهیدِ به خاک سپرده شده در این گلزار، مشاهده کردیم که امکان اجرای طرح مسقف سازی در آن وجود دارد که با مشارکت مجتمع مس سونگون می توان این ایده را هم عملیاتی کرد.
ابوالفتح زاده با یادآوری اجرای طرح سپاس از ایثارگران اضافه کرد: طبق سیاست‌های ابلاغی معاون محترم رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران الزاماً دیدار با خانواده‌های شهدا و ایثارگران سالی حداقل یک‌بار باید انجام شود و بر همین اساس ما در آذربایجان شرقی نیازمند مشارکت مدیران مجتمع مس سونگون در اجرای این طرح و تحقق هدفگذاری مورد اشاره هستیم.
وی همچنین با اشاره به فعالیت کلینیک تخصصی فجر وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی، از آمادگی این بنیاد برای همکاری با مجتمع مس سونگون جهت انعقاد قرارداد همکاری برای ارائۀ خدمات درمانی به پرسنل این مجتمع خبر داد.
مدیر مجتمع مس سونگون نیز در این دیدار ضمن خوشامدگویی به مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی و هیات همراه، گزارشی جامع از آخرین وضعیت فعالیت سایت های تغلیظِ مس سونگون و همچنین طرح های توسعه ایِ در دست اجرایِ این مجتمع عظیم ارائه کرد و گفت: از 6 ماه قبل که مدیریت مجتمع بر دوش من گذاشته شد، سعی کرده ایم حلقه های توسعۀ مس سونگون را یک به یک کامل کنیم و اکنون این فتخار را داریم که اعلام کنیم پیشرفت های خیره کننده ای در حوزه های اکتشافی، آزمایشگاهی و تولیدی به ثبت رسانده ایم و مهم تر از آن، این که پیشرفت ها همچنان ادامه دارد.
معبود عباس زاده، دستاورد توسعه روزافزون تولید در مجتمع مس سونگون را افزایش درآمد این مجتمع و به تبع آن ارتقای سرانه درآمد ورزقان و آذربایجان شرقی عنوان کرد و گفت: اگر طرح های توسعه مس سونگون که مجموعاً 150 هزار میلیارد تومان ارزش دارند، به سرانجام برسند نه تنها شاهد افزایش 6 برابری درآمد مجتمع خواهیم بود که شمار شاغلان در این مجتمع نیز با رشد 5 برابری، به 20 هزار نفر خواهد رسید که می تواند کلّ مشکل بیکاری استان و منطقه را مرتفع کند.
مدیر مجتمع مس سونگون با گرامیداشت یاد و نام شهدای والامقام گفت: ما اهتمام خاصی به تکریم خانواده های شهدا و ایثارگران معظم داریم که کمک به اشتغال زایی آنان یکی از نمودهای این اهتمام است.
وی ادامه داد: در چارچوب همین تفکر مدیریتی، سیاست مجتمع مس سونگون در دوره مسئولیت بنده، اختصاص 25درصد از ظرفیت هر دوره از استخدام ها به فرزندان شهدا و ایثارگران عزیز است و تاکنون در همۀ جذب ها این سیاست را مراعات کرده ایم.
عباس زاده اظهار کرد: به تازگی آزمون جذب 314 نفر و یک آزمون دیگر برای جذب 65 نفر را داشتیم که 25درصد از این تعداد به خانواده های ایثارگران اختصاص یافته، ضمن اینکه از 160 فرصت شغلیِ جدید که برای اشتغال در پروژه در شرفِ افتتاحِ «هیپ لیچینگِ» سونگون تعریف شده، 25درصد به خانوادۀ شهدا و ایثارگران اختصاص دارد.
مدیر مجتمع مس سونگون عنوان کرد: این سیاست، علاوه بر جذب های حوزه پیمانکاری است که مستمراً صورت می گیرد و به طور مثال طی 6 ماه گذشته، 40 نفر از ایثارگرانِ معرفی شده توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی و مجموعه های ذیصلاحِ دیگر، جذب و بکارگیری شده اند.
وی همچنین رعایت قانون تبدیل وضعیت فرزندان شهید و یا ایثارگرانِ شاغل در مجتمع مس سونگون را یکی از برنامه های مدیریت جدید این مجتمع عنوان و اظهار کرد: تمکین ما به این قانون تا جایی بوده که بعضاً پیگیر چراییِ عدم صدورِ احکامِ تبدیل وضعیت شدگان بوده ایم.
وی از نامگذاری هر یک از سایت های تولید و هر یک از ساختمان های اداری مجتمع مس سونگون به نام شهدا خبر داد و گفت: به عنوان مثال ساختمان اداریِ مرکزیِ مجتمع به نام مبارک شهید بزرگوار «غلامحسین افشردی(حسن باقری)» که اصالتاً اهل روستای افشردِ هریس بودند، نامگذاری شده و یا یکی از سایت های تغلیظ سونگون بخاطر تشابه برخی از فرایندهای تولید در این مجتمع با فعالیت های مرتبط با حوزۀ هسته ای به نام مبارک شهیدِ بزرگوارِ هسته ای «مسعود علیمحمدی» نامگذاری شده است.
عباس زاده افزود: در نظر داریم اولین سایت فراوری مس کاتد در کارخانه هیپ لیچینگ را نیز به نام اولین شهید مدافع حرم ورزقان، سردار شهید «ذاکر حیدری» مزیّن کنیم که همه این اقدامات گام هایی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.
وی آمادگی مجتمع مس سونگون برای مشارکت در اجرای تمام برنامه های مرتبط با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را اعلام کرد  و گفت: ما هیچ محدودیت مالی برای هزینه کردن در این امور نداریم و به مشارکت در چنین برنامه هایی نیز افتخار می کنیم.
به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی، وی یادآوری کرد: در چارچوب همین تفکر بوده است که مس سونگون حامی یادواره های شهداست و تاکنون هیچ یادواره ای، دستکم در سطح مناطق شهری و روستایی ورزقان نبوده که برگزار گردد اما ردّ پایی از مشارکت مجتمع مس سونگون در آن دیده نشود. 
انتهای پیام/
ایثارگران برخلاف تفکر رایج، با مشکل جدّی بیکاری مواجه هستند خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار