گزارش/

گذر از سرما با تشدید پایش مصرف گاز در آذربایجان‌شرقی

1401/10/26 - 11:42 - کد خبر: 85448 نسخه چاپی

نصر: افزایش مصرف گاز در آذربایجان‌شرقی و کم توجهی برخی مشترکان، به ویژه در ادارات دولتی و مراکز آموزشی به این امر، مدیران استان را ناگزیر از تشدید پایش برای مدیریت مصرفه بهینه این نعمت خدادادی برای عبور از روزهای سرد کرده است.

به گزارش نصر، رسیدن میزان مصرف گاز آذربایجان شرقی به ۴۵ میلیون مترمکعب و میزان مصرف سه هزار و ۵۰۰ مگاواتی برق در این خطه کوهستانی و سردسیر، سبب شده که مسوولان ارشد استان برای مدیریت مصرف انرژی، ناچار از عبور از رویکردهای پیشگیرانه و هشدار دهنده به اقدامات تنبیهی و تشویقی شوند.
کارشناسان می گویند اقدامات معطوف به تشدید پایش مصرف انرژی در سازمان ها و نهادهای دولتی و قطع انرژی مشترکان پرمصرف در راستای تسهیل رفاه مشترکان خانگی است.
البته این رویکرد منافی ضرورت اهتمام مشترکان خانگی برای صرفه جویی در مصرف برق و گاز نیست، به گونه ای که ناظران محلی می گویند تنها ۱۰ درصد کاهش مصرف گاز می تواند زمینه عبور راحت و بدون دغدغه آذربایجان شرقی از فصل سرما بدون نگرانی از افت فشار یا قطعی گاز را سبب شود.
اهمیت مدیریت مصرف خانگی گاز در آذربایجان شرقی از این روست که به گفته نادر کمالی، مدیرعامل شرکت گاز استان، مشترکان این بخش ۶۷ درصد کل گاز مصرفی استان را به خود اختصاص داده اند.
از سوی دیگر، مدیریت ارشد آذربایجان شرقی برای سوق دادن شهروندان به مصرف بهینه گاز، رویکردهای تشویقی را نیز در برنامه کار خود دارد، به گونه ای که شرکت گاز استان اعلام کرده است مشترکان گاز با یک درصد کاهش مصرف نسبت به زمان مشابه سال گذشته مشمول سه درصد بخشودگی در تعرفه می‌شوند.
همچنین نباید از این نکته غافل شد که بنا بر اعلام کارشناسان امر، یک درجه کاهش دما در منازل، ۶ درصد کاهش مصرف گاز را به دنبال دارد، به طوری که کاهش دمای اتاق از ۲۰ به ۱۸ درجه سانتیگراد ۱۲ درصد صرفه جویی خواهد داشت و در صورت رعایت این اصل توسط مردم می توان با خیال راحت فصل سرد امسال را سپری کرد.
باید به این نکته نیز توجه داشت که افزایش مصرف گاز به صنعت استان نیز آسیب می زند؛ اکنون گاز صنایع گروه های «آ» و «ب» مثل کوره های آجرپزی قطع شده و در صورت افزایش مصرف، دیگر گروه های صنایع نیز ممکن است حایز شرایط قطع جریان گاز شوند.

درخواست استاندار آذربایجان شرقی از مشترکان خانگی برای صرفه جویی در مصرف گاز
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تلاش شبانه‌ روزی شرکت‌های برق و گاز برای مدیریت مصرف انرژی و تامین نیاز مردم در روزهای اخیر، بر ضرورت تداوم مدیریت بهینه و رعایت الگوی مصرف از سوی همه شهروندان و مدیران ادارات و مراکز آموزشی تا سپری شدن شرایط کنونی تاکید کرد.
عابدین خرّم بیان کرد: با تلاش‌های صورت‌گرفته از سوی شرکت‌های گاز و برق، شرایط در استان مدیریت شده و تاکنون مشکل خاصی از نظر تامین گاز و برق پیش نیامده است.
وی با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر پایداری وضعیت جوی استان در ۱۰ روز آینده، گفت: برودت شدید هوا در روزهای اخیر موجب افزایش مصرف گاز استان تا ۴۵ میلیون مترمکعب شده که بی‌سابقه است و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد احتمال بروز مشکل در تامین گاز وجود دارد.
خرّم افزود: اولین توصیه ما به مردم استان است که الگوی مصرف بهینه و دمای استاندارد ۱۸ تا ۲۱ درجه را در منازل خود رعایت کنند تا شاهد افت فشار گاز نباشیم و هموطنان در همه نقاط استان و سایر استان‌ها بتوانند از نعمت گاز بهره‌مند باشند.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به کاهش ۲۰۰ مگاواتی مصرف برق استان در هفته گذشته، گفت: از بخش صنعت که بیشترین همراهی را در مدیریت مصرف برق و گاز داشته‌اند قدردانی می‌کنیم و امیدواریم این همکاری همچنان ادامه داشته باشد.
وی با اشاره به تعطیلی ادارات و مراکز آموزشی استان در چند روز اخیر، گفت: در صورت ضرورت برای تعطیلی یا کاهش ساعات کاری ادارات و مراکز آموزشی اقدام می‌کنیم، اما با توجه به نیاز مردم به دریافت خدمات و ضرورت حضور دانش‌آموزان در مدارس، سعی می‌کنیم که کمترین تعطیلی را داشته باشیم.
خرّم اضافه کرد: البته این تعطیلی‌ها هم باید در مدیریت مصرف تاثیر داشته باشد، اما متاسفانه شاهدیم که در برخی مراکز با وجود تعطیلی، سیستم‌های گرمایشی فعال بوده است.
وی تاکید کرد: مدیران ادارات و مراکز آموزشی باید مدیریت مصرف را به صورت جدی در دستور کار داشته باشند و اگر این موضوع در هر بخش مورد بی‌توجهی قرار گیرد گاز آن بخش قطع خواهد شد.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر آمادگی کامل دستگاه‌های امدادی برای اقدام لازم در موارد احتمالی تاکید کرد و گفت: امیدوارم با همراهی مردم و آمادگی مسئولان بتوانیم شرایط فعلی را بدون مشکل سپری کنیم.

تاکید بر تشدید پایش مصرف گاز در استان
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: تداوم آمادگی اعضای ستاد مدیریت بحران استان برای رصد و مدیریت شرایط و مواجهه با هر گونه حادثه احتمالی تحت فرماندهی واحد ضروری است.
جبارعلی ذاکری اضافه کرد: ‌پیش بینی شرایط خاص در جامعه و آماده باش برای مواجهه با حوادث خاص مستلزم اتخاذ تدابیر مشخص و مدون است.
وی با اشاره به مشکلات ناشی از برودت هوا در تامین انرژی مورد نیاز، اظهار داشت: همه تلاش ما در مدیریت مصرف بهینه انرژی این است که به گونه‌ای امور را پیش ببریم که قطعی انرژی پیش نیاید و در عین حال تولید هم متوقف نشود.
ذاکری افزود: فرهنگ سازی از الزامات مدیریت مصرف بهینه انرژی و تحقق آن نیازمند هم افزایی و اهتمام مضاعف رسانه هاست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: نگاه جزیره ای در حوزه مدیریت مصرف بهینه انرژی ناکارآمد بوده و تعامل و هم افزایی نهادهای مسوول در این زمینه ضرورت دارد.
وی با اشاره به انجام اقدامات هماهنگ برای توزیع سوخت در مناطق مختلف استان، بر لزوم آماده کردن اماکن عمومی برای استفاده مردم در شرایط خاص و اضطراری تاکید کرد.
ذاکری با بیان اینکه تلاش می کنیم با انجام پیش بینی های لازم مجموعه وزارت نیرو و مردم را در مصرف بهینه انرژی کمک‌ کنیم، افزود: انجام اقدامات پیشگیرانه نیز در راستای تسهیل رفاه مردم در روزهای سرد است.
وی با تاکید بر اینکه هر گونه قطعی احتمالی برق و گاز در بخش صنعت با اطلاع رسانی قبلی باید انجام گیرد، افزود: قطعی برق و گاز در این شرایط به معنای سلب امتیاز از مشترک نیست، بلکه اقدامی در راستای مدیریت مصرف انرژی تا بازگشت به شرایط عادی است.
وی همچنین بر لزوم نظارت جدی بر نحوه عملکرد سیستم گرمایشی ادارات و سازمان ها و مراکز آموزشی تاکید کرد.

قطع گاز ۹۵ مشترک بدمصرف در آذربایجان شرقی
در همین حال مدیر بهره برداری شرکت گاز آذربایجان شرقی نیز اعلام کرد که با برودت هوای استان پنج هزار و ۹۵۰ مورد پایش در استان انجام شده و برای ۳۵۰ مشترک بدمصرف اخطار صادر و گاز ۹۵ مشترک قطع شده است.
خسرو آریان پور با اشاره به تداوم پایش مصارف گاز در استان با اشاره به اینکه طرح پایش مصرف گاز ادارات استان که از آذرماه آغاز شده است، گفت: این طرح تاثیر بسیار مهمی از لحاظ مشاوره مصرف بهینه در ادارات و سازمان های اجرایی و کاهش هدر رفت گاز طبیعی و همچنین بهره گیری از مزیت همراهی دستگاه ها در اطلاع رسانی اهمیت مدیریت مصرف در بین کارکنان سازمان متبوع داشته است.
وی با بیان اینکه در اجرای این طرح، دیروز گاز ۴۶ مشترک در جریان پایش مصارف قطع شد، ادامه داد: ۱۷ مورد از این قطعی ها مربوط به شهرستان تبریز، ۱۰ مورد شبستر، ۹ مورد مراغه، هفت مورد میانه و سه مورد نیز مربوط به شهرستان ملکان بود.
وی اظهار کرد: با توجه به احتمال افت فشار گاز به دلیل مصارف بیش از حد مشترکین، بدون هیچ چون و چرایی قطع گاز در انتظار مشترکین بد مصرف خواهد بود.
مدیر بهره برداری شرکت گاز آذربایجان شرقی اعلام کرد: با وجود شرایط بحرانی افت فشار گاز در کشور، با تلاش شبانه روزی نیروهای امدادی و عملیاتی شرکت و مدیریت بحران، جریان گاز در شبکه های توزیع استان برقرار و پایدار است.
وی خاطرنشان کرد: فعلاً در هیچ یک از مناطق استان قطعی گاز نداشته ایم و تداوم روند فعلی مصرف بی رویه به خصوص در بخش خانگی، افت فشار گاز را به این استان نیز خواهد رساند.

ضرورت آمادگی دایمی اعضای کارگروه مدیریت بحران آذربایجان شرقی
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی نیز بر آمادگی تمام دستگاه های امدادی و نظامی و انتظامی و عملیاتی تا تداوم وضعیت جوی استان تاکید کرد و گفت: بر اساس گزارش هواشناسی تا پایان هفته، دمای هوا افزایش خواهد یافت، اما توده هوای سرد پایدار خواهد بود.
محمدباقر هنربر با قدردانی از همکاری صمیمانه مردم در مصرف بهینه انرژی، گفت: خوشبختانه رسانه ها در فرهنگ سازی مصرف بهینه تلاش زیادی کردند و ادامه این روند ضرورت دارد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به برودت هوا و نفوذ هوای سرد، در راستای مدیریت بهینه مصرف حامل های انرژی مقرر شد اعضای ستاد بحران برای مدیریت شرایط و تامین مواد گرمازا و سوخت آمادگی کامل داشته باشند.
گذر از سرما با تشدید پایش مصرف گاز در آذربایجان‌شرقی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار