به گزارش نصر به نقل از ایسنا، موج پیامکهای تبلیغاتی که زمانی گاه و بیگاه برای مشترکان ارسال میشد، با آگاهی آنها از نحوه غیرفعال کردن این پیامکها فروکش کرد. البته پس از آن، این کسبوکارها بودند که راهی پیدا کردند تا همچنان به ارسال پیامکهای تبلیغاتی ادامه دادند و این راه، استفاده از سرشمارههای شخصی بود. زمانی که برای مشترک پیامکی با شماره شخصی ارسال میشد اما وقتی پیامک مورد نظر را باز میکرد، با متنی تبلیغاتی مواجه میشد.
به همین دلیل، در حالی که راههای مختلفی برای جلوگیری از ارسال پیامکها وجود داشت، از جمله استفاده از سامانه #۸۰۰* که برای ساماندهی پیامکهای تبلیغاتی که از طریق سامانههای ارسال پیام کوتاه و با سرشمارههای مختلف برای مشترکان تلفن همراه ارسال میشد، ایجاد شد؛ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سامانه ۱۹۵ را هم برای ساماندهی پیامکهای تبلیغاتی که با شمارههای شخصی ارسال میشدند، راهاندازی کرد.
مسدود کردن سرشمارههای شخصی بدون شکایت از طرف کاربران، از طریق شناسایی رفتار سیمکارتهایی که تنها به ارسال پیامکهای انبوه اقدام میکردند و استفادههای دیگری از جمله تماس و پیامک نداشتند هم راه دیگری برای جلوگیری از ارسال پیامکهای مزاحم با شمارههای شخصی بود. بر این اساس، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات از زمان مسدود کردن پیامکهای مزاحم، تعداد خطوط شخصی قطعشده به دلیل مزاحمت پیامکی را اعلام میکند.
بنابر آمار سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، تا تاریخ ۲۰ فروردین سال جاری، ۱۱۸ هزار و ۹۷۱ سیمکارت مسدود شده است. این در حالی است که تا اواسط اسفند سال گذشته، بالغ بر ۱۱۰ سیمکارت مزاحم مسدود شده بود. این موضوع نشان میدهد مطابق با آمار رگولاتوری، بررسی سیمکارتهای مزاحم روند جدیتری به خود گرفته و مسدود کردن آنها شدت گرفته است.
البته به نظر میرسد موضوع سیمکارتهای بیهویت هم بیش از پیش در حال پیگیری است. همانطور که اخیراً محسن حسنخانی -رئیس پلیس آگاهی ناجا- با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی کلاهبرداری کارتبهکارت با مسدود کردن بیش از ۳۰۰۰ خط تلفن همراه، اظهار کرده بود: «درصدد هستیم ۱۲ هزار خط دیگری که در این راستا فعالیت داشتند (سیمکارتهای بینام و نشان) را مسدود کنیم.»
انتهای پیام/