عضو مجلس خبرگان رهبری:

برخی مدعیان تمدن اروپایی حتی فرهنگ رسانه را هم رعایت نمی‌کنند

1401/10/23 - 18:50 - کد خبر: 85273 نسخه چاپی

نصر: نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه جسارت نشریه فرانسوی به مقدسات و مرجعیت شیعه را محکوم کرد و گفت: برخی از مدعیان که در اروپا از تمدن و فرهنگ دم می‌زنند، حتی فرهنگ رسانه‌ای و پرهیز از بی‌ادبی را هم رعایت نمی‌کنند.

به گزارش نصر، محمدتقی پورمحمدی در خطبه دوم نماز جمعه این شهرستان افزود: سابقه این نشریه برای جهانیان مشخص است تا جایی که دست‌اندرکاران آن پیش از این نیز به پیامبر اکرم (ص) توهین کرده و مورد اعتراض مسلمانان جهان قرار گرفته بودند.
وی با بیان اینکه فردی که منطق دارد، جسارت و بی‌ادبی نمی‌کند، اضافه کرد: حضرت امام خمینی(ره) حین انتقاد از رئیس‌جمهور وقت آمریکا، وی را آقای «کارتر» اطلاق می‌کرد.
امام جمعه مراغه اضافه کرد: فردی که بی‌ادبی می‌کند در دنیا نیز نتیجه آن را می‌بیند تا جایی که همه افرادی که در طول تاریخ به مقدسات جسارت کرده‌اند، در همین دنیا هم مورد غصب قرار گرفته‌اند.
وی همچنین از وزارت امور خارجه خواست تا در چنین مواردی با قاطعیت بیشتر برخورد کرده و به تذکر اکتفا نکند و ادامه داد: اروپایی‌ها هیزم خودشان را روی هیزم آمریکا جمع کرده بودند تا جمهوری اسلامی را بسوزانند اما شکست خوردند و آبروی خودشان را بردند.
وی تاکید کرد: اروپا دیگر موقعیت گذشته را ندارد و سران کشورهای اروپایی نشان داده‌اند که با خواسته آمریکا عمل می‌کنند و به همین دلیل هم مردمان خودشان را مشکل مواجه کرده‌اند.

پیروان اروپایی آمریکا در عصر اتم با هیزم گرم می‌شوند
نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه برخی از سران اروپایی با تبعیت از آمریکا به مردم خودشان هم خیانت کرده‌اند، بیان کرد: مردم برخی از شهرها در فرانسه و آلمان در عصر اتم با هیزم گرم می‌شوند و سوخت لازم برای زمستان‌گذرانی را در اختیار ندارد.
آیت‌الله پورمحمدی ادامه داد: اگر امروز چنین اتفاقی در ایران می‌افتاد، رسانه‌های خارجی گوش جهانیان را کر کرده بودند.
وی با بیان اینکه حتی در قضیه اوکراین نیز منفعتی به اروپا نمی‌رسد، اضافه کرد: همه منافع از آن آمریکاست و پیروی سران اروپایی از آمریکا جز بدبختی مردمانشان نتیجه‌ای در پی ندارد.

علمای شیعه حق بزرگی بر گردن ما دارند
امام جمعه مراغه در بخشی از خطبه دوم نماز جمعه این شهرستان به فرارسیدن سالگرد ارتحال چندین عالم از جمله استادالمتاخرین شیخ مرتضی انصاری، آیت‌الله العظما مرتضی حائری، آیت‌الله العظما گلپایگانی و شهادت مرزبان حریم تشیع مرحوم آیت‌الله قاضی نورالله شوشتری اشاره کرد و گفت: علمای شیعه حق بزرگی بر گردن ما دارند و باید فدکاری‌های آنان به عنوان الگو باید یادآوری شود.

شیخ انصاری، از محقق‌ترین چهره‌های علمی و فقهی قرون متأخّر
امام جمعه مراغه بیان کرد: استادالمتاخرین شیخ مرتضی انصاری از مراجع عالی قدر تقلید در سده‌های اخیر و جزو محقق‌ترین چهره‌های علمی و فقهی قرون متأخّر است که در سال ۱۲۱۴ قمری به دنیا آمد.
وی با بیان اینکه شیخ انصاری از فقیهان بزرگ شیعه در قرن سیزدهم قمری است، ادامه داد: وی پس از صاحب جواهر، مرجعیت عامه یافت و کتاب‌های رسائل و مکاسب از جمله آثار شاخص ایشان است که کتاب مکاسب در سطوح بالای حوزه تدریس می‌شود.
به گزارش ایرنا شیخ انصاری را «خاتم الفقهاء و المجتهدین» لقب داده‌اند؛ عالمی که در سال ۱۲۸۱ قمری در نجف درگذشت و در حرم امام علی(ع) دفن شد.

مرجعیت آیت‌الله العظما گلپایگانی پس از ارتحال امام راحل علی‌الاطلاق شد
عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین از آیت‌الله العظما سیدمحمدرضا گلپایگانی جزو مراجع بزرگ معاصر یاد کرد و گفت: مرجعیت ایشان پس از ارتحال حضرت امام خمینی (ره) علی‌الاطلاق شد و نماز ارتحال حضرت امام (ره) را نیز ای مرجع عالی قدر اقامه کرد.
آیت‌الله پورمحمدی افزود: آیت‌الله العظما گلپایگانی در تربیت شاگرد، احداث مسجد، مدرسه‌سازی، احداث بیمارستان و راه‌اندازی موسسه های خیریه زبانزد بود.
به گزارش ایرنا آیت‌الله العظما گلپایگانی ۳۲ سال مرجع تقلید، حدود ۷۰ سال مدرس حوزه علمیه قم و حدود ۸۵ سال سرگرم فراگرفتن و آموختن فقه آل محمد (علیهم السلام) بودند.

شیخ مرتضی حائری شایسته اطلاق به عنوان آیت‌الله العظماست
امام جمعه مراغه بیان کرد: شیح مرتضی حائری شایسته اطلاق به عنوان آیت‌الله العظماست زیرا از نظر علمی بسیار برجسته بود ولی مسئولیت مرجع تقلید بودن را نپذیرفت.
آیت‌الله پورمحمدی اضافه کرد: شیخ مرتضی حائری فرزند بزرگ فرزند شیخ عبدالکریم حائری، موسس حوزه علمیه قم است.
وی با بیان اینکه برخی از فضلای قم در درس ایشان حاضر می‌شدند، اضافه کرد: آثار بسیاری از شیخ مرتضی حائری به یادگار مانده است و ایشان در رابطه با دستگیری از مستمندان نیز زبانزد بود.
وی افزود: شیخ مرتضی حائری به طور منظم و حداقل سالانه به زیارت امام رضا(ع) می‌رفت تا جایی که بیش از ۶۰ بار به زیارت امام رضا (ع) رفته بود و کرامت‌هایی از عنایت امام هشتم به آن بزرگوار نیز نقل می‌شود.
به گزارش ایرنا پیکر مطهر شیخ مرتضی حائری پس از تشییع و اقامه نماز توسط سیدمحمدرضا گلپایگانی در مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه، نزدیک مدفن پدرش شیخ عبدالکریم حائری به خاک سپرده شد.

قاضی نورالله به خاطر دفاع از اهل بیت شهید و در حقیقت عزتمند شد
امام جمعه مراغه با اشاره به اینکه سید نورالله حسینی مرعشی شوشتری به مانند سادات مرعشی از شوشستر بود، بیان کرد: ایشان در شوستر درس خواند و در مشهد ادامه تحصیل داد.
وی افزود: شهادت قاضی نورالله به حدود ۴۲۵ سال قبل بر می‌گردد و ایشان از مشهد به هندوستان هجرت کرد و به واسطه معرفی شیعه در این کشور به شهادت رسید.
آیت‌الله پورمحمدی افزود: اکبرشاه، حاکم آن دوره هندوستان تعصبی به هیچ مکتبی نداشت و بعدها به قاضی نورالله حکم قاضی داد؛ ایشان نیز قضاوت و صدور حکم را بر اساس مذهب انجام می‌داد تا جایی که برای شافعی‌ها با نظر شافعی، برای مالکی‌ها و حنبلی‌ها بر اساس نظر آنان و برای شیعیان نیز بر اساس شیعه امامیه حکم صادر می‌کرد.
به گفته امام جمعه مراغه، قاضی نورالله پس از درگذشت اکبرشاه به دلیل نوشتن کتاب احقاق الحق یا مجالس المؤمنین و حسادت علمای درباری، به دستور فرزندش جهانگیر شاه به شهادت رسید و در آگره هند دفن شد.
وی با تاکید بر اینکه شهید همیشه زنده است، افزود: حرم قاضی نورالله در هندوستان بارگاه و زائر دارد که نشانه‌ای از این واقعیت است که هرکس از اهل بیت دفاع کند، در این دنیا و آخرت عزیز می‌شود.
به گزارش ایرنا نمازگزاران مراغه پس از شرکت در نماز وحدت‌آفرین جمعه، مسیر مسجد جامع تا میدان طلوع فجر این شهر را در حالی که شعارهایی در محکومیت اهانت نشریه فرانسوی به مقدسات اسلامی سر می‌دادند، طی کردند.
انتهای پیام/
برخی مدعیان تمدن اروپایی حتی فرهنگ رسانه را هم رعایت نمی‌کنند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار