جاویدان مطرح کرد:

رشد 240 درصدی ورزش حرفه ای بانوان آذربایجان شرقی/ حضور 50 ورزشکار دختر استان در اردوهای تیم ملی

1401/10/21 - 13:27 - کد خبر: 85137 نسخه چاپی

نصر: معاون امور ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی گفت: در 9 ماه گذشته نزدیک 50 نفر از دختران استان به تیم ملی دعوت شده اند که نسبت به سال گذشته 66 درصد رشد داشته و در ورزش حرفه ای بانوان نیز از رشد 240 درصدی برخوردار بودیم.

به گزارش نصر، ورزش یکی از مهم ترین مولفه های زندگی هر فرد است که در حفظ سلامتی بسیار اهمیت دارد. ورزش بانوان در ایران هم یکی از مهم ترین موضوعاتی است که شاید برخلاف ورزش مردان کمتر به آن پرداخته می شود و همین موضوع سبب بروز مشکلات فراوان در سلامتی بانوان و کاهش ترغیب آنها به فعالیت های بدنی می شود. در همین زمینه لیلا جاویدان، معاون امور ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان در گفتگو با نصر با بیان اینکه از سال 95 فعالیت امور ورزش بانوان با برنامه ریزی سه بعدی دنبال می شود، گفت: یکی از مهم ترین بخش های ورزش بانوان توسعه ورزش همگانی است که در این حوزه هم بحث سلامت جسمانی و روانی و هم ورزش محلات بانوان تحت عنوان تطبیقی محله محور مورد ارزیابی قرار می گیرد. 
وی در ادامه افزود: در موضوع تطبیقی محله محور افراد خاصی همچون سالمندان، زنان باردار و افراد معلول مورد توجه قرار می گیرد و در سایر رشته های عمومی نیز سعی شد تمامی رشته ها در حد امکانات ورزشی در محلات انجام شود. به عنوان مثال در رشته تیراندازی سالن های این رشته در سه محله سطح تبریز وجود دارد و بیشتر از این قادر به ترویج چنین رشته ها در محلات نبودیم اما در برخی رشته ها بخصوص توپی و رزمی موفق تر بودیم و در اکثر محلات این رشته ها فعال هستند.
معاون امور ورزش بانوان استان همچنین در خصوص سایر فعالیت های همگانی در ورزش بانوان تصریح کرد: علاوه بر موارد اعلام شده همایش مختلف همگانی در قالب پیاده روی، کوه روی و جشنواره های مختلف بصورت تخصصی برنامه ریزی شده است. البته در سنجش فعالیت های همگانی کشور توانستیم رتبه نخست را در حوزه بانوان به دست آوریم و در جذب بانوان به چنین برنامه هایی بیشترین مشارکت را در سطح کشور داشته باشیم.
جاویدان در خصوص میزان استاندارد های فعالیت بدنی بانوان و وضعیت این شاخص در سطح استان گفت: در سطح کشور درصد افرادی که جذب برنامه های ورزشی شده و حداقل سه جلسه تمرینی در هفته داشته باشند، بسیار پایین است و مشارکت بانوان در سلامت و ورزش همگانی بسیار بالاتر از آقایان است و 15 درصد بانوان جذب ورزش همگانی شده اند. همین موضوع باعث تاثیرات فراوان در ورزش قهرمانی شده است بطوریکه در سال گذشته در شرایط مشکلات اقتصادی 17 تیم ورزشی در سطح استان در لیگ های مختلف کشور حضور داشتند و تنها هدف این تیم ها حضور در لیگ های کشور نیست بلکه برخی از آنها همچون تیم بدمینتون بانوان سه سال متوالی قهرمان کشور شده است.
وی در مورد تیم های ورزشی بانوان استان خاطر نشان کرد: در 9 ماه گذشته نزدیک 50 نفر از دختران استان به تیم ملی دعوت شده اند که نسبت به سال گذشته 66 درصد رشد داشتیم و از 50 نفر 26 نفر تاکنون در تیم ملی عضویت دارند. همچنین در ورزش حرفه ای 240 درصد رشد داشتیم و حتی ورزشکارانی داشتیم که هم اکنون در آستانه کسب سهمیه المپیک زمستانی قرار دارند و در صورت کسب این مجوز یک امتیاز بزرگ برای ورزش بانوان استان محسوب خواهد شد. بغیر از آنها در مسابقات بازی های آسیایی و کشور های اسلامی هم ورزشکاران استان درخشش داشته اند که بی سابقه بوده است. 
جاویدان با بیان اینکه برنامه ریزی ها برای حضور موفق بانوان استان در سایر رشته انجام شده است، گفت: در بخش بانوان توزیع مدال در رشته های مختلف صورت گرفته است و نگاه ها تنها به تبریز منعطف نشده است بلکه در سایر شهرستان ها هم سعی کردیم بصورت گسترده برنامه ریزی و فعالیت داشته باشیم. در همین زمینه شهرستان های استان به سه بخش تقسیم شده است و برای هر کدام از مناطق در چند رشته ورزشی خاص برای قهرمانی برنامه ریزی کردیم و با ادامه این روند مدال های جهانی و آسیایی کسب خواهیم کرد. در همین زمینه نیز مسابقات استعداد های برتر در رده های سنی مختلف برگزار شده است و توانستیم با کسب 16 طلا و 12 نقره و 13 برنز مقام سوم کشور را بدست آوریم که نسبت به مردان عملکرد بسیار بهتری داشتند.
وی با بیان اینکه امکانات لازم برای ورزش بانوان بصورت کافی وجود ندارد؛ افزود: یکی از مهم ترین مشکلات ورزش بانوان این است که بعد از ظهر سالن های ورزشی برای بانوان و دختران وجود ندارد و این درحالی است که اکثر آنها قبل از ظهر در حال تحصیل و اشتغال هستند. همچنین در زمینه اسپانسر کمبود های فراوانی وجود دارد و این در شرایطی است که دختران انگیزه بسیار زیادی برای قهرمانی و کسب عنوان دارند و اگر هزینه ای که برای ورزش مردان صورت می گیرد، نصف آن به ورزش بانوان اختصاص یابد بازدهی فراوان آن را شاهد خواهیم بود. 
  معاون امور ورزش بانوان استان در خصوص ورود اداره کل ورزش و جوانان به موضوع ورزش در زنان خانه دار بیان داشت: در این زمینه سعی شده است اقدامات گوناگونی انجام شود که مهم ترین آنها ورزش های صبحگاهی یا شامگاهی محلات است. همچنین اماکن ورزشی شهرداری تبریز در اختیار شهروندان قرار گرفته بود که بعد از تعطیلی مقطعی بازهم فعالیت هایشان ادامه خواهد داشت. اما بیشترین تاثیر گذاری در این زمینه مربوط به رسانه ها بخصوص صدا و سیما است که با تبلیغ فعالیت های ورزشی و ارائه محتوا هایی که منجر به تشویق و ترغیب می شود، باعث افزایش فعالیت های بدنی در این قشر خواهد شد. البته در موضوعات فرهنگی باید بیشتر از این تلاش شود بطوریکه اگر به محتوای صدا و سیمای استان توجه شود معلوم می شود که درصد کمی از برنامه این رسانه به ورزش بانوان پرداخته می شود. 
جاویدان در پایان گفت: امیدوارم صدا و سیمای استان در این زمینه همکاری های زیادی با ما داشته باشد و بانوان نیز ورزش را برای حفظ سلامتی خود در برنامه هایشان قرار دهند. شاید 20 درصد علاقه مندان به ورزش حرفه ای دنبال آن بروند ولی بقیه مردم هم باید حداقل در ورزش های همگانی حضور داشته باشند؛ بخصوص در حال حاضر که هزینه های درمان بسیار بالاست و ورزش تاحدودی از ابتلا به بیماری ها جلوگیری کرده و منجر به شادابی خانواده ها می شود.
انتهای پیام/
رشد 240 درصدی ورزش حرفه ای بانوان آذربایجان شرقی/ حضور 50 ورزشکار دختر استان در اردوهای تیم ملی حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار