استاندار آذربایجان شرقی:

دشمن در جنگ ترکیبی عفت زنان ما را هدف قرار داده است

1401/10/18 - 17:40 - کد خبر: 84924 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی به توطئه‌ها و نقشه‌های دشمنان علیه زن و خانواده در جنگ ترکیبی اشاره کرد و گفت: دشمن در این جنگ، حیا و عفت و نقش زنان را هدف قرار داده است.

عابدین خرم روز یکشنبه در دیدار جمعی از زنان نخبه و فعال استان در حوزه‌های کارآفرینی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و ورزشی، با هشدار نسبت به تلاش دشمنان برای سست کردن بنیان خانواده و ترویج روابط خارج از چارچوب در محیط‌های آموزشی که مشکلات جبران‌ناپذیری به دنبال دارد، گفت: در این شرایط، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و بازخوانی رسالت خانواده در جامعه یک ضرورت است و باید به طور جدی از سوی فعالان این حوزه دنبال شود.
وی اظهار کرد: در همین اتفاقات اخیر دیدیم که زنان جامعه ما با وجود همه مشکلات و مطالباتی که داشتند، با اغتشاش و آشوب همراه نشدند و نگذاشتند که سلطه رسانه‌ای دشمن به هدف خود دست یابد.
خرّم با تبریک فرارسیدن سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن و مادر، اظهار داشت: امروز به شدت نیازمند اقدامات و برنامه‌هایی هستیم که هویت و توانمندی زنان جامعه ما را نشان دهد و همه فعالان حوزه زنان و خانواده باید نسبت به برگزاری چنین برنامه‌هایی اهتمام داشته باشند.
وی با اشاره به مسائل مطرح‌شده از سوی تعدادی از میهمانان این جلسه، گفت: در مورد حل این مسائل، هم مدیران دستگاه‌های اجرایی باید راهکارهای پیشنهادی را تحلیل و به مرحله اجرا درآورند و گزارش آن را ارائه کنند و هم خود بانوان فعال در حوزه‌های مختلف در کارسازی برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های این حوزه مشارکت داشته باشند.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار صدها تن از زنان فرهیخته و فعال کشور در عرصه‌های مختلف، گفت: بیانات ایشان حاوی نکات فراوانی از نگاه مترقی و انسانی مکتب اسلام و تشیع به جایگاه زن بود که در مقابل نگاه مکاتب شرقی و غربی که زن را عنصری کم‌اثر در جامعه و ابزاری برای کسب لذات مادی معرفی می‌کنند، قرار داشت.
وی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب در سخنان خود به بازخوانی نقش خانه‌داری زن پرداختند، افزود: بنا به تعبیر ایشان، خانه‌داری به معنای خانه‌نشینی نیست، بلکه زن خانه‌دار در عین وظیفه مادری و همسری، می‌تواند در فعالیت‌های اجتماعی هم حضور فعال داشته باشد که این نگاه به عنوان رویکرد دینی و حاکمیت انقلابی به زن، باید مورد تاکید و تبلیغ قرار گیرد.
خرّم با بیان اینکه نگاه رهبری به جایگاه زن، در جامعه امروز ما عینیت و مصداق هم دارد، افزود: نگاه حکیمانه و تمدنی امام و رهبری به جایگاه زن و حضور تکلیف‌مدارانه زن در اجتماع با حفظ عفاف و حجاب، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و اگر در جایی از کشور به جایگاه زن کم‌توجهی می‌شود متعلق به این نگاه نیست.
وی با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم به استفاده از توانمندی زنان و تغییر و بازنگری در قوانین مربوط به حوزه زنان و خانواده برای حمایت بیشتر از این حوزه، گفت: معتقدیم که در هر مجموعه‌ای اگر از زنانی که می‌توانند اثرگذار باشند استفاده نشود به ضرر آن مجموعه خواهد بود و این رویکرد را به طور جدی در استان دنبال می‌کنیم.
خرّم اظهار کرد: بانوان نخبه و توانمند در حل مسائل این حوزه و ارتقای جایگاه زنان نقش اصلی را دارند و هیچ کس مثل آنها نمی‌تواند تصمیم درست را در این حوزه تشخیص دهد.
وی با تشریح ۱۰ اولویت حوزه زنان و خانواده استان در دولت سیزدهم، گفت: تدوین نظام مسائل مهم این حوزه، تقویت حلقه‌های میانی مردم و دولت در حوزه زنان و خانواده، حمایت از کسب‌وکارهای بانوان، توانمندسازی و حمایت از زنان سرپرست خانوار، توانمندسازی زنان مناطق حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار، تسهیل پرداخت وام ازدواج به زوج‌های جوان، تسهیل و گسترش بیمه زنان خانه‌دار، کاهش آسیب‌های اجتماعی مرتبط با زنان، آموزش و ترویج اشتغال خانگی و تعاونی‌محور و توجه ویژه به بهداشت و سلامت زنان بویژه در مناطق روستایی و عشایری اولویت‌های این حوزه در استان هستند.
وی با اشاره به اهمیت کار رسانه‌ای در حوزه زنان و خانواده، گفت: فعالان رسانه باید به کارهایی که در این حوزه شده، کارهایی که باید بشود و کارهایی که نشده توجه کرده و با تشکیل گروه‌های منسجم به تولید محتوا در زمینه مسائل این حوزه ازجمله بحث جمعیت بپردازند.
استاندار آذربایجان شرقی ابراز امیدواری کرد با استفاده از ظرفیت‌های استان و مشارکت متخصصان و صاحب‌نظران، گام‌های بلندی در حل مسائل حوزه زنان و خانواده در استان برداشته شود.

ضرورت نقش آفرینی زنان در تصمیم گیری های استان
مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی نیز در ابتدای این جلسه اظهار داشت: فعالیت بانوان در حوزه‌های مختلف در استان بیشتر از استان‌های دیگر است، با این حال توجه به مسائل این حوزه هنوز جای کار دارد و بانوان فعال استان انتظار دارند که یک بازآفرینی و تغییر جدی در نقش‌آفرینی زنان در استان صورت گیرد.
زهرا کوهی افزود: در طول تاریخ، تغییر رفتارها و سبک زندگی مرهون تغییر در بینش زنان بوده است و بنابراین باید به مسائل زنان توجه بیشتری شده و از مشارکت بانوان نخبه و فعال در حوزه‌های تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری استفاده شود.
پیش از سخنان استاندار آذربایجان شرقی، ۱۵ نفر از زنان حاضر، خانم‌ها: کرامتی (فعال حوزه حقوق)، معصومه سالک‌ابراهیمی (نویسنده و ناشر)، مریم صفایی (کارآفرین)، الهام قاسمیان (فعال فرهنگی حوزه کتاب)، رحیمی (فعال فرهنگی)، هانیه محجل (عضو هیأت علمی دانشگاه)، سمانه ابراهیم‌پور ثابت (فعال حوزه ورزش و داور بین‌المللی)، زهرا پورعباس (نماینده صندوق‌های خرد زنان روستایی)، رقیه علیجانی فرید (فعال حوزه آموزش و پژوهش)، هوشیار (فعال حوزه جمعیت)، کرامتی (کارآفرین)، معصومه شکوهی (روزنامه‌نگار)، اعظم وایانی (فعال فرهنگی)، آقازاده (فعال حوزه تعاونی و صنایع دستی) و فرزانه عبدی (فعال حوزه کارگری) دیدگاه‌های خود درخصوص مسائل زنان و خانواده را بیان کردند.
احیای هویت پیشرو و ترقی‌آفرین زن مسلمان ایرانی، لزوم خودباوری زنان به‌عنوان ضرورت نقش‌آفرینی در حوزه‌های مختلف، امنیت فکری و روحی زنان برای تامین آرامش جامعه، لزوم حضور زنان در پست‌های مدیریتی برای تصمیم‌گیری بهتر در مورد مسائل زنان و خانواده، لزوم تغییر نگرش خانواده‌ها به مسأله فعالیت اجتماعی زنان، هموار کردن مسیر فروش محصولات تولیدی بانوان کارآفرین و تسهیل کسب‌وکار آنان با ارائه تسهیلات و حل مشکلات بیمه‌ای و مالیاتی، توجه به نقش زنان خانه‌دار در ارتقای شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی، بسترسازی برای فعالیت منسجم و راهبردی فعالان فرهنگی برای اثربخشی بیشتر، ارائه تسهیلات و مشوق‌های فرزندآوری برای زنان شاغل و فعال، افزایش سرانه فضای ورزشی و ایجاد مکان‌های ورزشی اختصاصی برای زنان و دختران، حمایت دولت از افزایش سرمایه صندوق‌های خرد زنان روستایی، حمایت از زنان فعال رسانه در جنگ رسانه‌ای با دشمنان و ایجاد بازارچه صنایع دستی برای عرضه محصولات زنان سرپرست خانوار از جمله نکات مطرح شده در سخنان میهمانان این جلسه بود.
انتهای پیام/
دشمن در جنگ ترکیبی عفت زنان ما را هدف قرار داده است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار