صفر تا ۱۰۰ نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ در نشست خبری رئیس سازمان سنجش:

روسای دانشگاه تبریز و دانشگاه الفرات الاوسط عراق تفاهم نامه همکاری امضا کردند

1401/10/17 - 17:44 - کد خبر: 84848 نسخه چاپی

نصر: روسای دانشگاه‌های تبریز و الفرات الاوسط عراق در نشست مشترکی در راستای گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی، تفاهم‌نامه همکاری آموزشی و پژوهشی مشترک امضا کردند.

به گزارش نصر، رئیس دانشگاه تبریز در این مراسم با اشاره به مشترکات تاریخی، فرهنگی و دینی دو کشور ایران و عراق گفت: دو کشور دوست و همسایه ایران و عراق دارای اشتراکات تاریخی، فرهنگی، دینی و آداب و رسوم مشترک زیادی باهم دارند که پیشینه این ارتباط و همکاری‌ها و مناسبات دو ملت حتی به تاریخ قبل از اسلام بر می گردد.
صفر نصراله زاده، با تاکید بر اینکه وجود مشترکات و پیشینه تاریخی و فرهنگی بسیار میان ایران و عراق موجب توسعه همکاری‌های بیشتر در حوزه‌های مختلف و به ویژه توسعه دیپلماسی علمی خواهد شد، خاطرنشان کرد: این همکاری ‌میان دو دانشگاه می تواند در بخش های مختلف، از جمله برگزاری دوره‌های مشترک آموزشی، اجرای طرح های مشترک در حوزه مهندسی نرم و هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی، مهندسی نفت، ایجاد بازار فناورانه، تاسیس گروه پژوهشی و آموزشی، انتشار مجلات، ایجاد شعبه دانشگاه تبریز، میزبانی از فرصت‌های مطالعاتی، تبادل استاد و دانشجو باشد.
وی با بیان اینکه با گسترش ارتباطات و توسعه دیپلماسی علمی می‌توان برای توسعه و پیشرفت دو کشور کمک بزرگی انجام داد، افزود: دو دانشگاه بزرگ و تاثیرگذار تبریز و الفرات الاوسط با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت های فراوانی که در موضوع های مختلف دارند؛ می توان از این پتانسیل ها برای رفع نیازهای دو کشور بهره مند شد.
رئیس دانشگاه الفرات الاوسط عراق نیز در این نشست با معرفی جایگاه و نقش این دانشگاه در کشور عراق و منطقه گفت: دانشگاه الفرات الاوسط با قدمت بیش از ۶۰ سال و با داشتن بیش از ۳۰ هزار دانشجو و سه هزار هیات علمی و با جذب دانشجو در همه رشته های فنی و مهندسی، پزشکی، کشاورزی، علوم انسانی، هندسی، اقتصادی، علوم پایه یکی از دانشگاه های مهم و تاثیرگذار کشور عراق است.
مظفر صادق حسن المظفری، با اشاره به اینکه این دانشگاه با توجه به این همه ظرفیت، آماده هر گونه همکاری با دانشگاه‌های ایران و به ویژه دانشگاه تبریز است، اضافه کرد: ما نیز آماده همکاری های بیشتر با این دانشگاه و در حوزه های مختلف با توجه به نیاز دو کشور هستیم.
وی با اشاره به مخاطرات زیست محیطی و نیز رتبه های درخشان بین المللی دانشگاه تبریز در بسیاری از زمینه‌های تحقیقاتی خواستار همکاری طرفین در زمینه مطالعات منابع آبی و آلودگی هوا و نیز مهارت افزایی فارغ التحصیلان به منظور ورود به بازار کار شد.
تفاهم نامه همکاری مشترک دو دانشگاه در ۱۵ ماده در دو نسخه انگلیسی و عربی بیشتر به منظور گسترش همکاری‌های بین‌المللی، تبادل دانش و تجربیات علمی و آموزشی و فراهم آوردن گسترش توسعه ارتباطات در حوزه‌های مختلف با استفاده از ظرفیت‌های طرفین به امضای صفر نصراله زاده، رئیس دانشگاه تبریز و دکتر مظفر صادق حسن المظفری رییس دانشگاه الفرات الاوسط کشور عراق رسید.
در حال حاضر بیش از یک هزارو 200 دانشجوی عراقی در رشته‌های مختلف در دانشگاه تبریز مشغول به تحصیل هستند که در سال های آینده با گسترش و توسعه همکاری‌های مشترک این تعداد افزایش خواهد یافت.
دانشگاه تبریز بعد از دانشگاه تهران دومین دانشگاه قدیمی ایران است که در حال حاضر با داشتن ۲۴ هزار دانشجو که نیمی از این دانشجویان دختر هستند، دو هزار هیات علمی و کارمند، ۲۰ دانشکده، چندین پژوهشکده، قطب علمی و ۴۰۰ آزمایشگاه و کارگاه و آزمایشگاه مرکزی به عنوان یکی از دانشگاه های برتر ایران و جهان است.
انتهای پیام/
روسای دانشگاه تبریز و دانشگاه الفرات الاوسط عراق تفاهم نامه همکاری امضا کردند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار