رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد؛

آغاز توزیع کارت کنکور از ۲۵ دی/خواهان قطع کامل اینترنت نیستیم

1401/10/17 - 13:26 - کد خبر: 84828 نسخه چاپی

نصر: معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص بحث محدودیت اینترنت در روزهای برگزاری کنکور گفت: محدود شدن اینترنت منوط به تصمیم وزارت ارتباطات است. ما فقط نمی‌خواهیم که فایل یا عکس به خارج از جلسه کنکور ارسال شود،خواهان قطع کامل اینترنت نیستیم.

به گزارش نصر، عبدالرسول پورعباس در نشست خبری سازمان سنجش که صبح امروز برگزار شد، گفت: در ارتباط با برگزاری کنکور، اینترنت به عنوان آخرین حلقه امنیت کنکور مطرح است‌. براساس مصوبه‌ای که در دستور العمل شورای امنیت کشور،قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور به صورت سراسری یا نقطه‌ای مطرح شده است. در این زمینه درخواست خود را به دبیرخانه شورای امنیت کشور ارسال کرده‌ایم و در صورت تصویب ابلاغ می‌شود. نحوه اجرا و عملکرد با وزارت ارتباطات است و اختیار کامل با این وزارتخانه است.
وی ادامه داد: ما لیست تمام نقاط مورد نظر را با امضای وزیر علوم و سازمان سنجش آموزش کشور ارسال کرده‌ایم  و انتظار داریم تصویب شود.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: این مسیر، مطالبه مردم و داوطلبین است. زیرا بین ۸ تا ۱۶ میلیون از جمعیت درگیر این موضوع هستند و زحماتی برای رسیدن به این مرحله کشیده‌اند، سازمان سنجش نیز برای زحماتی که کشیده و پیچیدگی کار تصمصم دارد امنیت به نقطه کمال برساند.
پور عباس در ادامه تاکید کرد: همه جوانب امر پیش‌بینی شده و نقطه کمال آن محدود کردن اینترنت همراه است که این موضوع بستگی به نظر وزارت ارتباطات دارد. ما میخواهیم عکس و فایلی ارسال و دریافت نشود نه اینکه اینترنت به طور مطلق قطع شود. این موضوع از نظر فنی در اختیار وزارت ارتباطات است.
وی ادامه داد: ما انتظار داریم در مدت سه ساعت برگزاری کنکور وزارت ارتباطات این امنیت را به جوانان و داوطلبان هدیه بدهد تا دانشجویان با خیال راحت به آزمون خود بپردازند.
به گفته وی، تلاش داریم که صبح روز آزمون هم امکان گرفت عکس مقدور نباشد،برای این موضوع از تمام امکانات خود نیز استفاده کرده‌ایم .اما الان تجهیزاتی که در اختیار داوطلبان هست با آن داوطلبانی که به قصد تقلب وارد جلسه امتحان شده‌اند و برای این موضوع اجیر شده‌اند، می‌توانند در حد یک ثانیه با دستگاهی که در اختیار آنها قرار داده شده عکس را بگیرند و به بیرون از جلسه ارسال کنند و برگشت جوابهای این برگه ارسال شده با یک دستگاه تلفن قابل دریافت است. هر چند سال گذشته راه برگشت برگه ی ارسال شده به بیرون را بستیم اما با محدود کردن شبکه اینترنت باید راه ارسال برگه به بیرون را ببندیم.این موضوع مستلزم این است که وزارت ارتباطات با ما همکاری کند.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: ما می دانیم که شبکه اینترنت شبکه حساسی است و کسب و کار مردم با این شبکه ارتباط دارد . همینطور سلامت مردم در بیمارستان‌ها با این شبکه ارتباط دارد. راضی به مختل شدن این امور نیستیم اما از سوی دیگر جمعیت چند ده میلیونی ما متقاضی این هستند که امنیت آزمون به شدت بالایی تامین شود.
وی درباره تغییرات آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها گفت: با درخواستی که از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری داشتیم؛ روسای دانشگاه‌های معین سراسر کشور به عنوان نماینده تام‌الاختیار وزیر برای برگزاری کنکور انتخاب شده اند. به همین منظور،جلسات متعددی با روسای دانشگاه معین برگزار کرده‌ایم.

آغاز توزیع کارت کنکور از ۲۵ دی
معاون وزیر علوم ادامه داد: کنکور ۲ مرتبه در سال برگرار می‌شود و ما در آستانه برگزاری نوبت اول کنکور قرار داریم. امیدوارم که داوطلبان بتوانند نتیجه خوبی کسب کنند و اگر نتیجه مناسبی به دست نیاورند، می‌توانند آزمون نوبت اول را یک آزمون آزمایشی بدانند.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص زمان توزیع کارت اولین مرتبه برگزاری کنکور ۱۴۰۲ خاطرنشان کرد: کارت ورود به جلسه نوبت اول کنکور ۱۴۰۲، روز یکشنبه ۲۵ دی ماه در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان‌سنجش منتشر می‌شود و داوطلبان با توجه به اطلاعات روی کارت خود می‌توانند از محل و زمان برگزاری آزمون مطلع شوند.
وی با بیان اینکه جمعیت قابل توجهی درگیر کنکور می‌شوند  توضیخ داد: نه تنها داوطلبان بلکه اعضای خانواده و بستگان نزدیک آنها نیز درگیر آزمون ورود به دانشگاه‌ها می‌شوند. اینطور می‌توان گفت که حدود ۸ میلبون نفر به صورت مستقیم درگیر فرآیند برگزاری آزمون هستند. 
پورعباس درباره تغییرات آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها گفت: در آستانه برگزاری نوبت اول آزمون هستیم و اکنون که دوهفته به زمان برگزاری کنکور باقیمانده است، داوطلبان بابد آمادگی کامل را داشته باشند و در این واقعه بزرگ با روحیه باز و آمادگی کامل خود را آزمایش کنند.
وی با بیان اینکه کنکور همواره در سرنوشت افراد بسیار تاثیر دارد، گفت: تمام تلاش خود را برای برگزاری امن کنکور انجام می‌دهیم و اقداماتی در این زمینه انجام داده‌ایم.  انتخاب روسای دانشگاه‌های معین به عنوان نماینده تام‌الاختیار وزیر یکی از اقدامات ما است.
وی درباره دومین اقدام سازمان سنجش توضیح داد: این سازمان با کمک و هماهنگی وزارت کشور توانسته است، در زمینه برگزاری کنکور اقداماتی انجام دهد. برگزاری کنکور مانند برگزاری انتخابات است، با این تفاوت که اوراق رای‌گیری ارزشمند است و باید حفط شوند اما اوراق تحویل شده به سازمان سنجش، اوراق شخصی‌سازی شده است. یک چاپخانه هوشمند اوراق و دفترچه‌های آزمون را با مشخصات هر فرد چاپ می‌کند. جمع‌آوری و نگهداری از آن نیز حائز اهمیت است.
پورعباس درباره سومین اقدام سازمان سنجش گفت: اقدامات موثری برای ارتقاء حفاظت آزمون انجام داده‌ایم. حدود ۲۴۰۰ حوزه برگزاری آزمون در سراسر کشور داریم. امنیت مخازن این حوزه‌ها بازنگری شده و ارتقاء یافته‌است.  همچنین دفترچه سئوالات و پاسخ‌نامه‌ها امسال تنوع دارند. امیدواریم این تنوع‌بخشی هم موجب اسایش داوطلبان و هم موجب افزایش امنیت آزمون شود.
پورعباس با بیان اینکه برخی از داوطلبان به واسطه تقلب تا۱۰ سال از شرکت در آزمون محروم می‌شوند، گفت: تعداد دستگاه‌ها در جهت مبارزه با تقلب افزایش یافته است.  در آخرین کنکور، حدود ۸۵۷ نفر را با تجهیزات گرفتیم که بین ۳ تا ۱۰ سال شرکت در کنکور محروم شدند.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص شرکت کنندگان در کنکور گفت: حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در آزمون ۱۴۰۱ شرکت کردند و تعداد داوطلبان نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ حدود ۹۰۰ هزار نفر است. بر این باور هستم هرچه تعداد دفعات برگزاری آزمون‌ها بیشتر شود، تعداد داوطلبان کمتر می‌شود. از طرفی این احتمال وجود دارد که داوطلبان در زمان برگزاری کنکور دچار مشکلاتی مثل استرس و بیماری شوند و نتیجه آزمون تحت تاثیر استرس داوطلب قرار گیرد. اما هنگامی که تعداد دفعات آزمون بیشتر باشد، داوطلب با فراغ خیال بهتر و بیشتری در آزمون شرکت می‌کند. نتیجه آزمون‌ سال جاری تا ۲ سال اعتبار دارد. 
وی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار گفت: ما در خصوص برگزاری آزمون‌های پایانی وزارت‌آموزس و پرورش به آنها کمک کرده‌ایم و دستگاه‌هایی را برای جلوگیری از وقوع تقلب در اختیار آنها قرار داده‌ایم.
پورعباس در خصوص افرادی که دیپلم رشته‌ای غیر از گروه آزمایشی که در کنکور شرکت می‌کنند، دارند؛ گفت: مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، وزارت  آموزش وپروش را ملزم کرده که این افراد در آزمون ترمیمی آموزس و پرورش شرکت کنند و اگر در این آزمون‌ها شرکت نکنند نمره صفر برای آنها لحاظ شود.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پایان خاطرنشان کرد: پرداخت‌ها در خصوص تقلب در آزمون سراسری چه به صورت پول رایج یا ارز دیجیتال باشد، توسط سازمان سنجش شناسایی و رصد شده است.
انتهای پیام/
آغاز توزیع کارت کنکور از ۲۵ دی/خواهان قطع کامل اینترنت نیستیم خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار