رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مطرح کرد:

آزادسازی ۸۰درصد از سواحل کشور/تعرفه دفاتر اسناد رسمی تغییر می کند

1401/10/14 - 13:53 - کد خبر: 84659 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بیش از ۸۰ درصد سواحل آزادسازی شده دارای سند حدنگاری هستند.

به گزارش نصر، حسن بابایی، در نشست خبری روز چهارشنبه با اشاره به سندهای عادی و رسمی، افزود: تعداد قابل توجهی از اراضی و املاک هنوز سند عادی دارند و به مدیران دستگاه‌های مختلف گفته‌ایم نسبت با صدور سند رسمی اقدام کنند اما هنوز دستگاه‌ها برای صدور سند رسمی اقدام نکردند.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: چطور است که هنوز دستگاه‌های دولتی دارای عرصه و املاک با سند عادی هستند و با این موضوع تحت عنوان یک تخلف شناخته شود.
بابایی اظهار کرد: اراضی که مشخص هستند سندشان رسمی شده است و امروز کمتر عرصه‌ای وجود دارد که معرفی شود اما سند نداشته باشد انتظار ما این است اختلاف بین دستگاه‌ها حل شود و سپس ما برای صدور سند اقدام خواهیم کرد.
وی با اشاره به آزادسازی حریم رودخانه‌ها گفت: بیش از ۸۰ درصد سواحل آزادسازی شده دارای سند حدنگاری هستند و به محض آزادسازی نهایی سند صادر می‌شود.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به طرح الزام ثبت اسناد رسمی معاملات غیر منقول گفت: این موضوع در کمیسیون قضائی مطرح شده است و ایرادات آن رفع شده است و این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است.
بابایی ادامه داد: یکی از راهبردهای ما این است که اراضی قولنامه‌ای وجود نداشته باشد و اجرای قانون حدنگار نیز عاملی مهم در اجرای حدنگاری و صدور سند رسمی است و با وجود سند رسمی نقل و انتقال با سند عادی باید ممنوع شود.
وی با اشاره به حدنگاری گفت: ۱۶۴ میلیون هکتار وسعت کل کشور است منابع ملی ۱۳۷ میلیون هکتار است و میزان صدور سند در عرصه‌های ملی ۱۳۲ میلیون و ۱۴۷ هزار هکتار معادل ۹۷ درصد است در سال گذشته این میزان حدود ۷۰ درصد بوده است اما در یک سال اخیر شاهد رشد ۳۴ درصدی داشته‌ایم.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: مابقی اراضی نیز دارای پرونده در دادگاه‌ها هستند و امیدواریم در سال آینده حدنگاری اراضی ملی را به ۱۰۰ درصد برسانیم.
بابایی با بیان اینکه حدنگاری اراضی کشاورزی را از سال گذشته آغاز کردیم گفت: این اراضی ۱۸ میلیون هکتار است و تاکنون برای ۲ میلیون و ۸۶۰ هکتار سند کاداستر صادر شده است.

برای زمین‌های خرد شده سند افراضی صادر نمی‌شود
وی گفت: خرد شدن زمین مانع از افراض سند می‌شود و در هرکجا می‌رویم تعداد زیادی از زمین‌های کشاورزی خرد می‌شوند ما باید با صدور سند و ورود آن به بانک‌های اطلاعاتی باید از این موضوع جلوگیری کنیم.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه ما متولی صدور سند هستیم گفت: متولی مراقبت از اراضی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است برای زمین‌های خرد سند افراضی صادر نمی‌شود.
بابایی با اشاره به طرح تصدیق گفت: در راستای ارتقای امنیت برای نقل و انتقال اسناد بنا است تا ۲۲ بهمن ماه در تمام کشور این طرح فراگیر شود.
وی در مورد تعرفه دفاتر اسناد رسمی که قرار بوده افزایش پیدا کنه و اینکه چرا این موضوع انجام نشده است، گفت: در ماده ۵۴ قانون دفاتر اسناد رسمی بازنگری هر ۴ سال یکبار است و در سال ۱۴۰۲ باید به این موضوع ورود پیدا کنیم در طی یکی دو سال اخیر شرایط تورم و اقتصاد کشور غیر قابل پیش بینی بود و شرایط قهری منجر شده تا به این موضوع اکنون ورود پیدا کنیم و بحث اصلاح مطرح شده است و شرحی به رئیس قوه قضائیه نوشته شده است تا تعرفه تغییر کند.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اسناد بیع تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی کاهش داشته است گفت‌: طی ۹ ماه ابتدایی کلیه اسناد تنظیمی ۲۰ درصد رشد داشته اما در حوزه سند بیع ۱ میلیون و ۱۸۷ هزار سند تنظیم شده و در مقایسه با سال قبل ۴۸ درصد کاهش داشته است اسناد خودرو هم در ناجا تنظیم می‌شود و این موارد منجر به کاهش درآمد دفترخانه‌ها شده است.
بابایی ادامه داد: اصلاح ماده ۵۴ در دستور کار است و بازنگری در تعرفه‌ها باید سالانه انجام شود.
وی با اشاره قانون تعیین و تکلیف وضعیت ثبتی اراضی گفت: دنبال این هستیم تا شرط صدور سند احداث عیانی نباشد و همین که ثابت کنیم مالکیت قانونی است سند صادر شود.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مورد آزمون سردفتری گفت: متولی آزمون سازمان سنجش است و در تمام آزمون‌هایی که برگزار می‌شود ابتدا غربالگری انجام نمی‌شود و در مراحل مصاحبه و صدور پروانه استعلام انجام می‌شود.

ثبت ۸۲ میلیون خدمت ثبتی طی ۹ ماهه ابتدایی سال
وی با اشاره به آمار کلی در ۹ ماهه امسال در مقایسه با سال گذشته گفت: در بحث عملکرد سازمان ثبت بر اساس آمارهای اعلامی که از سامانه‌های اخذ شده، تعداد کل خدمات ثبتی ارائه شده در ۹ ماهه ۱۴۰۱، ۸۲ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۹۰۵ مورد بوده که در مقایسه با سال گذشته که ۶۲ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۹۴۵ فقره بوده ما شاهد رشد ۳۳ درصدی خدمات ثبتی بودیم.
وی با بیان اینکه امروزه عمده خدمات ما به صورت الکترونیک و از طریق سامانه‌ها انجام می‌شود گفت: در ۹ ماهه امسال خدمات الکترونیک ما ۸۲ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۹۷۷ مورد بوده که در مقایسه با سال گذشته که ۶۲ میلیون و ۲۸ هزار و ۸۶۱ مورد بوده در این حوزه هم ما شاهد رشد ۳۳ درصدی بودیم.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به بحث خدمات ثبتی امور املاک اظهار کرد: جمع کل اسناد مالکیت صادره در کشور در ۹ ماهه امسال ۲ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۷۴۱ فقره بوده کل اسنادی که ما در کشور صادر کردیم، در مقایسه با سال گذشته که ۲ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۶۶۱ فقره بوده اسناد مالکیت صادره رشد ۱۴ درصدی داشته است.
بابایی با اشاره به اسناد مالکیت صادره اراضی کشاورزی بیان کرد: ما یک جهش بسیار خوبی را امسال داشتیم، در ۹ ماهه امسال ۳۵ هزار و ۷۴ فقره اسناد مالکیت صادره کشاورزی را داشتیم که در مقایسه با سال گذشته که ۹ هزار و ۹۱۶ فقره بوده ما رشد ۲۵۴ درصدی را داشته‌ایم.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تعداد اسناد مالکیت صادره اراضی مواد ۲ هزار و ۷۹۴ فقره که در مقایسه با سال گذشته که ۵۵۰ فقره بوده رشد ۴۰۸ درصدی را داشته‌ایم.
وی با اشاره به اسناد مالکیت صادره در اجرای طرح مسکن مهر گفت: در این حوزه ۲۲ هزار و ۳۹۷ فقره بوده که در مقایسه با سال گذشته که ۱۷ هزار و ۵۳۶ فقره بوده ما شاهد رشد ۲۸ درصدی بودیم.
بابایی گفت: در بحث صدور اسناد اوقافی که یکی از محل اختلافات است و متأسفانه موجبات تضییع حقوق می‌شود ما امسال در ۹ ماهه صدور اسناد ما ۱۹ هزار و ۹۰۹ فقره بوده که در مقایسه با سال گذشته که ۱۵ هزار و ۲۴۸ فقره بوده ما رشد ۳۱ درصدی را شاهد هستیم.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: در ۹ ماهه امسال کل اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شد ۱۴ میلیون و ۳۷ هزار و ۷۱۵ فقره سند بوده است که در مقایسه با سال گذشته که ۱۱ میلیون و ۷۰۵ هزار و ۲۶۴ فقره بوده ما شاهد رشد ۲۰ درصدی هستیم.
وی ادامه داد: اما در بحث اجرای مفاد اسناد رسمی در واحدهای ثبتی پرونده‌های تشکیل شده ما در اجرا در ۹ ماهه امسال ۲۴۰ هزار و ۷۷۰ فقره بودند که در مقایسه با سال گذشته که ۲۲۴ هزار و ۲۷۱ فقره بوده ما شاهد رشد ۷ درصدی هستیم.
بابایی درباره رشد قراردادهای داخلی بانک‌ها که در واحدهای اجرا ثبت شده و اجرای صادر شده است گفت: در این زمینه شاهد رشد ۲۴ درصدی در ۳۷ هزار و ۶۸۹ فقره پرونده تشکیل شده هستیم همچنین در خصوص بانک‌ها که در مقایسه با سال گذشته که ۳۰ هزار و ۳۴۳ فقره بوده ما شاهد رشد ۲۴ درصدی بودیم.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در ۹ ماهه امسال وصولی اجرای ما ۲۹۰ هزار میلیارد ریال بوده، ۲۲ هزار میلیارد تومان وصول معوقات بانکی ما در واحدهای ثبتی بوده است.
انتهای پیام/
آزادسازی ۸۰درصد از سواحل کشور/تعرفه دفاتر اسناد رسمی تغییر می کند خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار